آغاز تعمیرات اینورتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1628596428134{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #d1d1d1 !important;border: 2px initial #444444 !important;border-radius: 10px !important;}”]

خازن ها را جزو ضعیف ترین قطعات یک درایو کنترل دور دسته بندی می کنند. طول عمر خازن ها نسبت به دیگر اجزای یک درایو بسیار کوتاه تر است. بنابراین با انجام هر تعمیرات اینورتر و تعویض یا ترمیم قطعاتی که آسیب دیده اند، لازم است که خازن ها نیز تعویض شوند. چرا که احتمال سر رسیدن عمر آن ها در هنگامی که قطعه دیگری خراب شده است، بالاست.

[/vc_column_text][vc_column_text]

اینورتر یا درایور کنترل دور از قطعات بسیار با اهمیت در راه اندازی و کنترل سرعت سیستم ها و موتورهای امروزی به شمار می آیند که خود دارای انواع و اقسامی هستند. به دلیل اهمیتی که این قطعات دارند، تعمیرات اینورتر نیز دارای نقش مهمی در افزایش بازدهی و حفاظت از موتورها می باشد.

در نوشته “چگونه تعمیرات اینورتر را انجام دهیم؟” چند نکته کلی درباره نحوه انجام تعمیر و نگهداری این محصول بیان شد. اما در نوشته حال حاضر می خواهیم به این مطلب بپردازیم که زمانی که فرآیند تعمیرات اینورتر را بخواهیم آغاز کنیم، اولین قدم ها در این مسیر چه قدم هایی هستند. البته پیش از شروع این بحث مطالعه نوشته “نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن” حتما به شما کمک خواهد کرد.

شروع فرآیند تعمیرات اینورتر چگونه است؟آغاز تعمیرات اینورتر

در ابتدا توجه به این نکته لازم و ضروری است که اندازه گیری بخش تغذیه، نباید بخواهید که درایو کنترل دور را تغذیه کنید و قدرت را به آن انتقال دهید. دلیل این امر آن است که اگر شما بدون اندازه گیری بخش تغذیه، قدرت را به اینورتر منتقل کنید، در صورتی که با کمبود قدرت در بخش قدرت مواجه باشیم، باعث آسیب بزرگی خواهد شد. بنابراین متخصصان تعمیرات اینورتر تاکید دارند که حتما در این مورد احتیاط لازم را به خرج دهید.

یکی از انواع درایوهای مرسوم درایو فرکانس متغیر است که می توان بر اساس تجربه تکنسین های تعمیرات اینورتر نقص ها و عیب های مرسوم در این قطعه را در سه دسته زیر بر شمرد. البته ممکن است علاوه بر این معایب و نواقصی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم شما با مشکلاتی دیگر در استفاده از اینورتر برای سیستم خود مواجه شوید، در این صورت بهتر است که به صفحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک مراجعه نموده تا مشاوره ها و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%b1-4/” button_title=”تعمیرات اینورتر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. یکی از رایج ترین اشکالاتی که در این زمینه با آن مواجه هستیم برخاسته از این است که افرادی که مسئول این کار هستند، برچسب ثبت شده روی درایو کنترل دور را اشتباه می خوانند.
  2. دومین مشکل رایج که ما را نیازمند به انجام تعمیرات اینورتر خواهد کرد مربوط به خازن ها هستند.
  3. مشکل بعدی که زیاد با آن سر و کار داریم اتلاف و پراکندگی بد انرژی حرارتی است.

آغاز تعمیرات اینورتراشتباه خواندن برچسب روی درایو کنترل دور

اشتباه خواندن این برچسب ها از این جهت می تواند منجر به فرآیند تعمیرات اینورتر گردد که برای راه اندازی موتور، جریان ورودی به اینورتر باید دارای ولتاژی مشخص باشد. در واقع بر روی برچسب هایی که بر روی درایو کنترل دور نصب شده، ولتاژ مورد نیاز دستگاه ثبت شده است. اگر به این امر دقت نشود و سیستم به جریانی با ولتاژی نامناسب وصل شود عواقب زیر را به دنبال خواهد داشت.

  1. این اتفاق می تواند باعث از بین رفتن پل های دیودی شود.
  2. در قدم دوم احتمال از بین رفتن برخی از وریستورهای محافظت ورودی وجود دارد. وریستور یا VDR به مقاومت های وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent resistor) گفته می شود. وریستورها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در برابر ولتاژهای مختلف مقاومت و در نتیجه عملکرد مختلفی از خود نشان دهند.

خازن ها و تعمیرات اینورتر

خازن ها را جزو ضعیف ترین قطعات یک درایو کنترل دور دسته بندی می کنند. طول عمر خازن ها نسبت به دیگر اجزای یک درایو بسیار کوتاه تر است. بنابراین با انجام هر تعمیرات اینورتر و تعویض یا ترمیم قطعاتی که آسیب دیده اند، لازم است که خازن ها نیز تعویض شوند. چرا که احتمال سر رسیدن عمر آن ها در هنگامی که قطعه دیگری خراب شده است، بالاست. اگر پس از تعمیر و یا تعویض قطعه دیگری فراموش کنیم که خازن ها را تعویض کنیم خود این مطلب می تواند منجر به خرابی بیشتری برای درایوها گردد.

خازن ها و تعمیرات اینورترگرمای بالا و تعمیرات اینورتر

اگر دیودهای موجود و یا ترانزیستور دو قطبی با گیت عایق شده (IGBT) با گرمای زیادی مواجه شوند، احتمال این که تعدادی از آن ها از کار بیفتند وجود دارد. در مورد تاثیرات حرارتی بر IGBT ها می توانید به صفحه “طراحی و تحلیل ساختار پراکندگی حرارتی IGBT مبتنی بر مکانیک پیوسته محاسباتی” مراجعه نمایید. دلیل خرابی مذکور انباشته شدن حرارت در بخش تغذیه است که می توانید در ارتباط با متخصصان لیان الکتریک با جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

 

گرمای بالا و تعمیرات اینورتر

 

سوالات متداول

  1. رایج ترین خطاهایی که ما را نیازمند به انجام تعمیرات اینورتر می کند، نام ببرید.

پاسخ: سه مورد از آن ها عبارتند از اشتباه خواندن برچسب روی درایو، تعویض نکردن به موقع خازن ها و حرارت بیش از حد.

  1. اشتباه خواندن برچسب روی درایو چگونه می تواند منجر به نیاز تعمیرات اینورتر گردد؟

پاسخ: به این دلیل که ممکن است ولتاژ ورودی به سیستم متناسب با ولتاژ مورد نیاز درایو که بر روی آن درج شده نباشد.

  1. خازن ها را چه زمانی باید تعویض کنیم؟

به دلیل آنکه خازن ها ضعیف ترین جزء از اجزای اینورتر هستند، هر گاه قطعه ای از قطعات اینورتر خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشت، شما باید احتیاطا خازن ها را نیز تعویض نمایید چرا که به احتمال بسیار بالا این خرابی باعث خراب شدن خازن نیز گردیده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *