اصول طراحی و مدل سازی تابلو برق یکی از مهم ترین خواسته های افراد در حوزه اتوماسیون صنعتی است. موضوعی کاملا عملی که به سال ها تجربه عملیاتی در این حوزه نیاز دارد. خوش بختانه در مجموعه لیان الکتریک شرایطی برای متقاضیان فراهم شده که می توانند از تجربیات کارشناسان مجرب در زمینه خرید و طراحی تابلو برق برای تمامی مصارف استفاده کنند و ما این مسیر را برایتان هموار خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با بخشی از اصول طراحی تابلو های برق در ابعاد مختلف و در حوزه اتوماسیون صنعتی آشنا کنیم.

تابلو برق صنعتی

افراد مشغول در کارگاه ها و کارخانه ها تا حدی با این نام آشنا هستند و از اهمیت آن اطلاع دارند. در اولین مرحله به معرفی این مدل از تابلو ها میپردازیم.

در تمامی پروژه های صنعتی یکی از مهم ترین ارکان موجود تابلو برق است. به طور کلی شمای تابلو برق صنعتی نیز مانند دیگر تابلو ها به شکل یک پنل یا کابینت است و بیشتر تفاوت آن با سایر تابلو ها در محتویات آن می باشد. به عنوان مثال پی ال سی ها یا دیگر تجهیزات کنترلی کارخانه و ادوات حفاظتی در آن قرار می گیرند که متناسب با نوع کاربرد و نیازهای کار، ابعاد و مواد خاص خود را دارند.

سطوح ولتاژی تابلو برق های صنعتی

همان گونه که در مقاله انواع تابلو برق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری اشاره کردیم تابلو های برق از نظر ولتاژ کاری به دو نوع  LV (کمتر از 1000 ولت) و MV (بین 1000 تا 36000 ولت) تقسیم بندی می شوند که ما عموما در پروژه های  صنعتی از تابلوهای الکتریکال که در دسته low voltage قرار می گیرند استفاده می کنیم.

مواد ساخت تابلو برق صنعتی

در صنایع دارویی و غذایی با توجه به حساسیت های موجود باید مطابق استاندارد ها از تابلو برق های استیل استفاده شود که عموما آن ها را با توجه به مسائل اقتصادی و مقرون به صرفه تر بودن از  جنس آهن و قلع می سازند. همچنین لازم به ذکر است که از تابلو های ساخته شده از آهن گالوانیزه و با پیچ و مهره ضد زنگ تا حد ممکن استفاده نکنید چرا که ترکیب این دو سبب خوردگی بدنه تابلو برق می گردد.

اجزای تابلو برق صنعتی

1-    ریل ها

یکی از قطعات مهم و پر استفاده در مونتاز تابلو های صنعتی ریل های مخصوص پی ال سی ها هستند. این ریل ها نقش اسکلت ساختمان را که شاکله ی اصلی ساختمان است بازی میکنند. چرا که کلیه تجهیزات روی آن نصب می شوند.( تجهیزات ارتباطی و کنترلی در تابلو برق)

ریل پی ال سی

دقت داشته باشید که ریل ها را با استفاده از ادوات عایقی مخصوص مثل مقره ها از بدنه تابلو برق جدا کنید دلیل این امر آن است که ارت پی ال سی ها را باید با دیگر تجهیزات جدا کنیم. به طور کلی ارت پی ال سی ها را با ادوات ابزار دقیق یکی میکنیم در حالی که بقیه تجهیزات را با ارت قدرت در نظر می گیریم.

2-  داکت کشی

جهت عبور سیم ها در تابلو برق از داکت مخصوص استفاده می کنیم که با توجه به نقشه طراح که از پیش در اختیار داریم این کار را بر روی سینی تابلو  انجام میدهیم.

قسمت های بعدی شامل ترمینال تابلو برق و سیستم خنک کننده است که سعی می کنیم در مقالات بعدی به تشریح آن ها بپردازیم. همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما از جمله  نکاتی که باید در طراحی تابلو برق در نظر گرفته شوند را در این زمینه مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *