در مقالات گذشته که در بخش مقالات شرکت لیان الکتریک ویرا منتشر شده است به بحث و بررسی پیرامون کاربرد و تنظیمات یک راه انداز نرم پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟ و انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش اول را مطالعه بفرمایید. حال در این مقاله به معرفی 6 پارامتر تنظیمی اساسی که در اکثر راه انداز های نرم وجود دارند و تنظیم درست آنها ضامن کارکرد مناسب موتور است، می پردازیم. سایر تنظیمات ممکن است بسته به نوع راه انداز نرم و تولید کننده در تجهیز موجود باشند.

پارامترهای ابتدایی برای استارت یک راه انداز نرم

پارامترهایی که در ادامه معرفی می شوند را می توان با کمک یک پتانسیومتر قابل تنظیم، تغییر دیپ سوئیچ هاینصب شده بر روی راه انداز نرم، استفاده از صفحه کلید، نرم افزار رابط با کامپیوتر و یا موارد مشابه تنظیم نمود. این شش تنظیم شامل موارد زیر است:

  1. شیب استارت Start ramp
  2. شیب توقف Stop ramp
  3. ولتاژ اولیه Initial voltage
  4. محدودیت جریان Current Limit
  5. ولتاژ کاهش یافته Step down voltage
  6. رنج موتور Adjustable rated motor

در ادامه به توضیح هر یک از پارامترهای گفته شده می پردازیم. برای آشنایی با تنظیمات پیشرفته تر می توانید مقاله تنظیم پارامترهای اساسی راه انداز نرم بخش اول را مطالعه بفرمایید.

تنظیم راه انداز نرم

  1. شیب استارت Start ramp :

به زمانی که راه انداز نرم از ولتاژ اولیه (Initial voltage) تا رسیدن به ولتاژ بار کامل طی می کند شیب استارت استارت نامیده می شود. زمان شیب استارت نباید زیاد باشد، زیرا این امر فقط منجر به گرم شدن غیر ضروری موتور می شود و ریسک تریپ رله اضافه بار راه انداز نرم را در استارت افزایش می دهد. اگر موتور بدون بار باشد، زمان راه اندازی به احتمال زیاد از مقدار تنظیم شده در این پارامتر کمتر خواهد بود، و اگر موتور به یک بار سنگین متصل شود، زمان رسیدن به ولتاژ نامی و راه اندازی از مقدار تنظیم شده در شیب استارت بیشتر خواهد بود.

در مقالات بعدی به معرفی باقی پارامترهای خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با متخصصین شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

 

.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *