صرفه جویی انرژی

همان طور که می دانید نوار نقاله‌ها به طور وسیعی در صنایع مختلف نظیر حمل کالاهای بسته‌بندی شده، مجموعه‌ها، پردازش محصولات جانبی، یا حمل هر نوع کالا از یکجا به‌جای دیگر، مورداستفاده قرار می‌گیرند. و مکان هایی مثل فرودگاه‌ها، معادن، کارخانه‌های سیمان، واحدهای توزیع، مونتاژ و کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی همه از نوارهای نقاله استفاده می‌کنند. (بازرسی دوره ای و تعمیرات اینورتر)

همان طور که در مقاله دسته بندی اینورتر ها  توضیح دادیم نوار نقاله‌ها به‌طور معمول بارهای گشتاور ثابتی در نظر گرفته می شوند بدین معنی که گشتاور مورد نیاز برای شروع حرکت یک نوار نقاله مستقل از سرعت آن است به همین دلیل به هنگام  انتخاب درایوها و موتورها برای نوار نقاله‌ها ، سنگین‌ترین بار باید در نظر گرفته شود و نوارهای نقاله به‌طور کل بزرگ‌تر از اندازه معمول هستند تا نیاز صنایع هنگامی که بار در بیشترین حد خود است را برآورده سازند.

نقش اینورتر در نوار نقاله

اما اتفاقی که می افتد در بعضی مواقع ممکن است بار نوارهای نقاله دارای حداکثر ظرفیت خود نباشد. یا حتی ممکن است مواقعی وجود داشته باشند که اینورتر با بار سبکی کار کند و یا کاملاً بدون بار باشد. عملیات بدون بار ممکن است به این دلایلی رخ دهد و خاموش روشن کردن آن ها بنا بر دلایل زیر بسیار توجیه ناپذیر است.

  • گاهی اوقات استارت و استاپ مداوم یک اینورتر با توجه به جریان راه اندازی بسیار زیاد توجیه‌ناپذیر است چرا که می تواند به خرابی و تعمیرات اینورتر منتهی شود.
  • همچنین در برخی موارد، مثل معادن بزرگ، یک پروسه طولانی برای راه‌اندازی مجدد یک نوار نقاله موردنیاز است. (تعمیرات اینورترهای Danfoss)
  • علاوه بر ویژگی‌های زمان‌بندی، راه اندازی مجدد اینورترها و موتور می‌تواند بر اتصالات و مفاصل تسمه ‌نقاله که قطعات آن را در کنار هم نگه می‌دارد استرس وارد کند .این ترتیب، قسمت لاستیکی این تسمه می‌تواند درزمانی که از حالت گرم تغییر کرده و در حالت سرد راه‌اندازی می‌شود تحت یک استرس حرارتی قرار بگیرد و سرانجام می‌تواند تسمه را پاره کند یا بشکند.

در چنین مواردی می‌توان از کنترل خودکار اینورترها برای صرفه‌جویی در انرژی موتور های الکتریکی استفاده کرد.

ویژگی اینورترها در کاهش مصرف انرژی

تقریبا تمامی اینورترها برای استفاده در طی این شرایط بار سبک طراحی‌شده اند.

موتورها عموما برای حداکثر راندمان در لغزش مجاز طراحی می‌شوند اما با استفاده از اینورتر لغزش کمتری برای تولید گشتاور برای زمانی که بار کمتر است  مورد نیاز خواهد بود. و به این ترتیب زمانی که بار قرارگرفته بر روی موتور کاهش می‌یابد، لغزش نیز متعاقبا کاهش خواهد یافت. (یک نمونه از عیب یابی و تعمیرات اینورتر های زیمنس)

 

نکته: زمانی که لغزش خیلی کاهش می‌یابد و از لغزش مجاز بیش از حد فاصله می‌گیرد، راندمان موتور پایین می آید . اینورتر در این مرحله با توجه به تکنولوژی ساخت  موتورها را با استفاده از تغییر قرکانس برای تغییر سرعت موتور وارد مدار می شود و فرکانس اعمال‌شده به‌گونه‌ای است که موتور به ‌طور کل در اندازه عادی لغزش در بار کامل کار می‌کند.

نتیجه

بنابراین، یک اینورتر تنها موتور را نزدیک به راندمان مطلوب آن و درعین‌حال بار نامی به کار می‌اندازد.کنترل صرفه‌جویی در انرژی اینورتر بازده موتور را تنظیم می‌کند بطوریکه موتور همیشه در لغزش مجاز خودکار می‌کند تا صرف‌ نظر از شرایط بار به‌ طور مداوم راندمان موتور را بهینه ‌سازی کند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد شما می توانید جهت خرید و تعمرات اینورتر با کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک تماس حاصل کنید همچنینی خواندن مقاله خطای اضافه ولتاژ و افت ولتاژ در تعمیرات اینورتر نیز در این زمینه توصیه می شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *