پیش از این در مقالات نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس و یک نمونه از تعمیرات سافت استارتر های ABB به تعمیرات راه انداز نرم از دو برند نام آشنای موجود در بازار پرداختیم. اکنون قصد داریم  به تشریح یک نمونه تخصصی دیگر از انواع برند های موجود یعنی برند آلمانی اشنایدر (Schneider) بپردازیم.

عملکرد سافت استارترهای اشنایدر

سافت استارترها یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هستند که با کنترل ولتاژ و جریان در لحظه راه اندازی سبب کنترل جریان و گشتاور راه اندازی می شوند. که این امر نه تنها موجب کاهش گشتاور نوسانات ولتاژ و جریان روی شبکه برق نیز می شود بلکه باعث راه اندازی موتور به وصرت کاملا نرم و آهسته نیز میشود و از تنش های الکتریکی و مکانیکی جلوگیری می کند.

عوامل آسیب به سافت استارتر اشنایدر

نصب غیر اصولی بانک خازنی در خروجی یک سافت استارتر سبب آسیب جدی به آن از جمله سوختن یک تریستور و آسیب زدن به برد کنترل و مدار فرمان آن شده است که برای هر دو مشکل پیغام خطای SSCR روی ال سی دی آن نمایان شده است.

هنگام تعمیرات سافت استارتر در این مدل ها در حین فرمان راه اندازی یا  Run  ضمن بررسی جریان خروجی چک می شود که این جریان از یک مقدار مشخص از پیش تنظیم شده بیشتر یا کمتر نباشد. در صورت عدم تطابق با خطای SSCR مواجه می شویم. همچنین این خطا می تواند در اثر اتصال کوتاه یک یا هر سه فاز نیز رخ بدهد.

عموما در تمامی مدل ها رجوع به کاتالوگ یا data sheet کالای مورد نظر امری ضروریست. ابتدا به آن ها جهت بررسی اتصال صحیح هنگام تعمیرات سافت استارتر چه از نظر الکتریکی و چه از نظر مکانیکی مراجعه کنید.

استفاده از اهم متر در تعمیرات سافت استارتر

برای عیب یابی و تعمیرات سافت استارتر از یک اهم متر به این صورت استفاده می کنیم که ابتدا بر روی ترمینال یا کانال T1 پراب قرمز رنگ و روی کانال L1 مشکی را می گذاریم. روی هم رفته 6 حالت ایجاد می شود که در همه حالت ها بر روی هر سه فاز اهم را اندازه می گیریم . آزمایش را تکرار می کنیم. در همه ی حالت ها عدد مورد نظر باید حداقل 50 اهم باشد اعداد نزدیک به صفر می توانند نشانه سوختن تریستور یا جوش خوردن پلاتین کنتاکتور ها نیز باشد.

استفاده از اهم متر در تعمیرات سافت استارتر

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل نکات ایمنی در استفاده و تعمیرات سافت استارتر چیست؟ را مطالعه کنید. دقت داشته باشید که تعمیرات سافت استارتر کاری تخصصی می باشد پیشنهاد ما این است دراین رابطه حتما با مهندسین وکارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت به عمل بیاورید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *