پارامتر های درایو کنترل دور (2)

در مقاله تنظیم پارامترهای اساسی درایو کنترل دور (بخش اول) چندین پارامتر اساسی برای تنظیم درایو کنترل دور را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به بررسی سایر پارامترهای مهم در درایو  آن می پردازیم.

پارامتر های درایو کنترل دور (2)

1- سرعت های پریست در درایو کنترل دور

درایو کنترل دور علاوه بر نقطه مرجع های سرعتی که از راه های مختلف مثل اتصال پتانسیومتر به ترمینال ورودی آنالوگ و تنظیم سرعت با کیپد دریافت می کند، می تواند چندین سرعت از پیش تنظیم شده را نیز در پارامترهای مربوطه دریافت کند و با تعیین ورودی های دیجیتال به صورت باینری، روی این سرعت ها کار کند. درایوهای کنترل دور بسته به پیشرفته بودنشان عموما بین 4 تا 16 سرعت پریست را دریافت می کنند.

2- پارامترهای فرکانس تشدید و باند فرکانس تشدید در درایو کنترل دور

گاها پیش می آید که موتور و بار در فرکانس خاصی دچار تشدید فرکانسی می شوند و شروع به لرزش می کنند. این لرزش ها ممکن است بسیار شدید باشند و عملا به بار یا فوندانسیون نصب آسیب بزنند. با تعریف فرکانس مورد نظر و تعیین یک باند یا بازه فرکانسی حدودی برای آن، درایو کنترل دور به محض رسیدن به فرکانس مذکور از روی آن می پرد و موتور را با فرکانس تشدید به چرخش در نمی آورد. این باعث می شود تشدید دیگر رخ ندهد.

3- پارامتر فرمت ورودی/ خروجی آنالوگ در درایو کنترل دور

ترمینال های آنالوگ می توانند از دو نوع جریانی یا ولتاژی باشند. ترمینال های جریانی معمولا از نوع 4-20mA هستند و ترمینال های آنالوگ نیز معمولا با سیگنال 0-10v کار می کنند. تعیین فرمت مناسب کاملا به تجهیزی بستگی دارد که می خواهیم به درایو کنترل دور متصل کنیم. این تجهیزات می توانند سنسورها یا plc ها باشند. همچنین شما می توانید مقاله درایو  چگونه انرژی مصرفی برق را به حداقل می رساند؟ را مطالعه کنید.

4- پارامتر فرکانس کلیدزنی درایو کنترل دور

فرکانس کلیدزنی تعیین کننده سرعت کلیدزنی IGBTها در خروجی درایو کنترل دور می باشد. فرکانس کلیدزنی همان موج های مربعی هستند که شکل موج سینوسی خروجی را می سازند و در نتیجه هرچه سرعت این کلیدزنی ها بیشتر باشد، موج ساخته شده سینوسی تر و نرم تر خواهد بود و موتور با نویز کمتری کار می کند. هر چند توجه به این نکته ضروری است که هر چه سرعت کلیدزنی IGBTها بالاتر باشد، تلفات حرارتی درایو کنترل دور نیز افزایش می یابد. مقداری بین 4 تا 8 کیلوهرتز معمولا مناسب می باشد.

پارامتر های درایو کنترل دور (2)

5- اتوریست در درایو کنترل دور

همان طور که می دانید درایو کنترل دور دارای توابع حفاظتی مختلفی می باشد که دائما در حال پایش موتور و سیستم می باشد و در صورت تشخیص خطا، اقدام به تریپ می کند و وارد حالت خطا می شود. حال برای به راه افتادن مجدد درایو ، کاربر باید آن را ریست کند، اما این همیشه امکان پذیر نیست و ممکن است درایو کنترل دور در دسترس کاربر نباشد. با تنظیم پارامتر اتوریست، درایو  می تواند به طور خودکار خطاهای خود را ریست کند و مجددا شروع به چرخاندن موتور کند.

6- پارامترهای کنترلر PID در درایو کنترل دور

در مقالات قبلی به تفصیل به بررسی سیستم های کنترلی حلقه بسته PID پرداختیم. این سیستم ها سه پارامتر تنظیماتی اصلی دارند که شامل پارامترهای P، I و D می شوند. پارامتر D در عموم کاربردها به خصوص تهویه و پمپاژ کاربردی ندارد. اما دو پارامتر دیگر نقشی اساسی در عملکرد کلی سیستم دارند. P که المان تناسبی است تعیین کننده شدت واکنش درایو کنترل دور نسبت به تغییرات است، در نتیجه هر چه بالاتر تنظیم شود، تغییرات سرعت خروجی در درایو کنترل دور سریع تر خواهد بود. I نیز المان انتگرالی است و تعیین کننده زمان لختی سیستم است که هر چه بالاتر باشد سیستم به صورت تجمیعی دیرتر واکنش نشان می دهد. در تنظیم سیستم کنترلی حلقه بسته PID باید تنظیم پارامتر استندبای نیز مد نظر قرار داده شود تا زمانی که هیچ باری روی سیستم وجود ندارد، درایو کنترل دور به صورت خودکار موتور را خاموش کند و با ایجاد نیاز در سیستم مجددا موتور را روشن کند. تنظیم زمانی مناسب برای استندبای عموما بین 30 تا 60 ثانیه می باشد.

پارامتر های درایو کنترل دور (2)

7- پارامتر تنظیم خودکار (AUTOTUNE) در درایو کنترل دور

درایوهای کنترل دوری که دارای مود کنترل برداری هستند باید قبل از اولین راه اندازی مدل موتور را استخراج کنند. برایاین کار کافیست اطلاعات پلاک موتور مانند ولتاژ، جریان و ضریب توان را در پارامترهای مربوط به خودشان وارد کنید و سپس پارامتر تنظیم خودکار را فعال نمایید. سپس، درایو کنترل دور شروع به انجام برخی تست های موتوری و اندازه گیری مقادیری چون مقاومت استاتور و روتور و اندوکتانس استاتور می کند. با اندازه گیری این مقادیر، درایو کنترل دور می تواند موتور با به شکل کاملا دقیق کنترل نماید.

8- پارامتر اضافه بار مجاز درایو کنترل دور

درایو کنترل دور به گونه ای طراحی می شود که معمولا بتواند کمی بالاتر از جریان نامی شا نیز به مدت کوتاهی کار کند. زمانی که موتور دچار اضافه بار می شود ممکن است به صورت موقت نیاز به جریان بیشتری داشته باشد تا بتواند گشتاور لازم برای چرخش بار را فراهم کند و سپس مجددا به حالت کارکرد نامی خود باز گردد. بنابراین درایو کنترل دور نیز باید قابلیت اضافه بار داشته باشد. درایوهای کنترل دور صنعتی معمولا می توانند تا 150% جریان نامی خود برای مدت 60 ثانیه اضافه بار را تحمل کنند و این مقدار برای درایوهای عادی به 110% برای 60 ثانیه کاهش می یابد. در بسیاری از کاربردها همچون برنامه های بالابری، تسمه نقاله های شیب دار، بال میل و میکسرها قدرت اضافه بار بالا بسیار ضروری است چون در تمامی این کاربردها در لحظه راه اندازی موتور باید گشتاورهای بالای را تامین نماید.

پارامتر های درایو کنترل دور (2)

9- پارامتر تقویت گشتاور در درایو کنترل دور

درایو کنترل دور در سرعت های بسیار پایین نمی تواند عملکرد گشتاوری خوبی که در سرعت های بالا دارد را ارائه نماید. این امر به خصوص زمانی که از روش کنترلی V/F  استفاده می کنیم مشهود است و عملا در سرعت های زیر 5 هرتز ممکن است موتور توان چرخاندن بار را از دست بدهد. در این حالت با افزایش ولتاژ می توان کمی گشتاور خروجی موتور را تقویت کرد. با تنظیم این پارامتر، درایو کنترل دور در سرعت های پایین به طور خودکار ولتاژ اعمالی  به موتور را افزایش می دهد. مقدار این پارامتر بهتر است زیر 10% تنظیم شود چون افزایش ولتاژ زیاد ممکن است باعث اشباع موتور و بالا رفتن حرارت آن شود.

پارامتر های درایو کنترل دور (2)

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما از جمله اجزای تشکیل دهنده درایو  کدامند؟، مقایسه سافت استارتر با درایو کنترل دور را مطالعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *