استفاده از راه انداز نرم چه مزیت هایی برای موتور دارد؟

برای آنکه بدانیم راه انداز نرم که به یک قطعه ضروری در دستگاه های بهره مند از موتور الکتریکی بدل شده، چگونه کار می کند و باعث می شود که جریان در هنگام استارت موتور با شدت و حدت بالا موتور را به کار نیندازد به نوشته “اصول کار راه انداز نرم چیست و تریستور ها چگونه در کنترل آن نقش دارند؟” مراجعه نمایید و ببینید که تریستورها چگونه می توانند راه انداز نرم را کنترل کنند.

کارآیی راه انداز نرم

در این قسمت می خواهیم ببینیم چه چیزی باعث شده که همانطور که در بند قبلی اشاره شد راه انداز نرم تبدیل به یک قطعه ضروری در موتورهای الکتریکی شود. در ادامه به برخی از دلایل آن اشاره می کنیم:

  1. این وسیله باعث می شود که موتور از صدمه های احتمالی در امان باشد.
  2. افزایش طول عمر موتور الکتریکی و بقیه اجزای سیستم

استفاده از راه انداز نرم چه مزیت هایی برای موتور دارد؟

کارکرد دوم را راه انداز نرم از چند طریق اجرایی می کند و باعث می شود که طول عمر سیستم و به خصوص موتور تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند. نکته اول همان است که به دلیل آنکه مانع می شود که موتور با قدرت شروع به کار کند، از آسیب دیدن آن پیشگیری می کند.

اما مسئله دوم مربوط به حرارتی است که با روند استارت و استپ ایجاد می شود. یعنی وقتی موتور به کرات خاموش و روشن می شود، تکرار این فرآیند باعث می شود که گرمای زیادی تولید شود. اما دستگاه سافت استارتر با کارکرد خود مانع از ایجاد این حرارت بالا می شود. همانطور که می دانید حرارت می تواند باعث ایجاد آسیب هایی به قطعات شود. به خصوص اگر که آن قطات دارای مقاومت پایینی در درجه حرارت های بالا باشند.

نکته دیگر آنکه سافت استارتر باعث می شود که فشار مکانیکی وارده بر موتور نیز کاهش پیدا کند. فشار مکانیکی که می تواند به دلیل گشتاور بالای استارت ایجاد شود. فشار مکانیکی وارده می تواند در طول زمان به علت فرآیند خستگی باعث از هم گسیختن قطعات موتور شود. در حالت کلی به هر ترتیب که بتوانیم فشارهای مکانیکی وارده بر قطعات موتور و همچنین سایر اجزای سیستم را کاهش دهیم، می تواند منجر به افزایش طول عمر و بهبود بهره وری و راندمان سیستم شود.

کارآیی راه انداز نرم

به علاوه می توان گفت که راه انداز نرم همچنین سبب می شود که فشاری که به شفت موتور وارد می شود نیز کاهش بیابد. که این مسئله نیز به دلیل آن است که راه انداز نرم مانع از آن می شود که شفت بخواهد به طور ناگهانی گشتاور بالایی را متحمل گردد.

و نکته آخر که در این نوشته قصد داریم در مورد مزیت های استفاده از سافت استارتر بیان کنیم مربوط به کاهش فشار الکترودینامیکی بر روی کابل های قدرت است. یعنی در واقع فشاری که می تواند به جهت واقع شدن این کابل ها در میدان مغناطیسی بر آن ها وارد شود. جزئیات این مبحث دارای پیچیدگی هایی است که از حوصله این نوشته خارج است.

اما به طور کلی می توان گفت که سافت استارتر در مورد کابل های قدرت که انتقال دهنده جریان هستند می تواند به عنوان محافظ عمل نماید. در این راستا بهتر است که با متخصصان و محققان لیان الکتریک مشورت نمایید. همانگونه که می توانید با مراجعه به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک در صورت درخواست، سفارش خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *