راه انداز نرم چگونه عمل می کند؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

استفاده از راه انداز نرم، پیامدهای زیر را برای موتور به دنبال خواهد داشت: 1) کاهش گرمای متراکم در موتور 2) کاستن از تنش های مکانیکی به اجزا و قطعات موتور 3) کاهش فشارهای الکترودینامیکی وارد بر کابل های برق و همچنین شفت موتور

[/vc_column_text][vc_column_text]

برای آنکه با فایده استفاده از راه انداز نرم آشنا شویم، لازم است که در ابتدا بدانیم دستگاه هایی که بدون استفاده از این محصول عمل راه اندازی را انجام می دهند، دچار چه مشکلات و آسیب هایی می شوند. در این صورت چنانچه در نوشته “استفاده از راه انداز نرم از چه ابعادی مفید است؟” نیز ذکر گردیده است، با مزیت های فراوان استفاده از این محصول آشنا خواهیم شد.

بررسی عملکرد راه انداز نرم

موتورهای الکتریکی القائی در زمان استارت به جریانی بیش از جریان نامی خود نیاز دارند. طبق قانون القاء فارادی جریان آغازین باید دارای اندازه ای باشد که بتواند تغییرات میدان را ایجاد نماید. به همین جهت این موتورها حین راه اندازی حدود پنج الی هشت برابر جریان اصلی خود، از شبکه انرژی الکتریکی دریافت می کنند. این جریان اولیه تاثیر فراوانی بر طراحی سایر قطعات دارد. از جمله:

  1. طراحی اتصالات برقی
  2. طراحی وسایل حفاظتی
  3. سیم کشی ها و …

راه انداز نرم چگونه عمل می کند؟جریان اولیه فوق می تواند به اجزای الکتریکی سیستم و همچنین قطعات موتور آسیب وارد نماید. نقش راه انداز نرم آن است که از ایجاد چنین جریان هجومی پیشگیری نماید. راه انداز نرم می تواند با کاستن از بزرگی این جریان هجومی اولیه به ماندگاری قطعات کمک کند و باعث یک استارت مطمئن و ملایم گردد.

اثرات استفاده از راه انداز نرم بر روی موتور

یکی از موارد استفاده از موتورهای الکتریکی می تواند به شکلی باشد که کاربر مجبور به خاموش و روشن کردن مکرر آن در مدت زمانی کوتاه باشد. با در نظر گرفتن جریان هجومی، استارت های مکرر می توان آسیب فراوانی به قطعات و اجزای الکتریکی وارد نماید زیرا جریان هجومی اولیه می تواند باعث تنش مکانیکی فوق العاده ای در قطعات مکانیکی الکتروموتور شود.

علاوه بر آن قطع و وصل کردن مکرر جریان باعث به وجود آمدن تراکم حرارتی و افزایش درجه حرارت در موتور می شود که این امر مخاطرات مخصوص به خود را به همراه دارد. بنابراین استفاده از راه انداز نرم، پیامدهای زیر را برای موتور به دنبال خواهد داشت:

  1. کاهش گرمای متراکم در موتور
  2. کاستن از تنش های مکانیکی به اجزا و قطعات موتور
  3. کاهش فشارهای الکترودینامیکی وارد بر کابل های برق و همچنین شفت موتور
  4. افزایش ماندگاری و طول عمر الکتروموتور و کل اجزای سیستم

بررسی عملکرد راه انداز نرمروش راه انداز نرم برای استارت الکتروموتور

راهکار سافت استارتر برای ایجاد راه اندازی ملایم برای موتور استفاده از شیوه کاهش ولتاژ است. با کاسته شدن از ولتاژ جریان ورودی به موتور، گشتاور اولیه موتور نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین کاهش ولتاژ وقتی مناسب است که موتور در حین راه اندازی زیر بار نباشد و یا آنکه بار وارد بر آن سبک باشد. به این ترتیب بهترین شیوه استفاده از راه انداز نرم برای چنین مواردی خواهد بود. برای انتخاب مناسب ترین دستگاه سافت استارتر می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید و با انواع و اقسام این محصول و کاربردهای آن ها آشنا شوید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در مقاله “راه انداز نرم کاهنده ولتاژ چیست؟” می توانید اطلاعات کامل تری نسبت به این محصول به دست آورید. همچنین در صورت نیاز برای تهیه این محصول می توانید سفارش خود را با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در میان بگذارید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *