اساس کار راه انداز نرم یا سافت استارتر موتور القایی بر اساس کنترل ولتاژ موتور است و موتور را به صورت نرم راه اندازی می کند. در این مقاله قصد داریم یک سری از قابلیت های پایه که در بیشتر برندها موجود است را برای شما تشریح کنیم. شما میتوانید مقالات عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟  را نیز مطالعه بفرمایید.

۱ تجهیز راه انداز نرم با کنتاکت های بایپس داخلی

این قابلیت به این معنی است که بعد از راه اندازی نرم موتور این کنتاکت ها وصل شده تا تریستور های داخلی راه انداز نرم را از مدار خارج کنند و دوباره به هنگام توقف مدار نیز وارد مدار می شوند.

در صورت نبود این کنتاکت می توان از یک کنتاکتور به صورت موازی برای بای پس کردن راه انداز نرم استفاده کرد که از طریق خود راه انداز کنترل می شوند.

۲توانایی اتصال راه انداز نرم به صورت مثلث به موتور القایی سه فاز

این ویژگی  باعث می شود که جریان های راه اندازی بیش از حالت معمول کاهش یابد و هچنین از بیشترین قدرت موتور در این حالت استفاده می شود و گشتاور راه اندازی نیز بیشتر می شود. درنهایت در صورتی که بخواهیم از حداکثر توان موتور استفاده کنیم باید سراغ این گزینه برویم.

۳ قابلیت کنترل گشتاور در راه انداز نرم

برای این منظور در بعضی از مدل ها می توان با تغییر ولتاژ ورودی موتور گشتاور آن را  نیز کنترل کرد

۴– کنترل حرارت موتور با راه انداز نرم

برای استفاده از این قابلیت راه انداز نرم نیاز باید به یک سنسور حرارتی نصب شده روی موتور است. برای این منظور یک مقاومت از نوع  PTC بر روی بدنه موتور نصب کرده و بر روی سافت استارتر خروجی هایی جهت اتصال این مقاومت در نظر گرفته شده است.

۵ کنترل تعادل ولتاژ های سه فاز با راه انداز نرم

برخی مواقع ممکن است ولتاژ فازها بالانس نباشد و یا یکی از فازها به دلیل عملکرد یکی از فیوزهای NH در مدار قطع شود.در این حالت برخی از راه انداز های نرم ها این قابلیت را دارند تا از  موتور محافظت کنند .

۶حفاظت از اضافه بار موتور با راه انداز نرم

به طور کلی اضافه بار به معنی  افزایش جریان سیم پیچ های موتور است که در اثر فشار بیش از حد روی موتور ایجاد می شود. در این حالت در برخی از راه انداز نرم ها ورودی های ی جهت اتصال ترانس CT در نظر گرفته شده است که با اتصال به یک ترانس CT در مسیر جریان موتور این خطا را تشخیص داده و موتور را قطع می کنند. (عملکرد توابع حفاظت حرارتی و اضافه بار در راه اندازهای نرم)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *