اینورتر چیست و تعمیرات اینورتر چه کارکردی دارد؟

یکی از خدماتی که تکنسین های لیان الکتریک به مشتریان گرامی ارائه می دهند، تعمیرات اینورتر است که یکی از قطعات مهم الکترونیکی است که ساز و کار ویژه خود را دارد. اما پیش از آنکه به مبحث تعمیرات اینورتر پرداخته و ببینیم که به چه دلایلی این بخش ممکن است نیازمند تعمیر گردد، بهتر است کمی بیشتر با اینورتر آشنا شویم.

البته متخصصان ما در لیان الکتریک که در حوزه تعمیرات اینورتر نیز فعالیت دارند، در نوشته های پیش از این اقدام به آشناسازی مخاطبان عزیز با کارکرد و چگونگی تعمیرات اینورتر نموده اند که می توانید نمونه ای از آن را در مقاله “مقایسه جامع اینورترهای AC و DC” ببینید.

اینورتر (Inverter) در واقع به معنی معکوس کننده می باشد. که در اصطلاح رشته برق به مبدل های جریان مستقیم و متناورب گفته می شود. اما اهمیت تعمیرات اینورتر نیز از همین جا شروع می شود که در تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) اتفاقی که می افتد این است که جریان متناسب با وسایلی می شود که برای کارکرد نیازمند جریان متناوب هستند.

اینورتر چیست و تعمیرات اینورتر چه کارکردی دارد؟

دست اندرکاران تعمیرات اینورتر بیان می کنند که مبدل جریان می تواند خروجی فرکانس و ولتاژ متفاوتی را به ما ارائه دهد که این ها با توجه به نیازی که در خروجی داریم قابل تنظیم است. یکی دیگر از مبدل هایی که آن ها نیز گاهی نیازمند تعمیرات اینورتر می شوند، دستگاه های کنترل دور می باشد که این دستگاه ها برای آن که بتوانند موتور را راه اندازی کنند، همزمان ولتاژ و فرکانس را تغییر می دهند.

متخصصان تعمیرات اینورتر خاطر نشان می کنند که در این تغییر ولتاژ و فرکانس، نسبت این دو کمیت باید ثابت بماند، و اگر در حین تغییرات انجام شده این نسبت تغییر کند می تواند باعث اختلال کار موتور و یا حتی آسیب زدن به آن گردد. حتی ممکن است خود مبدل آسیب ببیند که در این صورت شما احتیاج به انجام تعمیرات اینورتر خواهید داشت.

به بیان متخصصان تعمیرات اینورتر، موج خروجی از این مبدل در ابتدایی ترین وضعیت، یک موج مربعی (Square wave) است. اما برای تبدیل آن به موج سینوسی باید از فیلترهای به خصوص استفاده کرد. که کارکرد این فیلتر به گفته کارشناسان تعمیرات اینورتر حذف برخی ویژگی های سیگنال است که برای ما نامطلوب است.

متخصصان تعمیرات اینورتر

اما خروجی مبدل های جریان به ترتیبی که کارشناسان تعمیرات اینورتر اذعان می کنند می توانند موج هایی با شکل های مختلفی باشد که حالت ایده آل آن زمانی است که موج خروجی از این دستگاه به شکل PMW باشد. که نمودارهای مربوط به این موج را می توانید جستجو کرده و مشاهده نمایید.

اما تعمیرات اینورتر صرفا مربوط به مبدل های تک فاز نیست. بلکه از آنجا که این مبدل ها هم به شکل تک فاز و هم به شکل سه فاز تولید شده و به کار گرفته می شوند، بنابراین تعمیرات اینورتر برای هر دو نوع قابل اجرا است. نکته آخر نیز آنکه اینورترها دقیقا در نقطه مقابل یکسو کننده ها قرار دارند، که کار این وسیله برعکس است. یعنی جریان متناوب را به عنوان ورودی می گیرد و جریان مستقیم را به عنوان خروجی تحویل می دهد.

اگر نیازمند به کسب اطلاعات دقیق تر هستید با متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل کنید. همچنین جهت ارائه خدمات مربوط به این زمینه نیز می توانید به صحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *