رله حفاظتی

همانطور که می دانیم وظیفه اصلی رله ها حفاظت از خط است و یکی از مهمترین پارامترهای خط، جریان آن می باشد. سی تی ها دارای تعداد دور در اولیه و ثانویه خود هستند. معمولا در اولیه که به دور جریان خط وصل می شود یک دور، و در ثانویه تعداد زیادی دور دارد. این ویژگی در سی تی ها سبب می شود که قادر باشند تا جریان زیادی که از خط عبور می کند را کاهش دهند. (رله حفاظتی بوخهلتس چگونه عمل می کند؟) نسبت کاهش جریان در سی تی ها همان نسبت تعداد دور در ثانویه به اولیه می باشد.

رله حفاظتی

به این صورت جریان زیاد خط به یک جریان کاهش یافته (با یک نسبت تبدیل معین) در ورودی رله تبدیل می شود. برای هماهنگی بیشتر بین رله ها و سی تی ها معمولا نسبت های اولیه و ثانویه را در سی تی های حفاظتی مقادیر مشخصی در نظر می گیرند. برای مثال ثانویه سی تی که قرار است به رله متصل گردد 1 یا 5 آمپر است.

در هنگام انتخاب سی تی باید به این نکته دقت داشت که رله حفاظتی استفاده شده توانایی عملکرد با سی تی چند آمپر را دارد. برای مثال اگر رله حفاظتی استفاده شده دارای ورودی /5 جریانی باشد، باید سی تی با ثانویه 5 آمپر روی خطوط نصب شود.

اولیه سی تی ها نیز می توانند مقادیر مختلفی داشته باشند که این مقدار با توجه به جریان عبوری از خط تعیین می شود.

برای مثال مقادیر 50، 100 و 300 از مقادیر رایج برای اولیه سی تی ها هستند. (معرفی برخی از فانکشن های حفاظتی در رله های ثانویه بخش اول).

 

رله فنوکس

یکی از ویژگی های خوب رله های حفاظتی فنوکس سازگاری با سی تی های 1 و 5 آمپری است. این رله ها به صورت داخلی و در بخش تنظیمات، قابلیت تغییر در جریان نامی ثانویه سی تی را دارند.

بنابراین در حالتی که سی تی ها موجود هستند و نیاز به تهیه رله حفاظتی برای آنها داریم، با انتخاب رله های حفاظتی فنوکس نباید نگران هماهنگی بین رله و سی تی بود. (دو پروتکل مخابراتی در یک رله!)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *