محل نصب برقگیر

برقگیرها مهم ترین محافظ در برابر سرج هستند که از آسیبی که این ولتاژ ناگهانی بسیار بالا می تواند به تجهیزات برقی وارد کند جلوگیری به عمل می آورد. ما در مقاله “حوزه کارآیی برقگیر (Surge Arrester)” در مورد اینکه چگونه این وسیله و تحت چه روشی می تواند از تجهیزات ما در برابر سرج حافظت کند صحبت کردیم.

علاوه بر آن سعی کردیم در نوشته “برقگیرهای Fanox” شما را با یکی از نمونه های پیشرفته این محصول آشنا سازیم که تولیدی شرکت Fanox می باشد و شما می توانید از طریق ارتباط با متخصصان و کارشناسان ما نمونه مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریداری نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

محل نصب برقگیر

بدون عایق گذاری ضحیم که به طور عمومی هزینه زیادی خواهد داشت، بیشتر رساناهایی که در فاصله ای بیشتر از فاصله حداقلی (یعنی تقریبا بیشتر از 50 فوت) قرار دارند، در حین استفاده در برخی مواقع جریان گذرای ناشی از القا توسط رعد و برق را تجربه می کنند.

ضرورت نصب برقگیر در ورودی ساختان هابه دلیل آنکه این گذر جریان معمولا در نقطه ای بین دو سر رسانا  آغاز می شود، بیشتر کاربردها سرج ارستر یا همان برقگیر را درست قبل از آنکه رسانا به قطعه ای از تجهیزات که باید از آن استفاده شود، وصل می گردد. بنابراین نقطه ای که سرج ارستر باید وصل شود از این جهت اهمیت دارد که باید بتواند در برابر سرج وارده در نقاطی که احتمال اتفاق افتادن آن بیشتر است مقابله نماید.

در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با کارکرد برقگیر ها اشاره می نماییم.

  1. هر رسانا به گونه ای باید توسط برقگیر محافظت شود که گویی آن رسانا القای گذرای خود را خواهد داشت.
  2. هر دستگاه محافظت از سرج یا برقگیر که اصطلاحا به آن Surge Protective Device (SPD) گفته می شود بایدمسیری را به سمت زمین فراهم کند که بتواند جریان گذرا را از قطعه ای که مورد محافظت قرار می دهد به سمت زمین هدایت کند.
  3. یک مورد استثنای قابل توجه آن است که آن ها در دو انتهای رسانا به کار نمی روند در زمانی که در سیستم های توزیع با ولتاژ بالا به کار روند.

محل نصب برقگیربه طور کلی باید گفت که ولتاژ القائی برای آسیب رساندن به انتهای تغذیه الکتریکی خطوط کافی نیست. یعنی این ولتاژ به اندازه ای نیست که بتواند به منبع مولد جریان آسیبی وارد نماید. برای آنکه بتوانید با راه کارهای برقگیر در این موارد آشنایی جامع تری به دست آورید به شما پیشنهاد می شود که به صفحه “برقگیر چیست؟ کارکرد، انواع و ویژگی های آن” مراجعه نمایید.

در حالت کلی می توان گفت که اگر چه همانطور که گفته شد ولتاژ القائی چندان قدرت کافی برای آسیب رساندن به منبع مولد جریان ندارد ولی نصب سرج ارستر در ورودی ساختمان ها نکته ای کلیدی در محافظت از  محصولاتی می باشد که در معرض جریان های پایین دستی قرار دارند که خیلی قوی نیستند.

معمولا تجهیزات خانگی که مورد استفاده قرار می گیرند، دارای حساسیت بالایی هستند و گاهی افزایش ناگهانی میزان اندکی ولتاژ نیز می تواند به آن آسیب برساند به همین دلیل استفاده از برقگیر می تواند در این مورد از آن حفاظت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *