اجزای درایو کنترل

در مقالات قبلی در رابطه با درایوهای کنترل دور به تفصیل توضیحاتی ارائه شده است. نحوه تنظیم ضریب توان در درایوهای کنترل دور یکی از مباحث مهم است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. موتورها به عنوان بازوی اصلی تمامی صنایع، علاوه برای جریان بار عادی (جریان اکتیو)، یک جریان مغناطیس کنندگی (جریان راکتیو) نیز از منبع تغذیه می کشند. از آن جایی که راه اندازی موتورها در صنایع به وسیله درایو کنترل دور صورت می پذیرد، وجود جریان راکتیو و فاصله گرفتن ضریب توان از مقدار نامی 1 سبب بروز مشکلاتی برای درایو کنترل دور گشته است. جریان مغناطیس کنندگی یا راکتیو 90 درجه نسبت به موج ولتاژ اعمالی پس فاز است، و این جریان دائما در کابل ها و خطوط در نوسان است و ظرفیت خطوط را اشغال می کند.

ضریب توان

بنابراین، تمامی کابل ها، ترانسفورمرها و منابع تغذیه باید به گونه ای طراحی شوند که قدرت تحمل و تامین این جریان اضافی را نیز داشته باشند. برای نشان داده میزان این اعوجاج در جریان های سیستم های برق از مفهوم ضریب توان استفاده شده است.

ضریب توان در درایو کنترل دور و به طور کلی سیستم های برقی به نسبت جریان راکتیو به کل جریان عبوری اطلاق می گردد و با Cos φ مشخص می شود. شکل زیر نحوه محاسبه و نمایش انواع جریان های موجود در درایو کنترل دور را نمایش می دهد. (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش دوم)  

برای بدست آوردن توان اکتیو، توان راکتیو و توان ظاهری می توان جریان های مربوطه را در ولتاژ اعمالی ضرب نماییم. تمام موتورهای استفاده شده در صنعت ماشین هایی القایی هستند، یعنی با سلف های بزرگی روبرو هستیم که جریان راکتیو خواهند داشت و ضریب توان در آن ها به صورت پسفاز است.

این بدان معنی است که موج جریان از موج ولتاژ عقب تر است، اما با اضافه کردن خازن به مدار می توان کاری کرد پسفازی مدار کمی کاهش یابد. این عمل در درایو کنترل دور اینورتک انگلستان صورت می پذیرد. (استفاده از چوک های ورودی و خروجی به همراه درایوهای کنترل دور)

موتورهای کوچک عموما ضریب توان های ضعیفی دارند (در حدود 0.7) و موتورهای بزرگتر معمولا ضریب توان بزرگتری دارند. هرچه ضریب توان پایین تر باشد مقدار مصرف توان راکتیو در موتور بالاتر است و جریان راکتیو بالاتری در مدار بیهوده به گردش در می آید، در نتیجه تلفات بیشتری خواهیم داشت که باید متعاقب آن کابل های قطورتر، ترانسفورمرهای بزرگ تر و … را به کار ببندیم. در نتیجه داشتن ضریب توانی نزدیک به 1 امری مطلوب تلقی می گردد که سعی می شود با کمک استفاده از درایو کنترل دور به این مهم دست پیدا کرد.

درایو اینورتکاز طرف دیگر درایو کنترل دور باید کل جریان مورد نیاز را برای موتور تامین کند، که برابر است با جمع برداری جریان بار یا جریان اکتیو و جریان مغناطیس کنندگی یا جریان راکتیو. در این رابطه در بخش دوم این مقاله بیشتر به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درایو کنترل دور شرکت اینورتک انگلستان می توانید با متخصصان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید. (درایوهای کنترل دور با ورودی و خروجی تکفاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *