افزایش ولتاژ در اثر صاعقه و نقش برق گیر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

هنگامی که اضافه ولتاژ به صورت القائی به وجود آمده باشد، به طور کلی می تواند باعث ایجاد اختلاف ولتاژی کمتر از 400 کیلو ولت بر روی خط هوایی گردد. بنابراین این پدیده برای شبکه های فشار متوسط برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نصب برق گیر از نوع مناسب و در مکان مناسب می تواند از سیستم الکتریکی شما در برابر چنین پدیده هایی به خوبی محافظت نماید.

[/vc_column_text][vc_column_text]

چنانچه در مقاله “حفاظت برق گیر از تجهیزات در برابر اضافه ولتاژ موقت” تشریح شد، برق گیر وسیله ای محافظتی است که نقش آن مراقبت از وسایل و تجهیزات الکتریکی در برابر سرج یا اضافه ولتاژ گذرا است که این ولتاژهای بالای ناگهانی در اثر برخی عوامل تولید می شوند که عبارتند از:

  1. اضافه ولتاژ موقت
  2. اضافه ولتاژ سوئیچینگ
  3. رعد و برق

محافظت برق گیر در برابر اضافه ولتاژ سوئیچینگ

این عامل که از جمله مواردی است که برق گیر باید به خوبی بتواند در برابر وسایل برقی در برابر آن نگهداری کند، بر اثر چندین عامل به وجود می آیند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود:

  1. برق گیر در برابر عوامل مختلف ایجاد اضافه ولتاژانرژی دهی و یا انرژی دهی مجدد به خطوط (Line energization & re-energization)
  2. خطاها و فرآیند رفع خطا (Faults & fault clearing)
  3. رد کردن بار وارده (Load rejection)
  4. سوئیچینگ جریان های خازنی و القائی
  5. برخورد صاعقه در فاصله دور به رساناهای خطوط هوایی

شکل نشان دهنده ولتاژ، ضربه سوئیچینگ استاندارد است که اندازه آن بین 250 تا 2500 میکرو ثانیه است. به طور کلی دامنه نوسان می تواند تا p.u. 3 افزایش یابد. اما در عملیات سوئیچینگ در مدارهای قدرت القائی ممکن است ضربه های سوئیچینگ تندتر باشد و در مدت زمان کمتری تکانه ها رخ دهد. همچنان که دامنه آن حدود 0.1 الی 10 میکرو ثانیه باشد و بزرگی آن به p.u. 4 نیز افزایش پیدا کند.

افزایش ولتاژ در اثر صاعقه و نقش برق گیر

یکی از مواردی که همواره می تواند به عنوان عاملی خطرناک و تولید کننده ولتاژهای ناگهانی با مقدار بسیار بالا مورد نظر قرار گیرد، رعد و برق یا همان صاعقه می باشد. این پدیده می تواند به طور مستقیم به هادی فاز برخورد کند و یا آنکه رعد و برق در فاصله نزدیکی نسبت به خطوط الکتریکی به زمین اصابت کند و اضافه ولتاژ را به صورت القائی در خطوط به وجود آورد.

محافظت برق گیر در برابر اضافه ولتاژ سوئیچینگهنگامی که اضافه ولتاژ به صورت القائی به وجود آمده باشد، به طور کلی می تواند باعث ایجاد اختلاف ولتاژی کمتر از 400 کیلو ولت بر روی خط هوایی گردد. بنابراین این پدیده برای شبکه های فشار متوسط برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نصب برق گیر از نوع مناسب و در مکان مناسب می تواند از سیستم الکتریکی شما در برابر چنین پدیده هایی به خوبی محافظت نماید. برای آنکه با ساختان و نحوه کارکرد برق گیر و چگونگی محافظت آن از تجهیزات الکتریکی آشنا شوید، می توانید به صفحه برق گیر لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”برق گیر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

شکل نشان دهنده موج ایجادی توسط رعد و برق 50/1.2 میکروثانیه است. در یک شبکه ولتاژ متوسط، دامنه ولتاژ رعد و برق می تواند تا حدود p.u. 10 نیز برسد. برای آشنایی با نحوه عملکرد برق گیر در مقابله با چنین انرژی زیادی می توانید به مقاله “اصول مبنایی صاعقه و برق گیر (سرج ارستر)” مراجعه نمایید.

بهتر است برای انتخاب برق گیر یا سرج ارستر مورد نظر خود ابتدا منطقه ای که ساختمان شما در آن قرار دارد، مورد بررسی قرار گرفته و درجه احتمال خطر در آن مشخص گردد. آنگاه می توانید با مشورت و گفتگو با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک نمونه مورد نظر خود را انتخاب نمایید که بتوانید بالاترین بهره وری و محافظت را از آن انتظار داشته باشید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *