نام های دیگر درایو کنترل دور چیست؟

یکی از موضوعات مهمی که در مقاله “کاهش اعوجاج هارمونیکی کلی به کمک درایو کنترل دور” به بررسی آن پرداختیم، این مطلب بود که در سیستم های انتقال قدرت ممکن است از لحاظ هارمونیکی اختلالات و اعوجاج هایی رخ دهد که یکی از کارکردهای اساسی درایو کنترل دور رفع چنین اعوجاجات و اختلال هایی می باشد. که برای مطالعه دقیق تر این موضوع می توانید به مطالعه مقاله مذکور بپردازید.

اما اگر بخواهیم شناختی کامل تر نسبت به درایو کنترل دور داشته باشی، قدم اول آن است که بدانیم نام های دیگری در صنعت برق برای این وسیله استفاده می شود که عبارتند از:

  1. کنترل دور
  2. درایو
  3. اینورتر
  4. VSD و یا VFD

نام های دیگر درایو کنترل دور چیست؟

پس از آنکه دانستیم در واقع همه این نام ها به یک شیء ارجاع دارند. قدم بعدی شناخت این شیء یا همان درایو کنترل دور می باشد. اولا باید بدانید که برای کنترل مکاشین های الکتریکی ممکن است تجهیزات مختلفی به کار گرفته شود. اما درایو کنترل دور جزو پیشرفته ترین این تجهیزات می باشد که ساختار پیچیده ای نیز دارد.

کارکرد درایو کنترل دور

اما اگر از ما بپرسید که درایو کنترل دور به چه کار می آید و چه نقشی را در موتورهای الکتریکی ایفا می کند، پاسخ این است که عملکرد آن کنترل سرعت چرخش این موتورها می باشد. اگر موتور الکتریکی که ما از آن برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می کنیم، دارای یک نظم در سرعت چرخشی نباشد، باعث می شود که:

  • بازدهی موتور کاهش پیدا کند، یعنی با صرف انرژی الکتریکی بالا، انرژی جنبشی دریافتی ما قابل توجه نباشد.
  • عمر مفید موتور کاهش یابد. که دلیل آن آسیب هایی است که ممکن است به موتور وارد شود.

به ترتیبی که گفته شود درایو کنترل دور می تواند با تنظیم سرعت موتور الکتریکی بر اساس استانداردهای مربوطه ما را از مشکلات گفته شده برهاند. البته برای آنکه با نحوه کارکرد این محصول آشنا گردید می توانید با متخصصان لیان الکتریک نیز مشورت نمایید. برای آنکه برخی از نمونه های تولیدی ما را مشاهده کنید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *