تنظیمات سافت استارتر

این مقاله شامل پارامترهای مشترک موجود در اغلب سافت استارترها است. بقیه تنظیمات بسته به نوع سافت استارتر و تولید کننده آن می توانند از طریق فروشنده ها یا کاتالوگ محصول مورد نظر در دسترس کاربر قرار بگیرند. خوشبختانه در شرکت لیان این امکان برای خریداران عزیز فراهم شده است تا پیش از خرید از کارشناسان مجرب مشورت لازم را به عمل بیاوند.

پیش از شروع، اگر خواهان اطلاعاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر ها و خود آن هادارید ، بهتر است مقالات انواع راه انداز نرم و کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟ تعمیرات سافت استارتر قسمت اول، دوم و سوم را مطالعه نمایید.

انجام تنظیمات عمومی را بعد از تعمیرات سافت استارتر ها را می توانیم با تنظیم پتانسیومترها، تغییر دیپ سوئیچ ها، استفاده از یک صفحه کلید، و وسایلی مشابه دیگر انجام دهیم.

1شیب استارت

در واقع منظور از شیب استارت مقدار زمانی است که سافت استارت  ولتاژ را از یک مقدار اولیه معمولا ولتاژ صفر افزایش داده تا به ولتاژ نامی خود برسد. باید دقت داشت که زمان صعود(Ramp) نباید خیلی طولانی باشد، پس از تعمیرات سافت استارتر این پارامتر باید به گونه ای تنظیم شود که از افزایش بیش از حد دمای غیر ضروری شده و این امکان وجود دارد که رله های اضافه بار عمل کنند و موتور را از مدار خارج کنند . اگر موتور مورد نظر ما در حالت بی باری راه اندازی شود  زمان صعود یا شیب مورد نظر در هنگام استارت می تواند کوتاه تر باشد و بر عکس اگر موتور اضافه بار داشته باشد این زمان طولانی تر می شود.

 2شیب توقف 

شیب (Ramp) توقف مواقعی مانند پمپ یا نوار نقاله استفاده می شود که نیاز توقف نرم باشد. در واقع این شیب به مقدار زمانی گفته می شود که موتور الکتریکی از ولتاژ نامی خود به صفر می رسد.

 

تنظیمات سافت استارتر

 

3- ولتاژ اولیه 

بعضا از آن به عنوان  ولتاژ یا گشتاور پیاده نیز  نام برده می شود، منظور از آن دقیقا نقطه ای است که راه انداز نرم مورد نظر ما شیب های توقف یا استارت خود را آغاز می کند. از نظر تئوری گشتاور موتور متناسب با مجذور کاهش ولتاژ، کاهش می یابد. برای مثال اگر ولتاژ را روی ۲۰% ولتاژ نامی تنظیم کنیم، گشتاور راه اندازی برابر با ۰٫۲۲ = ۰٫۰۴ = ۴ % می شودو این به این معنیست که  اصلا  موتورالکتریکی راه اندازی نخواهد شد. به همین دلیل نیاز است در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر سطح  ولتاژی را بیابیم که به اندازه کافی زیاد باشد که موتور بتواند شروع به حرکت کند تا از افزایش دمای آن جلوگیری شود.

4- محدودیت جریان 

محدودیت جریان معمولا مواقعی که نیاز به محدود سازی جریان راه اندازی به خصوص استفاده های سنگین و زمانی که دستیابی به استارت خوب از طریق تنظیم ولتاژ اولیه و شیب استارت مقدور نباشد استفاده می شود.  .محدودیت جریان به این صورت است که وقتی جریان به مقداری که ما برای محدود کردن جریان مشخص کرده ایم می رسد، افزایش ولتاژ را متوقف می شود تا زمانی که جریان افت کند و به زیر محدوده حداکثر تنظیم شده برسد. سپس شروع به افزایش ولتاژ تا رسیدن به مقدار نامی می کند. دقت کنید که این خاصیت در تمامی راه انداز های نرم موجود نیست و همیشه به هنگام تعمیرات سافت استارتر قادر به انجام آن نخواهیم بود.

تنظیمات سافت استارتر

 

۵- ولتاژ Step down 

ولتاژ Step down در واقع نوع خاصی از شیب توقف است که  قادر به تنظیم ولتاژ به گونه ایست که سطح  ولتاژ را روی مقدار کمی قرار می دهد تا سرعت موتور الکتریکی با دریافت فرمان توقف شروع به کاهش ناگهانی کند. استفاده از عملکرد ولتاژ  Step down  برای موتورهایی که بار کمی دارند  و به طور ویژه در توقف پمپها بسیار مفید می باشد.

تنظیمات سافت استارتر

همانگونه که در شکل می بینید برای توقف سریعتر موتور ولتاژ آن به ۵۰% ولتاژ نامی کاهش داده می شود و سپس با شیب توقف به ۳۰% می رسد. در صورت شروع توقف نیز با ۱۰۰% ولتاژ نامی در پایان شیب توقف به ۸۰% می رسد که تغییر محسوسی در سرعت موتور مشاهده نمی شد.

۶جریان نامی موتور

تنظیم جریان نامی موتور به ما این اجازه را می دهد که هنگام تنظیم و تعمیرات سافت استارتر مقادیر دیگری مانند سطح عملکرد رله های حفاظتی موتور و غیره  را نیز تحت کنترل بگیریم.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: روش های استاپ (توقف) در راه انداز نرم چیست؟،روش های استارت در راه انداز نرم چیست؟ (بخش اول)، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *