نحوه عملکرد برقگیر

در نوشته “وظیفه برقگیر چیست؟” گفته شد که وظیفه این محصول محافظت از تجهیزات الکتریکی از طریق منحرف کردن سرج یا جریان با ولتاژ بالا می باشد. به دلیل آنکه چنین جریانی می تواند آسیب های زیادی به دستگاه های برقی که مناسب عبور جریان با ولتاژ بالا نیستند، وارد کند. برای آشنایی با بعضی از نمونه های این محصول به صفحه برقگیر Fanox مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد برقگیر

اما در این نوشته می خواهیم ببینیم که این محصول چگونه می تواند وظیفه ذکر شده را انجام دهد. یک برقگیر واریستور متال اکسید (MOV) شامل یک سری بلوک های واریستور متال اکسید می باشد. واریستور به دیودهای نیمه رسانایی گفته می شود که دارای مقاومتی هستند که این مقاومت در ولتاژهای مختلف، متفاوت است.

به همین دلیل این بلوک های MOV مانند کلیدهایی هستند که به وسیله ولتاژ کنترل می شوند که در دو حالت زیر می باشد:

  1. در برابر ولتاژ خطی مانند عایق عمل می کنند و جریانی را از خود عبور نمی دهند.
  2. وقتی که ولتاژی که برقگیر تجربه می کند به اندازه ای بالاتر از ولتاژ مرجع آن برسد، بلوک های MOV تبدیل به هادی و رسانا می شوند.

برقگیر چگونه کار می کندهمانطور که گفتیم دلیل این امر دیودهای نیمه رسانای موجود در این قطعه هستند. این دیودها به گونه ای عمل می کنند که زمانی که جریان دارای ولتاژ خطی و اندازه نرمال باشد، مقاومت آن بسیار بالاست فلذا به جریان اجازه عبور نمی دهد. اما هنگامی که ولتاژ به مقداری فراتر از حد معمول افزایش یابد، مقاومت دیود کاهش پیدا می کند. در نتیجه جریان که همواره مسیری را طی می کند که مقاومت کمتری دارد، از درون برقگیر عبور می کند.

به این ترتیب چنین جریانی وارد مقاومت مصرف کننده های الکتریکی نمی شود و آسیبی به آن ها وارد نمی گردد. از آنجا که بلوک های MOV بسیار غیر خطی هستند، زمانی که ولتاژ به زیر ولتاژ مرجع سقوط کند، رسانا بودن آن به اتمام می رسد. اگر سوالی در رابطه با چگونگی عملکرد این تجهیزات برای شما باقی مانده است می توانید با متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید. علاوه بر آنکه می توانید به صفحه “شیوه کار برقگیر چیست؟” نیز مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *