بوبین سیم پیچی

عملکرد چوک ها در اینورتر

قبل از هر چیزی نیاز داریم بدانیم چوک چیست و عملکرد آن چگونه است؟ چوک ها در واقع از یک بوبین سیم پیچی تشکیل شده اند که وظیفه آن ها محدود کردن جریان الکتریکی عبوری به وسیله یک میدان مغناطیسی تولیدی می باشد. (خطاهای متداول در تعمیرات اینورتر زیمنس)

بوبین سیم پیچی

این میدان مغناطیسی تولید شده توسط چوک  مقدار زیاد شدن جریان را محدود می کند، و به همین دلیل عمده کارایی آنها کاهش هارمونیک ها و اعوجاج ولتاژ و جریان است که با این کار اینورترها را از امواج  بی کیفیت و ایجاد هارمونی های نامطلوب شامل THDI و THDV که معروف ترین این موج ها هستند روی سیستم قدرت محافظت می کند. که این مسئله خود طول عمر سیستم مورد نظر را افزایش می دهد لذا ما به تعمیرات اینورتر نیازی نخواهیم داشت.

به طور کلی دو نوع چوک قابل استفاده در اینورترهای فرکانس متغیر وجود دارد که به صورت زیر می باشند:

  1. زمانی که از یک چوک AC در میان اینورتر و سیستم قدرت (برق ورودی) استفاده می شود، از آن به عنوان چوک ورودی AC  نام برده می شود.
  2. و زمانی که از یک چوک DC بین اینورتر فرکانس متغیر و شبکه قدرت (لینک DC) استفاده می شود، از آن به عنوان یک راکتور یا چوک لینک DC نام برده می شود.

پیشنهاد متخصصان حوزه تعمیرات اینورتر در شرکت لیان الکتریک استفاده از هر دو نوع چوک یعنی چوک ورودی و چوک لینک DC جهت حذف کامل تر و حفاظت دقیق تر از شبکه و اینورتر و خصوصا از خازن های لینک DC می باشد.

دقت داشته باشید که هر دو نوع وظیفه محدود کردن هارمونیک های نا خواسته را به عهده دارند ولی مزیت قابل توجه چوک های ورودی (AC) محفاظت از کل  اینورتر های فرکانس متغیر در برابر امواج بی کیفیت و نا خواسته و همچنین جلوگیری از ورود نوسانات به سیستم قدرت شبکه است. (مطالعه موردی ‌تعمیرات اینورتر مدل لنز ۸۲۰۰)

حذف هارمونیک های نا خواسته

تاثیرات نصب چوک ورودی در اینورتر ها

  • مانع از نواسانات ولتاژ اضافی می شوند
  • قابلیت اطمینان سیستم قدرت را افزایش می دهند
  • طول عمر اینورترها را افزایش می دهند و نیاز به تعمیرات اینورتر کمتر می شود
  • به طور کلی کیفیت توان انتقالی به مصرف کننده و موتورها را بهبود میبخشند
  • لغزش آزار دهنده و ناخواسته را کم می کنند.

محل نصب چوک در اینورتر ها

با توجه به نوع طراحی و محلی که نصب شده است. چوک می تواند به عنوان یک چوک ورودی یا یک چوک خروجی در اینورتر ها مطرح شود به عنوان مثال یک چوک ورودی که به آن راکتور ورودی هم می گویند می تواند جهت حفاظت از اینورتر و جلوگیری از تعمیرات اینورتر قبل از VFD و در ورودی برق اصلی نصب شود و یا برای حفاظت از موتور الکتریکی در خروجی و پس از VFD نصب شود که در این صورت به آن راکتور بار یا چوک خروجی می گویند.

دلایل استفاده از چوک ورودی در اینورترها

تیم مهندسین مجرب و خبره ما در ارائه پیشنهاد فروش انواع اینورتر فرکانس متغیرحتما توصیه به استفاده از چوک ورودی را می کنند و بر این باورند با نصب چوک ورودی اینورتر خود را بیمه کرده اید و از بروز مشکلات آتی و تعمیرات اینورتر تا حد زیادی جلوگیری می کنید. همچنین استفاده از آنها در ورودی علاوه بر اعمال حفاظت بسیار بالا و استاندارد برای اینورتر آلودگی سیستم قدرت و هارمونیک ها را نیز کنترل می کند. در ادامه دلایل دیگری در رابطه با استفاده از چوک ورودی را از نگاه مهندسان لیان الکتریک فعال در حوزه تعمیرات اینورتر برای شما می آوریم.

ینورتر فرکانس متغیر

  • اضافه کردن چوک در ورودی اینورتر فرکانس متغیر بسیار ساده و آسان است.
  • اینورترهای VFDرا در برابر امواج نا مطلوب یا همان اعوجاجات و نوسانات (surge) محافظت می کند.
  • قابلیت اطمینان و طول عمر اینورتر فرکانس متغیر را افزایش می دهد که خود از تعمیرات اینورتر جلوگیری میکند.
  • استفاده از آن ها در مقایسه با روش های دیگر کاهش هارمونیک ها بسیار مقرون به صرفه است
  • تا حدی قابیلیت ایجاد buffering در مقابل حالات گذرای ولتاژ را نیز دارند
  • به کیفیت و استاندارد سازی شبکه برق سراسری نیز کمک می کنند. که این مسئله سب می شود تا از خسارت به اموال دیگران و همسایگان جلوگیری کند.
  • مقدار نویز فرکانس بالای تزریق شده به سیستم قدرت را کاهش می دهد.
  • اصلاح ضریب توان
  • کم کردن تداخلات صوتی ما بین اینورترها(cross-talk)
  • از سوختن فیوزها و کنتاکتور ها به علت حالات گذرای ولتاژ و جریان بالا جلوگیری می کند.
  • تامین امپدانس مورد نیاز بین اینورترها و خازن های سیستم قدرت و همچنین خازن ها و دیگر اجزای سیستم قدرت را از رزونانس یا پدیده تشدید هارمونیکی محافظت می کند.
  • و در نهایت از بروز مشکلات ناشناخته تا حدی جلوگیری میشود

همه این ها مواردی بودند که مصرف کنندگان را به استفاده از چوک های ورودی توصیه می کنند و علاوه بر اینها چوک های ورودی به علت کارآیی بالا، قابلیت اطمینان بالا و قیمت پایین شان یکی از بهترین روش های اصلاح هارمونیکی هستند. ( اصول تعمیرات اینورتر چیست؟)

و به طور کلی با استفاده همزمان از چوک های AC و DC یکی سپری در برابر هارمونیک های مضر ایجاد می کنید.

 

استاندارد استفاده از چوک ها در اینورتر ها

چوک های ورودی AC معمولی دارای امپدانس های ۳% و ۵% هستند. اما هزینه ی آنها در مقایسه با نوع ۳% اندکی بیشتر است. استاندارهای ثبت شده جهانی در مورد فیلترهای هارمونیک استاندارد هارمونیکی می باشد که به صورت جهانی در تعیین حدود قابل قبولی برای اعوجاج سیستم قدرت به کار برده می شود. این استاندارد با توجه به “استحکام” سیستم قدرت، ۵ تا ۲۰ درصد اعوجاج جریان هارمونیکی کل (THD) را مجاز اعلام می کند.

نقطه ای که در آن این مورد اندازه گیری می شود نقطه اتصال مشترک که نزدیکترین نقطه از طرف اداره توزیع برق است که در همان نقطه مشترک بعدی تامین می شود یا می تواند تامین شود (تابلوی پست توزیع اداره برق که معمولا در زیر ترانس نصب میگردد).

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل مطالعه موردی تعمیرات اینورتر مدل دانفوس FC302 قسمت اول و دوم را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *