حفاظت از تجهیزات متصل به سیستم قدرت توسط برق گیر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633880941251{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial #303030 !important;border-radius: 10px !important;}”]

از ویژگی های برق گیرهای مدرن و بروز آن است که از واریستور اکسید فلزی در ساختمان خود به عنوان یک عنصر فعال بهره می برند و این مسئله باعث شده که بتوانند یک محافظت خوب و عالی را در برابر جریان های با ولتاژ شدید برای تجهیزاتی که به سیستم قدرت متصل هستند، به وجود آورند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در بازار صنایع الکتریکی شما می توانید با برق گیر های مختلفی مواجه شوید ولی لازم به دقت است که برای هر کاربردی نمی توان از هر برقگیری استفاده نمود و همانطور که در نوشته “چگونه برقگیر مناسب را انتخاب کنیم؟” بیان شد، لازم است که طی فرآیندی مشخص متناسب ترین برقگیر را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب نمایید.

علل نیاز ما به برقگیر

اگر پرسش شما این باشد که آیا تجهیزات الکتریکی بدون استفاده از این محصول کار نمی کنند؟ در پاسخ باید گفت که برق گیر ابزاری جهت کارکرد تجهیزات الکتریکی نیست بلکه وسیله ای برای مراقبت از آن ها است. از جمله تجهیزات اصلی که نیاز به مراقبت در مقابل ولتاژهای بالا دارند، تجهیزات زیر می باشد:

  1. ترانسفورمرها
  2. ژنراتورها
  3. ترانسفورمر پتانسیل (PT) یا ترانسفورمر جریان (CT)
  4. موتور

برق گیر را چگونه به تجهیزات متصل می کنیم؟برق گیر از این تجهیزات در برابر ولتاژهای بالا و ناگهانی که می تواند در اثر دو عامل عمده به وجود آید، محافظت می کند که این دو عامل عبارتند از:

  1. رعد و برق و صاعقه
  2. تغییر یا سوئیچینگ ولتاژ

از ویژگی های برق گیرهای مدرن و بروز آن است که از واریستور اکسید فلزی در ساختمان خود به عنوان یک عنصر فعال بهره می برند و این مسئله باعث شده که بتوانند یک محافظت خوب و عالی را در برابر جریان های با ولتاژ شدید برای تجهیزاتی که به سیستم قدرت متصل هستند، به وجود آورند.

حفاظت از تجهیزات متصل به سیستم قدرت توسط برق گیر

لوازم برقی ای که به سیستم قدرت وصل هستند، در معرض وارد آمدن تنش های بسیاری هستند. بنابراین از جمله دغدغه های طراحان سیستم های الکتریکی آن است که بتوانند به خوبی در برابر این تنش ها از این دسته از لوازم الکتریکی محافظت و نگهداری کنند که راه حل آن استفاده از برق گیرها است. برای آنکه از ساختار داخلی این وسیله اطلاعات جامعی به دست آورید می توانید با متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک در این رابطه تماس برقرار نمایید. [button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

نحوه اتصال برق گیر به دستگاه

برق گیر وسیله ای حفاظتی است که به صورت موازی با تجهیزات الکتریکی بسته می شود. تاثیر این وسیله آن است که ولتاژهای اضافی وارده به لوازم برقی را محدود می کند و انرژی وارد شده را که باعث افزایش ولتاژ گردیده به زمین منتقل می کند. اما چه چیزی این امکان را برای برقگیر فراهم می کند که بتواند ولتاژ را در پایانه های خود در یک مقدار تقریبا ثابتی در محدوده گسترده ای از جریان محدود کند؟ پاسخ این است که این امکان را ویژگی های بسیار غیر خطی برق گیر فراهم می نماید.

ولتاژی که بر روی تجهیزات اعمال می شود با ولتاژی که بر روی برقگیر اعمال می شود که برای محافظت از آن تجهیزات به صورت موازی با آن ها بسته شده است، یکسان است مگر آنکه:

  1. اولا فاصله میان برق گیر و تجهیزاتی که مورد محافظت آن قرار می گیرند طولانی باشد.
  2. طول سرب زیادی وجود داشته باشد.

حفاظت از تجهیزات متصل به سیستم قدرت توسط برق گیربرای آشنایی با نحوه درجه بندی ولتاژ در این وسیله می توانید به مقاله “درجه بندی ولتاژ برای برق گیرها” مراجعه کرده و اطلاعات جانبی بیشتری را در این باره به دست آورید. همچنین پیشنهاد می شود که با توجه به نوشته “پارامترهای موثر در انتخاب برقگیر و مدارشکن مناسب” برای بررسی فاکتورهای مرتبط در انتخاب این محصول با متخصصان و محققان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

  1. برق گیر چگونه ولتاژ بالای سرج ورودی را دفع می کند؟

پاسخ: هنگامی که جریان با ولتاژ بالا وارد خط رسانش برق گیر می شود، این وسیله از خود امپدانس و مقاومت پایینی نشان می دهد و در عطف با امپدانس خط سرج یک تقسیم کننده ولتاژ را شکل می دهد. به این ترتیب به جای آن که جریان با ولتاژ بالا به سمت تجهیزات الکتریکی هدایت شود، از درون مسیر برقگیر عبور می کند.

  1. ولتاژ بالای ورودی به برق گیر به کجا منتقل می شود؟

پاسخ: وقتی که این وسیله امپدانس پایینی از خود نشان می دهد، جریان به سمت آن عبور می کند و به این ترتیب از مسیر اصلی تجهیزات دور می شود. برقگیر نیز این جریان را به سمت زمین هدایت می نماید.  در طول مدتی که برقگیر در رسانش است، درصد بالایی از ولتاژ جریان سرج در طول امپدانس خط سرج ظاهر می شود و به این ترتیب این وسیله می تواند از تجهیزات در برابر این خطر محافظت نماید.

  1. کارکرد صحیح برق گیر موجب چه چیزی می شود؟

پاسخ: اگر این محصول به درستی وظیفه خود را انجام دهد، نه تنها از لوازم برقی حفاظت صورت می گیرد بلکه از عایق های کابل ها هم محافظت می شود و مانع آسیب رسانی و از بین رفتن عایق ها می گردد. اما برای انتخاب این محصول لازم است که پارامترها و عوامل مختلفی را لحاظ نمایید تا بتوانید انتخابی مناسب و شایسته انجام دهید.

نحوه اتصال برق گیر به دستگاهبرای آنکه بتوانید در انتخاب این محصول موفق باشید می توانید به صفحه برقگیر لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%D8%A8%D8%B1%D9%82%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” button_title=”برقگیر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *