حوزه کارآیی برقگیر (Surge Arrester)

پس از آنکه در نوشته “کاربرد صنعتی و خانگی برقگیر” با دو نوع سرج ارستر صنعتی و خانگی و فرق های آن ها آشنا شدیم نوبت به نوشته “برقگیر چگونه از تجهیزات در برابر سرج محافظت می کند؟” رسید که توضیحاتی نسبت به روش کار این محصول بپردازیم که چگونه می تواند تجهیزات و وسایل ما را در برابر ولتاژهای ناگهانی با اندازه زیاد محافظت کند. بهتر است پیش از مطالعه مقاله حاضر هر دو نوشته ذکر شده را مطالعه نمایید.

گستره کارکرد برقگیر

برای آنکه با محصولی به خوبی آشنا شویم لازم است بدانیم که آن محصول برای چه عملکردی طراحی شده است و چه عملکردی را نمی تواند انجام دهد. یکی از کارکردهای سرج ارستر وسایلی بودند که در مقابل صاعقه از سازه ها و تجهیزات مراقبت می کردند. اما دقت کنید که:

  1. کارکرد آن ها مراقبت از سازه ها در هنگامی نیست که صاعقه به طور مستقیم به یک رسانا برخورد کند.
  2. بلکه کارآیی برقگیر برای محافظت در مواقعی است که تغییرات ولتاژ الکتریکی به وسیله آذرخشی اتفاق افتاده است که به نزدیکی رسانا برخورد کرده است.

حوزه کارآیی برقگیر (Surge Arrester)هنگامی که صاعقه به زمین برخورد می کند باعث ایجاد جریان هایی می شود که می تواند از رساناهای دفن شده در زمین عبور کنند و تغییرات ولتاژی را القا کنند که این تغییر ولتاژ به سمت انتهای رساناها گسترش پیدا می کند. برای اطلاع بیشتر با متخصصان لیان الکتریک تماس بگیرید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

برقگیر از چه پدیده ای محافظت می کند و از چه پدیده ای محافظت نمی کند؟

از طرفی همین اتفاق در مورد رساناهایی که بر روی زمین و یا بالاتر از سطح زمین قرار دارند نیز می افتد. که آن ها نیز عبور انرژی را که در اثر رخ دادن صاعقه ایجاد شده درون خود تجربه می کنند. اما در این میان کارکرد سرج ارستر حفاظت از وسایل در مقابل تغییرات ولتاژ القائی سریع حاصل از تخلیه الکتریکی رعد و برق خواهد بود. بنابراین برقگیر از شارژ الکتریکی و برق رسانی که توسط برخورد مستقیم صاعقه به یک رسانا اتفاق می افتد محافظت نمی کند.

دلیل آن نیز این است که سرج ارستر وقتی می تواند از تجهیزات الکتریکی در برابر سرج محافظت کند که جریان هنوز به آن ها نرسیده باشد و در واقع در مسیر جریان به صورت واسطه قرار گرفته و مانع می شود که تجهیزات ما آن ولتاژ بالا را تجربه کنند. اما در جایی که مثلا صاعقه مستقیما به یک رسانا برخورد می کند، سرج ارستر دیگر نمی تواند نقش واسطه و محافظت را ایفا کند.

برقگیر از چه پدیده ای محافظت می کند و از چه پدیده ای محافظت نمی کند؟تغییرات ولتاژی که شبیه به القا از طریق رعد و برق است، مانند شکلی از سوئیچینگ ولتاژ بالای خطای سیستم، می تواند به صورت ایمن به زمین منتقل شود. با این حال جریان اضافی که به صورت مستمر به تجهیزات وارد شود، توسط برقگیر محافظت نمی شود. بلکه تنها زمانی از برقگیرها می توان با بازدهی بالا استفاده نمود که سرج و ولتاژ بالا با سرعت بالا و در زمانی کوتاه اتفاق بیفتد نه اینکه مداوم باشد.

سوالات متداول:

  1. برقگیر دارای چند نوع می باشد؟

پاسخ: از جهتی می توان آن ها را به برقگیرهای خانگی، برقگیرهای صنعتی تقسیم نمود و از طرف دیگر می توان آن ها را به وسیله هایی که در برابر رعد و برق از تجهیزات محافظت می کنند یا آنکه در برابر ولتاژهای ناگهانی که منشا آن ها غیر از رعد و برق است، از تجهیزات محافظت می کنند.

  1. برقگیر چه مواردی را محافظت می کند؟

پاسخ: مواردی که رعد و برق در نزدیکی رسانا واقع شده باشد. و مواردی که سرج از طریق سوئیچینگ ولتاز بالای خطای سیستم رخ دهد.

  1. برقگیر چه مواردی را محافظت نمی کند؟

پاسخ: زمانی که صاعقه مستقیم به خود رسانا برخورد کند یا آنکه جریان بالا به طور مداوم بر یک تجهیزات الکتریکی اعمال شود.

برای آشنایی با یک نمونه متداول این محصول به صفحه برقگیر Fanox مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیرهای Fanox” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *