مشکلات حرارتی در سافت استارترها

یکی از مشکلات و خطاهای رایجی که منجر به تعمیرات سافت استارتر می گردد خطای اضافه حرارت ناشی از اضافه جریان یا بار است که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که موتور به حد ماکزیمم ظرفیت حرارتی اش رسیده باشد. این اضافه بار ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:
  • مشخصات موتور شامل جریان نامی به درستی به سافت استارتر داده نشده است.
  • تعداد استارت های بالا در مدت کم رخ داده است و باعث گرم شدن موتور شده است.
  • آسیب دیدن سیم پیچی موتور که باعث اضافه جریان های جزئی درون آن گشته است.

انواع سنسور ها در سافت استارتر ها

سافت استارتر ها روش های متنوعی را برای اندازه گیری دمای موتور و اعمال حفاظت های حرارتی در اختیار کاربر قرار می دهند. این روش ها شامل اندازه گیری و حفاظت حرارتی هوشمند داخلی سافت استارتر مبتنی بر جریان و وضعیت موتور، و همچنین حفاظت مبتنی بر سنسور های PTC و PT100 می باشد.( انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر)

 

1-    سنسور PTC و سافت استارتر

ترمیستورهای حرارتی یا PTC به زبان ساده مقاومت های متغیر با دما هستند. این تجهیزات به صورت گسترده ای در صنعت ماشین های الکتریکی و سافت استارتر به منظور اعمال حفاظت های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. حفاظت پیاده سازی شده بر اساس این سنسور ها بدین صورت است که مقاومت آن ها توسط سافت استارترها اندازه گیری می شود و زمانی که مقاومت اندازه گیری شده از سطح تعیین شده قبلی بیشتر شود، دستور تریپ ارسال می شود.

ترمیستورهای حرارتی یا PTC

این نوع ترمیستورها اخیرا پرکاربردترین نوع سنسورهای دمایی در ماشین های الکتریکی هستند. این نوع سنسور ها بسته به مواد سازنده وساختارشان به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

  • دسته اول که سیلیستورها هستند از سیلیکون به عنوان نیمه هادی بهره می برند. سیلیستورها دارای مشخصه خطی هستند. (5 نکته مهم در انتخاب سافت استارتر و درایو)
  • دسته دوم ترمیستورهای متغیر هستند. ترمیستورهای متغیر منحنی دما-مقاومت شدیدا غیرخطی دارند. این نوع از سنسورها ابتدا با افزایش دما دچار کاهش مقاومت می شوند اما با رسیدن به نقطه دمایی مشخصی (Tc) افزایش ناگهانی مقاومت خواهند داشت. این نقطه به طور رایج بین 60 تا 120 درجه سانتی گراد متفاوت است. شکل زیر منحنی دما- مقاومت را برای سنسورهای PTC مختلف نمایش می دهد.

همانطور که مشخص است به دلیل مشخصه غیر خطی سنسورهای رایج متغیر، PTC ها نمی توانند اندازه گیری حرارتی در اختیار قرار دهند و تنها برای مقاصد حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرند.

2-  سنسور PT100 و سافت استارتر

مقاومت این نوع سنسورها تغییرات خطی با دما دارند. جنس این نوع سنسورها عموما پلاتینیوم بوده و مقاومت در دمای 0 برابر با 100ohm است. تغییرات مقاومت تقریبا برابر است با  و دارای کلاس های دمایی متفاوت هستند.

از آنجا که رابطه دما-مقاومت این نوع سنسور ها مشخص است، می توانند برای مقاصد اندازه گیری دما و همچنین اعمال حفاظت های دلخواه بر اساس دماهای مختلف در سافت استارتر مورد استفاده قرار بگیرند. منحنی مقاومت به دما را می توانید در شکل زیر مشاهده  کنید.

سافت استارتر و سنسور دما

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد، همچنین شما می توانید جهت خرید و تعمیرات سافت استارتر ها و با کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید. همچنین می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل معرفی سافت استارتر های مصرف بهینه و تاثیر آن در تعمیرات سافت استارتر را مطالعه بفرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *