تجهیزات حفاظتی

همان طور که می دانید تابلو برق ها با توجه به شرایط و کاربردهای محل بهره برداری انواع مختلفی دارند و متفاوت ساخته می شوند. مثلا تابلویی که قرار است در محیطی با رطوبت بالا کار کند باید از استیل ضد زنگ ساخته شود یا تابلوی که قرار است برای کنترل چند تسمه نقاله طراحی شود، قطعا باید تعداد زیادی تجهیز کنترل موتور و رله های کنترلی مختلف درون خود جای داده باشد تا بتواند از پس توابع پیچیده تسمه نقاله ها بر آید و به خوبی از تولیدات و محصولات روی آن محافطت کند.

تجهیزات حفاظتی

 با این وجود، در ساخت غالب تابلو برق ها از اجزا و تجهیزاتی استفاده می شود که بین بیشتر آن ها مشترک می باشد.

در این مقاله به معرفی یکی از مهمترین قسمت های تابلو برق یعنی بخش حفاظتی آن می پردازیم. شما می توانید مقاله تاریخچه تابلو برق ها را مطالعه بفرمایید.

تجهیزات حفاظتی در تابلو برق

تجهیزات حفاظتی یکی از مهم ترین و در واقع جز جدایی ناپذیر تابلو برق ها هستند تا عملکرد ایمن و روان را تضمین کنند. اولین بخش منبع تغذیه ورودی تابلو است که به منظور فراهم کردن ایمنی با استفاده از یک مبدل برق 480 ولت متناوب را به  ولت  24 مستقیم یا DC تبدیل می کنند چرا که ولتاژ 24 ولت امن تر از ولتاژهای بالاتر است. گاها همچنین از ترانس های ایزوله در ورودی تغذیه کنترلی استفاده می گردد تا ایمنی تابلو و اپراتورها تضمین گردد.

حفاظت مدار

اقدام بعدی در رابطه با بحث حفاظتی که باید در تابلو برق در نظر گرفته شود تجهیزات حفاظت مدار هستند که به منظور حفظ تجهیزات گران و مهم درون تابلو مورد استفاده قرار می گیرند.

برای این مهم عموما از کلیدها و فیوزها استفاده می شود.

همچنین راکتورها و فیلترها نیز دو جزء رایج دیگر هستند که در اکثر تابلو برق ها یافت می شوند.

این تجهیزات با کنترل و بهبود کیفیت توانی که در تابلو و اجزای مختلف آن جریان دارد برای کاهش ناکارآمدی و بهبود مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

فراتر از این تجهیزات حفاظتی، ویژگی های هر تابلو برق بسته به آنچه که برای انجام آن طراحی شده متفاوت است.

این باعث می شود طراحی و جانمایی تابلو ها همواره متمایز از یکدیگر شود.

با این وجود، استانداردها و تجاربی وجود دارد که تابلوسازان هنگام اجرای کار آن را رعایت می کنند.

طراحی تابلو برق

هنگام نصب و طراحی تابلو برق، ولتاژ تجهیزات مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بعضی از آن ها اشاره کرده ایم. همچنین می توانید مقاله ملزومات نصب تابلو برق را در این رابطه مطالعه بفرمایید.

 

طراحی تابلو برق

  • سازندگان غالباً ولتاژ فشار متوسط و فشار ضعیف را از هم ایزوله می کنیم و در بحث فشار ضعیف نیز 480 ولت را از ولتاژ 24 ولت DC که قبلا توضیح داده شد جدا می کنند.
  • همچنین کابلهای ارتباطی را از ولتاژهای بالا تا حد امکان جدا کنید. ولتاژهای بالا می تواند جریان به کابل القا کند و در سیگنال های ارتباطی شبکه نیز تداخل ایجاد کند.
  • بسته به چیدمان تابلو برق، ممکن است نیاز باشد از یک کابل اترنت شیلددار استفاده کنیم تا در برابر میدان های القایی ناشی از آن محافظت شود، اما این امر در هر طراحی ضروری نیست.

طرح یک تابلو برق به عوامل زیادی بستگی دارد. تابلوساز علاوه بر این که در طراحی و ساخت تابلو  باید استانداردهای مختلف را رعایت نماید، باید مشخصات تولید کننده، ولتاژ، کاربر نهایی و محیطی را که تابلو  در آن نصب شده است را در نظر بگیریم. محیط تابلو برق باید از لحاظ رطوبت، ارتقاع و وجود مواد خورنده بررسی شود تا جنس بدنه تابلو متناسب با محیط ساخته شود. تابلوهای IP54 عموما برای محیط های متوسط و رطوبتی مناسب هستند.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. می توانید مقالات دیگر ما در بخش مقالات سایت شرکت لیان الکتریک در رابطه با انواع تجهیزات الکتریکی اعم از درایو ها، سافت استارتر ها و رله حفاظتی پیش رفته را مطالعه بفرمایید.( هنگام خرید تابلو برق به چه مواردی توجه کنیم؟)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *