تست تابلو برق(بخش سوم)

در قسمت قبل (بخش اول) ابتدا انواع تست ها را به طور خلاصه معرفی کردیم، اکنون می خواهیم به تفصیل به مورد اول از تست ها یعنی بررسی عایق ها بپرداختیم. همان طور که گفته شد این بخش شامل مراحل زیر است.

  • اندازه گیری و بررسی مقاومت عایق ها
  • تست و بررسی عایق دی الکتریک

اندازه گیری مقاومت عایقی

مقاومت عایق ها باید به وسیله یک مگاهم متر با حداقل ولتاژ 500 ولت DC انجام شود. تابلو برق هنگام چک کردن باید خاموش باشد همچنین نباید باری به آن متصل گردد و همه کلیدها باید در موقعیت روشن باشند. ولتاژ را بین هر قسمت از مدار و هادی ها اعمال کنید. هم چنین دقت به عمل آورید که ترمینال تغذیه تجهیزاتی (سیم پیچ اندازه گیری) باید اتصال کوتاه گردد. در عکس زیر طریقه انجام این کار را مشاهده می کنید.

 

اتصال کوتاه

 

مقدار ولتاژ اسمی که نسبت به زمین اندازه گیری شده است باید مطابق با استاندارد IEC 61439-1 حداقل 1000 ولت بر اهم باشد. در اجرا و عمل  عدد 0.5 MΩ برای تابلو برق های ولتاژ پایین (230 /400 V ) و 1 MΩ برای تابلوهایی با ولتاژ بالاتر

همچنین دقت کنید که  تست عایقی در دمایی کمتر از نقطه شبنم  انجام گردد (رطوبت سطوح عاملی تاثیر گذار می باشد). مقاومت عایقی با دما رابطه عکس دارد و افزایش دما  آن را کاهش می دهد. همچنین مدت زمانی که ولتاژ اعمال می گردد نیز تاثیر به سزایی دارد. اگر مقاومت عایقی به درستی محاسبه نشود، تست دی الکتریک نیز باید مطابق با دستورالعمل اتصال به تابلو برق صورت گیرد.

  • تست در فرکانس برق صنعتی برای مقدار عایقی مورد نظر Ui
  • تست ولتاژ ضربه ای که به توان به هر دو نوع تست اعمال کرد. (موج 1.2/50 µs )
  • تابلو برقی که قرار است بررسی بشود باید خاموش باشد و هیچ  بار الکتریکی به آن متصل نباشد

ولتاژ تست باید مطابق با استاندارد های زیر به ترتیب اعمال گردد.

  1. بین هر بخش مدار (قدرت، کنترل، کمکی ها) و بخش سیم های خارجی (سیم در معرض جریان) تابلوی مونتاژ شده اعمال گردد.
  2.  بین هر بخش از مدار اصلی و بقیه قسمت ها مثلا بین هر فاز یا هر فاز با زمین اعمال شود.
  3.  بین مدارهایی که از جنبه الکتریکی از هم جدا هستند  مثلا ، مدار کنترل خارجی  یا SELV
  4.  برای تابلو برق کلاس ii بین مدار حفاظتی و بخش سیم های خارجی اعمال گردد

دقت کنید تجهیزاتی که ممکن است با ولتاژ بالا آسیب ببینند مثل تجهیزات اندازه گیری حتما یکی از ترمینال های آنها جدا شوند و در حین تست نیز اتصال خازن های نویز گیر نباید قطع شود.

 

اندازه گیری عایق الکتریکی

 

تست دی الکتریک با فرکانس برق شهر

برای این تست ولتاژ با فرکانس و طول موج مورد نظر حداقل باید برای 1 ثانیه اعمال گردد. در جدول زیر حدود ولتاژ اعمالی و شکست عایقی را میبینید.

 

شکست عایقی

 

تست نهایی در قسمت بررسی عایق ها اعمال ولتاژ ضربه است

موج ضربه را باید سه بار برای هر بخش به مدت حداقل 1 ثانیه ای اعمال کنیم . در جدول زیر مقدار ولتاژ ضربه اعمال شده با نام  Uimp را متناسب با ارتفاع محل تست میبینید.

 

ولتاژ ضربه

 

دقت داشته باشید که کار با ولتاژهای بالا نیاز به اقدمات مهم ایمنی و حفاظتی دارد مثل پوشیدن البسه مناسب و استفاده از افراد مجرب و همچنین تجهیزات حفاظتی و سالم می باشد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: تابلو برق، انواع تابلو های فشار ضعیف و ویژگی های آنها، تجهیزات اصلی تابلو برق فشار قوی، تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *