چگونه تابلو برق بر اساس سطح ولتاژ تقسیم بندی می شود؟

اگر قصد خرید تابلو برق دارید، باید ابتدا با نمادهای استاندارد آن آشنا شیود تا بتوانید به این ترتیب تابلو برقی را خریداری کنید که تناسب و هماهنگی بیشتری با نیاز و شرایط شما داشته باشد. به همین جهت کارشناسان لیان الکتریک در مقالات قبلی سعی بر این داشتند که استانداردهای بین المللی و همچنین استاندارد آمریکا در ساخت تابلو برق را به شما معرفی کنند.

مطالعه نوشته “استاندارد انجمن ملی تولیدکنندگان الکتریکی آمریکا برای تابلو برق” می تواند در این رابطه اطلاعات تکمیلی را در خدمت شما قرار دهد. اما در اینجا قصد داریم به یک دسته بندی دیگر در تابلو برق ها بپردازیم که در نظر گرفتن این دسته بندی می تواند به شما در انتخابتان کمک کند. قبل از اقدام به خرید لازم است بدانید که با توجه به تجهیزات و نیازهای برقی که دارید، انتخاب کدام یک از این ها برای شما مناسب است.

چگونه تابلو برق بر اساس سطح ولتاژ تقسیم بندی می شود؟

این تقسیم بندی تابلو برق بر اساس میزان ولتاژ می باشد و عبارت است از:

  1. تابلوهای فشار ضعیف (LV) که مخفف (Low Voltage) می باشد. این تابلو ها برای اختلاف ولتاژ پایین تر از هزار ولت مناسب است.
  2. تابلوهای فشار متوسط (MV) که مخفف (Medium Voltage) می باشد. این تابلو برق نیز مناسب برای اختلاف ولتاژهای بین هزار تا سی و شش هزار ولت می باشد. یا یک تا سی و شش کیلو وات است.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

پس از اینکه دانستیم این محفظه ها در دو مدل از لحاظ سطح ولتاژ ساخته می شوند. در اینجا نوبت به آن می رسد که در مورد نوع فشار ضعیف آن بیشتر صحبت کنیم. در واقع از جهت کاربردی که می توانند داشته باشند، می توان این گونه را به انواع زیر تقسیم نمود.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

  1. نوع اول تابلو هایی هستند که برای کنترل موتورهای سه فاز از آن ها استفاده می شود و معمولا به این مدل تابلوی فرمان موتوری گفته می شود.
  2. نوع دوم از این تابلوها آن هایی هستند که اختصاص به مراکز صنعتی دارند و برای آنکه بتوانیم جریان را در یک واحد صنعتی پخش کنیم از آ« استفاده می شود. به این تابلوها تابلوهای توزیع صنعتی نیز گفته می شود.
  3. یکی دیگر از انواع تابلو برق های فشار ضعبف وجود دارد که کارکرد آن این است که ضریب توان را در یک کارگاه اصلاح کند و به این مدل، تابلوهای بانک خازنی گفته می شود که در آینده سعی می کنیم بیشتر با آن آشنا شویم.
  4. یکی دیگر از انواع تابلو برق ها را که به آن تابلوی توزیع مسکونی گفته می شود، ممکن است از نزدیک دیده باشید و با آن مواجه شده باشید. این مدل همانطور که از نامش پیداست به منظور آنکه جریان را در یک واحد مسکونی توزیع کند مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. مدل بعدی که با آن آشنا خواهیم شد، تابلو برق PLC است که عملکرد آن در جهت کنترل اتوماتیک پروسه های صنعتی می باشد و به آن تابلوی کنترل صنعتی هم گفته می شود.
  6. نوع دیگری از تابلو وجود دارد که کارش برقراری ارتباط میان یک تابلوی دیگر و سیستم کنترل مرکزی می باشد و به آن تابلوی مارشالینگ گفته می شود.

این ها خلاصه ای از تقسیم بندی نوع فشار ضعیف تابلوها می باشد که در آینده سعی می کنیم بیشتر به جزئیات آن ها ورود کنیم. البته شما می توانید در صورت نیاز در این موارد با متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک گفت و گو نمایید. در نهایت پیشنهاد می شود سری به صفحه تابلو برق لیان الکتریک بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *