اهمیت کلید برق چیست؟

علاوه بر فضاهای فیزیکی و مادی، در فضاهای مجازی و به صورت سایبری و الکترونیکی نیز کلیدهایی وجود دارند که تنها افرادی که آن را در اختیار دارند امکان دسترسی به محتوای موجود در آن فضای مجازی را دارند. اما کارکرد کلید برق چیست؟

با توجه به مقدمه ای که گفته شد حال می خواهیم به اهمیت کلید برق با توجه به کاربرد آن بپردازیم. کلیدها در مدارهای الکتریکی قرار می گیرند. مدارهای الکتریکی مجموعه ای از وسایل الکتریکی و الکترونیکی هستند که توسط سیم های حامل جریان به هم متصل می شوند. و عبور جریان از درون این سیم ها و گذر کردن از درون آن ابزار برقی منجر به این می شود که انرژی الکتریکی به سایر انواع انرژی مبدل شود.

اهمیت کلید برق چیست؟

در برخی مدارها مکن است انرژی مکانیکی یا خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل شود تا اینکه بعدا در مداری از آن انرژی الکتریکی انرژی مورد نظر خود را که می تواند حرارتی، نورانی، مکانیکی و غیره باشد را دریافت کنیم. اما چرا از کلید برق درون این مدارهای الکتریکی استفاده می کنیم. در واقع علت به کار گیری کلید برق این است که ما نمی خواهیم جریان در مدار همواره برقرار باشد.

یعنی بدون آنکه مدار را از بین ببریم، با استفاده از کلید برق، یک قطعی کوچک در مدار ایجاد کرده و دیگر جریان برق از درون مدار گذر نمی کند. مدار الکتریکی به طور کلی شامل یک منبع جریان برق است که بین دو سر مدار اختلاف ولتاژ ایجاد می کند و یک مقاومت الکتریکی که محل مصرف انرژی برق در همین جا است و در واقع همین قطعه ای است که انرژی الکتریکی را به سایر انواع انرژی ها تبدیل می کند و سیم ها هستند که حامل جریانند و اتصال را در مدار برقرار می کنند و در نهایت کلید برق قرار دارد.

کلید برق باعث می شود که ما بتوانیم هر زمان که نیاز داشتیم جریان را قطع کرده و هر زمان که نیاز داشتیم دوباره جریان را متصل نماییم. البته این فرآیند می تواند به صورت دستی و یا به صورت خودکارو اتوماتیک انجام شود که ما در ادامه این نوشته و سایر نوشته هایی که به معرفی ساز و کارهای کلید برق می پردازیم سعی می کنیم که شما خوانندگان گرامی را با انواع مختلف این محصول آشنا نموده تا به این ترتیب بتوانید در صورت نیاز با اشراف بیشتری اقدام به خرید نمایید.

انواع کلید برق

انواع کلید برق

البته این محصول دارای تنوع بسیاری است و شما به تدریج با گونه های متنوع آن آشنا خواهید شد. اما در این نوشته به طور مقدماتی با چند مورد از آن آشنا خواهیم شد.

الف) کلید برق یک پل: برای توضیح این محصول دو مورد را باید در نظر بگیرید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. نحوه اتصال مدار کلید برق یک پل:
  2. کاربردهای کلید برق یک پل:

شیوه بستن مدار کلید یک پل به این شکل است که ابتدا سیم فاز را به محل اتصال تخت فیوز متصل می کنیم. از کنتاکت سر فیوز سیم فاز را به جعبه تقسیم وارد می کنیم که می تواند داخل هر واحد آپارتمانی قرار داشته باشد. سپس سیم فاز را از جعبه تقسیم به یکی از پایانه های کلید برق متصل می کنیم.

روند برگشت سیم نول را نیز به همین ترتیب طی می کنیم. ولی به خاطر داشته باشید که در جایی که سیم را به سرپیچ وصل می کنیم، سیم نول را به ترمینال بدنه سرپیچ و سیم برگشت را به یکی از ترمینال های سرپیچ متصل می کنیم.

نحوه اتصال مدار کلید برق یک پل

بنابراین اتصال مدار برای کلید برق تک پل چیز پیچیده ای نیست و حتی در مکان هایی که نیازهای موقت داشته باشید، خودتان می توانید با رعایت تمام موارد ایمنی و احتیاط این مدار را برقرار کرده و استفاده مورد نظر خود را انجام دهید. البته پیش از این کار لازم است که ابتدا جریان برق کلی را قطع کرده تا دچار برق گرفتگی نشوید.

همانطور که گفتیم مسئله دیگری که در اینجا به آن خواهیم پرداخت کاربردهایی است که سوئیچ الکتریکی تک پل دارد. در ادامه به چند مورد از آن که بیشتر در معرض آشنایی ما قرار دارند اشاره می کنیم.

  1. استفاده از کلید برق تک پل در وسایل الکتریکی خانگی مانند پنکه، اتو، سشوار، جاروبرقی و غیره
  2. استفاده از کلید برق برای روشن و خاموش کردن لامپ ها در اتاق های کوچک، حمام ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انباری و غیره

بنابراین ما هم با نحوه بستن مدار برای اینو نوع سوئیچ های تک پل آشنا شدیم و هم اینکه دیدیم بسیاری از لوازم خانگی برقی که ما روزانه از آن استفاده می کنیم از سوئیچ الکتریکی تک پل بهره می برند. برای آنکه با سایر وسایلی که از این وسیله بهره می برند آشنا شوید می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس بگیرید و یا اینکه برای آنکه در جریان نمونه های کلید برق جدید ما قرار بگیرید صفحه محصولات لیان الکتریک را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *