بررسی اینورتر

برای تعمیر هر دستگاه الکتریکی و مکانیکی لازم است اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه معیوب مورد بررسی و تست قرار بگیرند. در این مقاله تصمیم داریم با قطعات اصلی که در فرایند تعمیرات اینورتر مورد بررسی قرار می گیرند آشنا شویم.

بررسی اینورتربه طور کلی در فرآیند تعمیر سه جز اصلی دستگاه لازم است مورد بررسی قرار گیرد:

واحد مدار یکسو کننده :

این واحد برق ورودی AC را توسط پل دیود تمام موج سه فاز به برق DC برای طبقه میانی تبدیل می سازد.

واحد مداری DC :

این واحد برق DC طبقه میانی را در خازن های توان بالا که قادر هستند ولتاژ و بار اضافی را در خود نگهداری نمایند، ذخیره سازی می کند.

واحد مدار تبدیل کننده به برق متناوب  (Inverter) :

در واحد مدار تبدیل کننده به برق AC، اینورتر برق ولتاژ مدار DC را گرفته و به برق متناوب AC تبدیل می سازد که برای مصرف موتور AC لازم می باشد.

در فرایند تعمیرات اینورتر لازم است موارد مقدماتی چک شود. این قطعات مواردی همانند صفحه نمایش کنترل کننده، اتصالات و دماها می باشند. بررسی چشمی اولین و شاید ساده ترین روش تشخیص ایراد در دستگاه باشد. گرد و غبار موجود بر روی هیت سینک لازم است تمیز شود. از محکم بودن اتصالات مطمئن شوید. اتصالات شل یکی از دلایل عمده ایجاد مشکل در ساختار دستگاه می باشد.

برق ورودی سه فاز دستگاه نیز لازم است چک شود. در هنگام تعمیرات اینورتر توجه داشته باشید که انحراف این برق ورودی نباید بیشتر از 5 درصد باشد. ولتاژ نامتقارن نیز می تواند یکی از دلایل ایجاد مشکلات در دستگاه باشد. اگر پس از بررسی ظاهری، مشکلات دستگاه همچنان پابرجا بود، به بررسی موارد زیر بپردازید.

بررسی دیودهای یکسوساز ورودی :

یک مولتی متر به مدار واحدی  DC وصل کنید. با استفاده از سلکتور مولتی متر حالت تست دیود را انتخاب کنید. سیم رابط مشکی که به ورودی منفی مولتی متر وصل است را به مثبت مدار واحدی DC متصل کنید. سپس سیم قرمز را به هر کدام از سه فاز ورودی برای بررسی دیودهای یکسوساز متصل کنید. سپس پروب قرمز را بر روی پلاریته منفی  DC قرار داده و در جستجوی افت ولتاژ بایاس مستقیم باشید. در صورتی که شاهد افت ولتاژ بودید، پل دیود اتصال کوتاه شده است و اگر با مدار باز مواجه می شوید احتمال سوختگی دیودها یا باز شدن مدار وجود دارد.

درایو سرعت متغیر بررسی خروجی درایو سرعت متغیر :

سیم رابط قرمز مولتی متر را به قسمت منفی  DC متصل کنید و سیم مشکی را به هریک از سه فاز ترمینال های خروجی موتور متصل نمایید. در این وضعیت باید منتظر افت ولتاژ بایاس باشیم. در حالت بعدی روند را عکس کنید یعنی سیم مشکی را روی مثبت  DCو سیم قرمز را بر روی هریک از سه فاز خروجی موتور قرار دهید. اگر در دو حالت ذکر شده افت ولتاژ بایاس مشاهده کردید اتصال کوتاه مشاهده می شود و مدار آسیبی ندارد. در غیر این صورت وضعیت مدار باز بوده و به احتمال زیاد مدار آسیب دیده است. در ادامه روند تعمیرات اینورتر اقدام به بازرسی ظاهری کنید. ممکن است که صدمات و سوختن قطعات قابل مشاهده باشد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند، همچنین جهت مشاوره برای تعمیرات اینورترها و خرید انواع آن ها می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *