استفاده از اینورتر ها در آسانسورها

امروزه با توجه به پیشرفت های شگرف تکنولوژی در زمینه رفع نیاز های  صنعت بیش از هر وقت دیگری نیاز به تجهیزات برقی پیشرفته نیاز می شود. در این زمینه  نیاز به اینورتر های الکتریکی روز به روز در حال افزایش است و لذا با توجه به نوآوری‌های جدید در حوزه اتوماسیون صنعتی نظیر خط تولید کارخانه ها، رباتیک و بقیه صنایع شناخت نسبی در مورد آن ها و همچنین تعمیرات اینورتر امری ضروریست. در این مقاله قصد داریم شما را ابتدا دو نوع پر کاربرد آن آشنا کنیم و سپس به مقایسه آن ها بپردازیم. پیشنهاد می کنیم پیش از شروع مقاله تعریف کلی اینورتر چیست؟ را در این زمینه مطالعه بفرمایید.

معرفی اینورتر های AC و DC

به طور کلی اینورترهای کنترل دور AC و  DC  یکی از پر کاربرد ترین و بهترین راهکار را برای کنترل خروجی یک موتور الکتریکی هستند و به‌طور گسترده‌ای در تقریباً همه صنایع، اعم از کوچک و بزرگ، مورداستفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی آن ها کنترل سرعت الکتروموتور های الکتریکی می باشد. نوع پر کاربرد این درایو ها اینورترهای فرکانس متغیر  (VFDs) هستند که جهت کنترل دقیق سرعت، موقعیت و گشتاور در بارهای مختلف استفاده می شوند که جایگزین روش‌های سنتی نظیر مقاومت گذاری و سربند های مختلف موتور شده اند که تاثیری بسیار مثبت بر کارایی موتور داشته اند. در ادامه به تعدادی از برتری های استفاده از آن ها می پردازیم.

مزیت های استفاده از اینورترهای AC و DC

  • کارآمدی بالا در کارخانه ها و محیط های صنعتی
  • برخورداری از رفتار قابل پیش‌بینی که به مهندسان حوزه تعمیرات اینورتر کمک شایانی می کند
  • قابلیت کنترل جریان و ولتاژ لحظه راه اندازی
  • و در نهایت نسل جدید اینورتر ها مجهز به ریزپردازنده‌ها و قطعات الکترونیک دیجیتال جدید هستند که باعث می شود با استفاده از هوش مصنوعی بسیار موثر و مفید واقع شوند.

اینوترهای AC و DC

در محله اول لازم است بدانید که هر دو اینورتر با سیگنال یا ولتاژ AC کار می‌کنند و می توانند تک فاز یا سه فاز بسته به نوع موتور باشند تنها تفاوت اصلی آن ها در زمینه کنترل موتور های AC و DC است که متعاقبا برای موتور های AC از درایو های AC و برای موتور های جریان مستقیم از اینورتر های نوع DC استفاده می شود.

به‌طورکلی نحوه عملکرد اینورتر های DC به صورتی است که ابتدا جهت راه‌اندازی یک موتور DC، جریان متناوب (AC) را با استفاده از یک مبدل (یک‌سوساز) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند.

درصورتی‌که اینورتر AC جریان ورودی AC را با استفاده از مبدل (یک‌سوساز) تغییر می‌دهد و سپس این جریان DC  را دوباره با استفاده از کلید های قدرت (IGBT) به جریان AC تبدیل می‌کند تا موتور را به کار بیندازد.

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین می توانید در وبسایت شرکت لیان الکتریک دیگر مقالات شامل راهکارهای مناسب هنگام تعمیرات اینورتر را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *