راه اندازی فاز کنترل

در مقالات گذشته به تفصیل در رابطه با راه انداز نرم و خصوصیات آن ها به بحث و بررسی پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش اول و کنترل کامل پدیده خطرناک ضربه قوچ در سیستم های پمپاژ با راه انداز نرم اوکام بخش اول را مطالعه بفرمایید.

راه اندازی فاز کنترلاما در این مقاله در رابطه با یکی از ویژگی های خوب که اخیرا به راه اندازهای نرم اضافه شده است صحبت خواهیم کرد.

در راه اندازهای نرم مدرن روش های مختلفی برای راه اندازی موتورها مورد استفاده قرار می گیرند. این روش های راه اندازی از لحاظ تعداد فاز به دو روش راه اندازی کنترل سه فاز و دو فاز تقسیم بندی می شوند.

 این مقاله به بررسی و مقایسه این دو روش خواهیم پرداخت. یک راه انداز نرم سه فاز دارای شش عدد تریستور است که دو به دو به صورت اتصال بک تو بک  (Back-to-Back) به هم متصل شده اند تا ولتاژ خروجی به موتور را کنترل کنند.

در این نوع سافت استارترها، هر سه فاز در لحظه راه اندازی و توقف با هم کنترل می شوند و پس از شتابگیری موتور و بایپس، دیگر همگی بایپس می شوند.

هر چند، برخی کمپانی های تولید کننده سافت استارتر با هدف کاهش تعداد قطعات مورد استفاده در سافت استارتر و کوچکتر کردن اندازه تجهیز، در برخی مدل ها تنها دو فاز از سه فاز موتور را کنترل می کنند.

سافت استارتر

در این حالت، سومین فاز بدون عبور از درون سافت استارتر به موتور متصل می شود در حالی که هیچ کنترلی روی ولتاژ یا جریان آن وجود ندارد. (راه انداز نرم، کاربردها و مزیت ها) .

سافت استارترهایی که تنها دو فاز را تحت کنترل دارند نسبت به سافت های 3 فاز کنترل دارای معایبی هستند که در بخش دوم این مقاله به آن اشاره خواهیم نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *