تابلوی کنتور

با توجه به مطالب ذکر شده در مقالات گذشته، تابلو برق را می توان وسیله ای شمرد که هم به حفاظت از تجهیزات الکترونیکی داخل محفظه کمک می کند و هم وسیله ای است که توسط آن می توان سامانه برق رسانی به ساختمان یا مجتمع مورد نظر را کنترل نمود. در نوشته “محافظت تابلو برق در برابر نفوذ آب” اشاره شد که از جمله فایده های مورد نظر این محفظه ها حفاظت از تجهیزات در برابر نفوذ آب و رطوبت می باشد.

تابلو برق در ساختمان

در این نوشته می خواهیم نکته ای دیگر را متذکر شویم که مربوط به انواع مختلفی از تابلو برق است که در ساختمان ها مشاهده می نماییم. در واقع می توان آن ها را به سه دسته کلی تقسیم نمود که ما در ادامه ضمن بر شمردن آن ها به معرفی اجمالی هر کدام خواهیم پرداخت؛

  1. تابلوی تقسیم واحد (جعبه فیوز) (Distribution Panel)
  2. تابلوی عمومی (مشاعات) (General Panel)
  3. تابلوی کنتور (تابلوی اصلی) (Main Distribution Panel)

چه نوع تابلو برق هایی در ساختمان به کار می رود؟

تابلوی تقسیم واحد

تابلو برق تقسیم واحد مربوط به هر واحد مسکونی یا اداری است که تامین کننده برق برای تمام مدارهای روشنایی و پریز داخل آن واحد می باشد. در گذشته جعبه تقسیم ها در ساختمان ها پراکنده بود ولی امروزه این جعبه فیوزها به عنوان جایگزین آن ها باعث شده که هر واحد بتواند جداگانه برق واحد خود را کنترل کند. چند ویژگی مهم در مورد جعبه فیوزها وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم؛

  1. در این جعبه ها سیم کشی های ضعیف، مدارهای تغذیه روشنایی و سیم کشی های مربوط به پریز برق به صورت کامل از هم مجزا می باشند. و فایده ای که این کار در بر دارد آن است که سبب می شود بتوان به صورت جداگانه برق بخشی از واحد را قطع کرد بدون آنکه نیاز به قطع برق کل واحد باشد. و یا اگر مثلا در سیم کشی روشنایی اتصالی وجود داشته باشد، تنها فیوز مربوط به روشنایی قطع می شود و مثلا از برق پریزها همچنان می توان استفاده نمود.
  2. محل نصب این دسته از تابلو برق ها معمولا در ورودی واحد ها و یا در آشپزخانه ها می باشد که این به منزله استانداردی است که همگان بتوانند در هر واحدی در صورت نیاز به جعبه فیوز آن واحد دسترسی پیدا کنند.
  3. این تابلو برق دارای یک نماد اختصاری DP می باشد که مختصر انگلیسی پنل توزیع می باشد. و همچنین علامت اختصاری آن را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تابلوی تقسیم واحد

تابلوی عمومی

دومین نوع تابلو برق در ساختمان ها به تابلوی عمومی شهرت دارد و این تابلو برق تامین کننده برق برای مکان های عمومی و مشاع در یک ساختمان است که همه ساکنان ساختمان به آن دسترسی دارند. به عنوان مثال در یک ساختمان همه افراد به حیاط، راه پله ها، پشت بام، پارکینگ و غیره دسترسی یکسانی دارند.

تابلوی عمومی

علاوه بر موارد گفته شده می توان مواردی همچون برق آسانسور، برق آنتن مرکزی، آیفون، سیستم اعلام حریق ساختمان و موتورخانه را نیز به لیست اضافه نمود و برای فراهم کردن برق این بخش ها از یک تابلو برق جداگانه که همان تابلوی عمومی است استفاده می شود.

تابلوی عمومی باید در دسترس همه افراد ساکن ساختمان باشد که بتوانند در مواقع لزوم و ضرورت از آن استفاده کرده و برق را در محلی که ضرورت دارد قطع یا وصل کنند. به همین جهت تابلو برق عمومی که نماد آن GP می باشد، معمولا در پیلوت نصب می گردد. که پیلوت بخش از همکف می باشد که معمولا سرپوشیده و همراه با ستون هایی و بدون دیوار جدا کننده است.

تابلوی کنتور

و آخرین دسته از تابلو برق های ساختمان، تابلوی کنتور می باشد که در واقع همان تابلوی اصلی است که علامت اختصاری آن در نقشه ها MDP می باشد. همان طور که از نامش پیدا است این تابلو برق، جایی است که کل برق ساختمان از آن تامین می شود.  یعنی هم برق تمام واحدها از این تابلو برق تامین می شود و هم برق فضاهای مشترک و مشاعات ساختمانی.

تابلوی کنتور

بنابراین اگر لازم  باشد که برق کل ساختمان قطع شود چاره ای نیست مگر آن که از طریق تابلو برق اصلی آن را قطع کنید که در مواقعی که تعمیرات خاصی در ساختمان در حال اجرا باشد ممکن است نیاز به چنین چیزی پدید آید. تصویر و شمای کلی این تابلو برق را در بالا می توانید مشاهده کنید که همانطور که می بینید از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

  1. قسمت ورودی که در آن معمولا یک کابل اصلی برق شهری از قسمت پایین داخل در تابلو برق اصلی می شود و به کلید فیوز متصل می گردد. کلید فیوز این تابلو برق از نوع کلید قابل قطع در زیر بار می باشد.
  2. قسمت کنتورها که در آن جا فیوزهای قطع و وصل جریان ها وجود دارد و هر بخشی از ساختمان فیوز مخصوص به خود را در این بخش دارد.
  3. قسمت خروجی که در اینجا سیم ها از بخش کنتور به سمت ساختمان رفته و هر کدام در مدار مخصوص خود جریان را منتقل می کنند.

برای آنکه بتوانید با نحوه بستن مدارها در این تجهیزات آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که با متخصصان ما در لیان الکتریک تماس داشته باشید که می توانند راهنمایی های مفیدی در این راستا خدمت شما عرضه کنند. به علاوه پیشنهاد دیگر ما مراجعه به صفحه تابلو برق لیان الکتریک و آشنایی هر چه بیشتر با این محصول و کارکردهای آن می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *