راه انداز نرم

کلمه “نرم” به ویژگی های گوناگونی از تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده دلالت می کند. عموما واژه نرم در وسایل برقی به این مفهوم است که از تنشهای الکتریکی و مکانیکی جلوگیری می شود. از طرف حاوی این مفهوم است که دور موتور به تدریج افزایش می یابد و به دور نامی خود که در Data sheet درج شده است می رسد. معمولا مدت زمان راه اندازی در هنگام استفاده از راه انداز نرم زیادتر از حالتی است که موتور را مستقیم به شبکه وصل می کنیم.  به تعبیر دیگر سافت استارتر مانع وارد شدن فشارهای الکتریکی و متعاقبا مکانیکی به موتور در هنگام راه اندازی می شود. اکنون با ذکر یک مثال به تشریح این مسئله می پردازیم. همچنین در مقاله انواع راه انداز نرم به انواع آن از نطر ساختاری نیز میتوانید آشنا شوید

تجهیزات الکترونیکی

 

 

گاها در خیابان دیده شده است که بعضی از راننده ها هنگام شروع حرکت پشت چراغ راهنمایی Take Up می کنند و این حرکت فشار خیلی زیادی به لاستیک ها و موتور وارد می کند. هنگامی که موتور الکتریکی را مستقیما به برق وصل می کنیم شرایط راه اندازی شباهت زیادی به Take Up ناگهانی ماشین پشت چراغ قرمز دارد . عاقلانه است که سرعت اتومبیل خود را به صورت تدریجی  با کنترل مناسب سرعت افزایش دهید و به سرعت مطلوب برسانید. این امر در نهایت منجر به افزایش عمر مفید موتور واتصالات میشود و در مقابل کوپلینگ های مکانیکی و بار نیز کاهش می یابد. از آنجایی که این نوع راه اندازی همراه با تنش زیاد است، همزمان به برق محیط مورد استفاده مثلا کارخانه و قطعات مکانیکی مثل اجزای چرخ نده فشار می آورد و استهلاک آنها را در طول زمان افزایش می دهد. در آخر می توانیم نتیجه بگیریم که راه انداز نرم موتور وسیله ای مناسب و مفید برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز بصورت کنترل شده است.

 

 

 

 

 

راه انداز نرم موتور بسته به نوع  طراحـی و کـاربرد متنوع بوده و قابلیت های دیگری نیز علاوه بر قابلیت اصلی خود دارند. مثلا انواع پیشرفته آن توانایی حفاظت موتور وخودش را در برابر هر خطایی دارد.  و می توانند کارهایی نظیر بـی متـال و کنترل فاز و……. را نیز انجام می دهد و حفاظت های بیشتری را برای ما فراهم بکنند.

حفاظت موتور

مدار الکتریکی یک راه انداز نرم چگونه است؟

همچنین مدار الکتریکی راه انداز نرم به این صورت است که ابتدا برق سه فاز به سافت استارتر وارد می شود و خروجی آن به موتور متصل می شودشما می توانید در این مورد مقاله سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی را مطالعه کنید. با استفاده از یک پنل ساده روی دستگاه، موتور با توجه به  تنظیمات از پیش صورت گرفته تدریجی دور می گیرد و در یک زمان مشخص به دور اسمی خود می رسد و به وظیفه اصلی خود که حفاظت از موتور است عمل می کند. سافت استارتر همچنین کار کنتاکتور ورودی موتور را نیز میتواند انجام می دهدکه بستگی به مدل آن دارد.

سافت استارتر

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر،  بررسی انواع رله و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *