در مقاله تست و تعمیر بخش های ورودی اینورتر(دیود ها و لینک  (DC)  و تست و تعمیر قسمت های اولیه درایو را ها را مطرح کردیم. همچنین بحث شد که یک مولتی متر مناسب با دارا بودن اندازه گیری های دیود چک، مقاومت و ولتاژ متناوب و مستقیم می توانید تعداد تست ایمن بدون نیاز به برق را برای ما امکان پذیر نماید. در این مقاله به توضیح مراحل تست و تعمیرات بخش اصلی اینورتر ها  یعنی  IGBT ها خواهیم پرداخت.

IGBT ها در اینورتر

بخش سوم و آخر در تعمیرات اینورتر بخش خروجی یا کانورتر است. این بخش معمولاً از ترانزیستورهای دو قطبی دروازه عایق بندی شده (IGBT) تشکیل شده است. IGBT ها ولتاژ DC را از خازن های لینک ذخیره کرده و به طور هماهنگ کار می کنند تا یک موج خروجی شبیه سازی شده AC را به موتور برسانند. اینورترها برای کنترل ولتاژ و فرکانس اعمال شده بر موتور از مدولاسیون عرض پالس (PWM) استفاده می کنند. IGBT شامل یک امیتر، کلکتور، گیت و دیود فلایویل است. اینورتر پالس های اعمال شده بر روی موتور را با تغییر مدت زمان ولتاژ بین اتصالات گیت-امیتر IGBT تعدیل می کند. این عملکرد هزاران بار در ثانیه اتفاق می افتد.

خود سیگنالهای گیت را نمی توان بدون ولتاژ قدرت بررسی کرد و معمولاً پس از اعمال قدرت بررسی می شوند و درایو بدون بار کار می کند – به عبارت دیگر ، بدون موتور. این آزمایش شامل استفاده از اسیلوسکوپ برای اطمینان از اینکه IGBT ها به درستی کلیدزنی می کنند، می باشد. دیود فلایویل مدار خروجی را تکمیل می کند و هرگونه انرژی بازگشتی از موتور به سمت درایو را مدیریت می کند. این انرژی تولیدی دوباره به ولتاژ در خازنهای DC تبدیل می شود.( هشدارها و خرابی ها در تعمیرات اینورتر)

آخرین تست ما در تعمیرات اینورتر در اصل مجموعه دیگری از آزمایشات دیودی است. خوشبختانه در اکثر موارد IGBT وقتی خراب می شود که دیود فلایویل اتصال کوتاه شده باشد و این کار تعمیر انیورتر را آسان می کند. با ساتفاده از همان روشی که ورودی اینورتر را تست کردیم، می توانیم عملکرد خروجی را نیز آزمایش کنیم. برای بررسی دیودهای فلایویل دقیقا مانند ورودی عمل کنید با این تفاوت که این بار به جای R / L1 ، S / L2 و T/L3 از ترمینال های U / T1 ، V / T2 و W / T3 استفاده کنید. اگر اندازه گیری ها دیود را سالم نشان دادند، همه چیز خوب است. اگر اندازه گیری ها یک اتصال کوتاه را نشان دهند (کمتر از ۰.۵ Vdc در هر دو جهت)، احتمالا IGBT اتصال کوتاه شده است.

امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد و همچنین شما می توانید جهت مشاوه در تعمیرات اینورتر ها و درایو های کنترل دور با کارشنا سان مجرل شرکت لیان الکتریک مشورت کنید و برای آشنایی بیشتر نیز می توانید مقاله یک نمونه از عیب یابی و تعمیرات اینورتر های زیمنس  را نیز مطالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *