موتور الکتریکی چیست؟

قبلا در مورد کارآیی درایو کنترل دور صحبت کردیم. همچنین گفتیم یکی از راه های شناخت یک محصول آن است که با نمونه های مختلف آن آشنا شویم. به همین دلیل در نوشته “درایو کنترل دور دارای چه انواعی است؟” ما نمونه های مختلف درایو کنترل دور را معرفی کردیم و گفتیم سه مدل برتر آن عبارتند از:

  1. الکترونیکی
  2. الکترومکانیکی
  3. هیدرولیکی

موتور الکتریکی چیست؟

اما در این بخش برای فهم بهتر جایگاه درایو کنترل دور به معرفی موتور الکتریکی می پردازیم. موتور جریان متناوب می تواند در سرعت ثابت راه اندازی شده و عمل کند که این سرعت توسط دو فاکتور معین می شود:

  1. تعداد جفت قطب های استاتور که در موتور قرار دارد.
  2. فرکانس منبع جریان متناوب

تنوع سرعت های موتور با درایو کنترل دور

همچنین قبل از بحث درباره درایو کنترل دور باید خاطرنشان کرد که موتور الکتریکی جریان متناوب برای عملیات تغییر قطب نیز می تواند به کار رود. همچنین برای اتصال دوباره سیم پیچی استاتور تا تعداد قطب ها را که دو و یا گاهی سه می باشد، تغییر دهد و به این ترتیب سرعت موتور به دست می آید.

متخصصان ساخت کنترلر های سرعت موتور بیان می کنند که به عنوان مثال ماشینی می تواند با چهار یا هشت جفت قطب راه اندازی شود که به این ترتیب دو سرعت می تواند در فرکانس شصت هرتز تامین کند که این سرعت ها عبارت خواهند بود از RPM 1800 یا RPM 900. همچنین کارشناسان تولید درایو کنترل دور توضیح می دهند که RPM به معنای تعداد دور در هر دقیقه می باشد.

اگر تغییر سرعت های موتور الکتریکی کم و نادر باشد، موتور ممکن است به طور ابتدایی برای یک سرعت متصل شده باشد و سپس برای رسیدن به سرعت دیگری دوباره سیم بندی شود، هنگامی که شرایط پروسه تغییر کند و ما بخواهیم سرعت دیگری را از موتور الکتریکی دریافت کنیم. راه دیگری که سازندگان درایو کنترل دور به آن اشاره می کنند استفاده از اتصال های آهن ربایی است که می تواند برای سوئیچ کردن بین دو سرعت به کار بروند. و این هنگامی است که پروسه نیاز به نوسان دارد.

موتور الکتریکی چیست؟

اتصالات برای بیش از سه سرعت غیر اقتصادی است. یعنی هزینه هایی که باید برای اینکه موتور را بتوانیم طوری تنظیم کنیم که سه سرعت خروجی به ما بدهد به قدری زیاد است که به صرفه نیست و شاید استفاده از یک موتور الکتریکی دیگر در کنار آن برای دستیابی به سرعت سوم مقرون به صرفه تر باشد. البته تصمیم گیری در این رابطه را باید به متخصصان در زمینه درایو کنترل دور بسپارید.

بنابر آنچه متخصصان کنترل سرعت موتور گفتند، تعداد این عملکردهای سرعت ثابت برای موتور الکتریکی توسط هزینه ای که جهت افزایش تعداد جفت قطب ها صرف می شود، محدود می گردد. اگر سرعت های بسیار متفاوتی و سا سرعت هایی که مدام در حال تغییر هستند مورد نیاز باشد، باید از شیوه های دیگری استفاده کرد. و همین جا است که استفاده از درایو برای کنترل سرعت و نقش آن روشن می گردد.

بنابراین اگر شما برای کاربرد مورد نظرتان نیاز به بیش از دو سرعت ثابت و یا سرعت متغیر مدام داشته باشید بهتر است با متخصصان و محققان ما در لیان الکتریک تماس بگیرید. به علاوه می توانید به مشاهده صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک نیز بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *