خرابی ها و تعمیرات درایو و سافت استارتر

درایوها و سافت استارترها تجهیزات الکترونیک قدرت هستند. ادوات کنترلی الکترونیکی قدرت که در قلب آن ها تریستورها و IGBT قرار دارند، از بردهای کنترلی، مدارات الکتریکی کوچک و بزرگ و اتصالات حساس مختلفی تشکیل می شوند. شرایط نگهداری از این مدارات در عمر مفید تجهیز بسیار با اهمیت است، با این حال همواره عوامل مختلفی ممکن است رخ دهند که موجب خرابی و خطای دستگاه شوند؛ البته جای نگرانی نیست! متخصصین ما در بخش تعمیرات لیان الکتریک ویرا آماده خدمت رسانی و تعمیر سافت استارتر و اینورتر شما از هر برندی هستند. با این حال، برای این که کمتر دچار دردسر شوید، بیایید نگاهی بیندازیم به رایج ترین دلایل و انواع خرابی ها در سافت استارترها و اینورترها و همچنین اشتباهات کاربری که می تواند منجر به آن ها شود.

اشتباهات رایج در کار کردن با سافت استارتر

شاید آسانترین راه برای خراب کردن یک اینورتر یا سافت استارتر اتصال آن به ولتاژ اشتباه باشد. این قضیه به خصوص برای اینورترهای تکفاز رخ می دهد که کاربر در اثر بی اطلاعی یک اینورتر ۲۳۰VAC را به برق ۴۰۰VAC متصل می کند. بله حتما روی ترمینال های دستگاه ولتاژ صحیح ذکر شده است، اما همواره اشتباه انسانی وجود دارد! در اینورترهایی که دارای کیفیت خوبی باشند، وریستورهایی در ورودی قدرت قرار گرفته اند که وظیفه آن ها دفع شوک های الکتریکی لحظه ای می باشد. اما اگر اندازه ولتاژ برای مدت زمان قابل توجهی در مقادیر بالا باقی بماند، این وریستورها می سوزند و ممکن است در اثر سوختن به بُرد نیز آسیب برسانند. نمونه از این خرابی را در تصویر مشاهده می کنید. بنابراین، قبل از برقراری هر اتصالی، حتما نگاهی به ولتاژ مجاز ترمینال مربوطه بیاندازید.

یک اشتباه انسانی بزرگ دیگر اتصال تغذیه به خروجی اینورتر یا سافت استارتر است. در سافت استارترها شاید خیلی وضعیت بحرانی نشود؛‌ بسیاری از سافت ها در این حالت به مشکلی بر نمی خورند و ممکن است با یک خطا در هنگام استارت این اشتباه را تشخیص داده و یا حتی به عملکرد ادامه دهند، اما ما به هیچ وجه این اتصال را توصیه نمی کنیم!

اما در مورد اینورتر قضیه متفاوت است، برخی از اینورتر ها با اتصال تغذیه به خروجی آن ها، حتی روشن می شوند و آماده استارت می گردند. اما مطمئن باشید، با صدور فرمان استارت، احتمالا به جای IGBT یک تکه ذغال در دست خواهید داشت! بنابراین در اتصالات بسیار دقت کنید.

یکی از اشتباهات رایج دیگر این است که تغذیه قدرت را به تغذیه کنترلی اینورتر متصل کنید. مدارات کنترلی اینورترها عموما از نوع ۲۴ ولت است و با اتصال ولتاژهای بالاتر دچار خرابی می شود. نمونه ای را در تصویر مشاهده می کنید. سافت استارترها نیز در برخی مدل ها دارای ورودی های دستور استارت و استپی هستند که دارای ولتاژ هستند و نباید به آن ها هیچ ولتاژ خارجی اعمال شود.

از بحث اتصالات که خارج شویم، مهم ترین بلای جان سافت و درایو،‌گرد و غبار و خاک است. در بسیاری از خرابی ها عامل اصلی گرد و غبار است. یکی از مهم ترین عوامل می تواند این باشد که درایو یا سافت استارتر در محیطی آلوده کار کند و گرد و غبار از طریق فن های آن به داخل منتقل شوند. این گرد و غبار روی نواحی ولتاژ بالای برد می نشیند و با وجود این که سازندگان اروپایی و آمریکایی سعی می کنند فواصل خزش موج الکتریکی را روی بردها به خصوص در نواحی با استرس ولتاژی شدید افزایش دهند، اما گاها آنقدر میزان گرد و غبار زیاد می شود که قوس الکتریکی درون تجهیز رخ می دهد و اینورتر یا سافت شما تعمیرلازم می شود! در ضمن توجه کنید تعمیر کردن این گونه خرابی ها دشوارتر نیز هست و ممکن است هزینه بر تر باشد چون خرابی و سوختگی ممکن است به سایر تجهیزات نیز سرایت کند. این نوع خرابی ها در کارخانه های کاشی، چوب و سنگبری ها به دلیل وجود مقادیر زیاد ذرات معلق در هوا بسیار رایج هستند. برخی خرابی ها ازین دست را می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید؛ که البته همگی توسط متخصصان ما در لیان الکتریک ویرا تعمیر شده و به مشتری بازگشت داده شدند.

 

و اما باز هم عوامل محیطی و این دفعه مایعات و مواد دیگر. آب و سایر مواد مانند اسید ها و باز ها می توانند اثرات مخربی روی بردهای الکتریکی داشته باشند. یک رخداد رایج در ایستگاه های پمپاژ ترکیدگی لوله های آب و پاشیدن آب روی اینورتر یا سافت استارتر است که باعث قوس الکتریکی و اتصال کوتاه می شوند. در نتیجه همواره سعی کنید از ینورتر و سافت استارتر درون تابلوهای برق بهره برداری نمایید و البته فراموش نکنید، درب تابلو همواره بسته باشد!

تعمیرات اینورتر و سافت استارتر بخشی از وظایف ما در شرکت لیان الکتریک ویرا است

تعمیرات اینورتر و سافت استارتر بخشی از وظایف ما در شرکت لیان الکتریک ویرا است، اما همیشه راه حل های پیشگیرانه بهتری نیز وجود دارند. پیشنهاد ما این است که از تجهیزاتی با محفظه های دارای حفاظت محیطی IP55 و بالاتر استفاده کنید. اینورتر و سافت استارتر در چنین محفظه هایی مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب های محیطی دارند و عمر مفید تجهیز شما را در محیط های خطرناک به طور قابل توجهی بالا می برند. سازندگان بنام در این حوزه همچون اشنایدر و ABB‌ محصولات سافت استارتر و درایو با IP55 و بالاتر تولید می کنند و برندهایی همچون INVERTEK نیز محصولاتی با IP66 تولید می کند که عملا به این معنی است که شما می توانید درایو را بشویید!

به طور خلاصه در مورد اینورترها عوامل محیطی و حرارت می توانند مهم ترین معضلات را ایجاد کنند. اما خرابی های رایجی در رابطه با سافت استارترها وجود دارند که عموما در اثر طول عمر بالا به وجود می آیند و طبیعی هستند؛ همچون خرابی کنتاکتور بایپس داخلی، تریستورها و بردهای کنترلی. این خرابی ها روتین هستند و در صورت رخداد چنین خرابی هایی، به راحتی می توانید با بخش فنی ما در شرکت لیان الکتریک تماس حاصل کنید و سافت استارتر خود را پس از تعمیر در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

در پایان این مقاله که در ادامه همان مبحث به سایر سوالاتی که در رابطه با تعمیرات سافت استارتر می تواند برای مخاطبان گرامی پیش آید بپردازیم، هر چند همواره می توانید از طریق تماس با کارشناسان لیان الکتریک با ما در ارتباط باشید.

سوالات فنی

متداول

اگر موتور به صورت نامرتب و غیر منظم کار کند، تعمیرات سافت استارتر چگونه می تواند به ما کمک کند؟

پاسخ: یکسو کننده های سیلیکونی یا SDR ها در راه انداز نرم حداقل به پنج آمپر جریان نیاز دارند تا کار کنند. بنابرانی اگر هنگام تست راه انداز نرم بر روی موتور با تمام بار، شدت جریان کمتر از پنج آمپر باشد، باعث می شود که SCR یا همان یکسو کننده سیلیکونی به خوبی کار نکند.

 

وقتی که ترمز DC، کنترل تطبیقی و عملکردهای تند و سریع در سیستم به خوبی عمل نمی کنند، برای تعمیرات سافت استارتر چه باید کرد؟
پاسخ: ویژگی ها و در واقع عیب هایی که در بالا بر شمرده شد تنها وقتی در دسترس هستند که نصب راه انداز نرم به صورت درون خطی (in-line) صورت گرفته باشد. بنابراین برای حل این معضلات بهترین راه کار آن است که نحوه نصب راه انداز نرم تغییر پیدا کند. اگر این محصول داخل دلتا نصب شود دیگر شما با چنین نواقصی مواجه نخواهید شد و کارکرد بهتری را از سافت استارتر مشاهده می نمایید. کنترل تطبیقی و تعمیراتسافت استارتر
پس از انتخاب کنترل تطبیقی، موتوری که از یک استارت معمولی استفاده کرده، دوباره راه اندازی می شود و استارت دوم متفاوت با استارت اول است، از منظر تعمیرات سافت استارتر چگونه می توان این مشکل را رفع کرد؟

پاسخ: کنترل تطبیقی اول محدوده جریان است. و راه انداز نرم از ویژگی های موتور یاد می گیرد. بنابراین استارت های بعدی از کنترل تطبیقی استفاده می کنند.

درخواست مشاوره رایگان

به مشاوره نیاز دارید ؟

ما همواره پاسخگوی سوالات شما هستیم .

تلفن های تماس :


021 - 91077077


021 - 91011011

فرم درخواست مشاوره رایگان