توصیف نموداری عملکرد سافت استارتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1638521373163{margin: 0px !important;padding: 12px !important;border: 2px initial #1c1c1c !important;border-radius: 10px !important;}”]

اعمال محدودیت در جریان توسط سافت استارتر باعث می شود که گشتاوری که توسط موتور تولید می شود نیز به سطح پایین تری برسد. زیرا گشتاور با مربع جریان موتور نسبت مستقیم دارد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

موتورهای الکتریک بخش عظیمی از موتور محرکه صنعت در دنیای امروز هستند. به همین جهت ابزاری که بتوانند کنتل ما را بر روی این موتورها ارتقا دهند، بسیار حائز اهمیت هستند و نقش زیادی در بهبود کارکرد آن ها دارند. به همین منظور ابزارها و دستگاه های متفاوتی جهت کنترل و اتوماسیون الکتروموتورها ساخته و طراحی شده اند که از جمله آن ها سافت استارتر می باشد. برای آنکه دیدی کلی نسبت به این محصول داشته باشید می توانید به مقاله “آشنایی با کارکرد سافت استارتر و مقایسه آن با اینورتر” مراجعه نمایید.

زاویه فاز هدایت (Conduction phase angle) در سافت استارتر

یکی از کمیت های مهم در توضیح کارکرد راه انداز نرم زاویه فاز هدایت است. همانطور که در نمودار زیر نمایان است، می توانیم در لحظه شروع، این زاویه را صفر درجه در نظر بگیریم. که با گذشت زمان این زاویه به سمت 180 درجه حرکت می کند. هنگامی که زاویه فاز هدایت سافت استارتر به 180 درجه می رسد، همانطور که مشاهده می کنید، نمودار در اوج است، یعنی ولتاژ کامل به موتور اعمال می شود. زیرا در زاویه 180 درجه، SCR یا یکسو کننده کنترل شده سیلیکونی جریان را به طور کامل عبور می دهد.

توصیف نموداری عملکرد سافت استارتردر نمودار فوق افزایش زاویه فاز هدایت بر حسب SSRV نمایش داده شده است. که SSRV مخفف (Solid State Reduced Voltage) به معنای ولتاژ کاهش یافته حالت جامد می باشد. همانطور که دیده می شود، هنگامی که زاویه فاز هدایت سافت استارتر صفر درجه باشد، هیچ ولتاژی به موتور اعمال نمی گردد. به همین ترتیب هنگامی که زاویه فاز هدایت به تدریج از صفر درجه به سمت 180 درجه تغییر می کند، یکسوکننده ها ولتاژ موثر بیشتری را به موتور اعمال می کنند که موجب دو پدیده می شود:

  1. جریان بیشتر اعمالی به موتور
  2. افزایش گشتاور موتور

بنابراین با توجه به بازخورد مناسب و الگوریتم های کنترل، می توان جریان و گشتاور را هنگام راه اندازی و توقف موتور توسط سافت استارتر کنترل کرد و به این ترتیب مانع از اعمال جریان های هجومی و آسیب های متعاقب آن به موتور الکتریکی و سایر اجزای مکانیکی و الکتریکی متصل به آن گردید. برای آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید به نوشته “انتخاب بهترین استراتژی برای راه اندازی موتورهای بزرگ” نیز مراجعه نمایید.

زاویه فاز هدایت (Conduction phase angle) در سافت استارترتاثیر کنترل جریان و ولتاژ توسط سافت استارتر بر موتور

این تاثیر را می توانید در نمودار فوق مشاهده نمایید. که جریان راه اندازی در سطح معمولی در سراسر خط و در سطح محدودیت جریان 500 درصد و 400 درصد نمایش داده شده است. چنانچه دیده می شود، اعمال محدودیت در جریان توسط سافت استارتر باعث می شود که گشتاوری که توسط موتور تولید می شود نیز به سطح پایین تری برسد. زیرا گشتاور با مربع جریان موتور نسبت مستقیم دارد.

بنابراین هنگام استفاده از سافت استارتر، راه اندازی موتور با جریانی کمتر و ملایم تر و در نتیجه با گشتاوری کمتر آغاز می شود که با دقت در نمودار بالا می توان میزان این تفاوت را به روشنی مشاهده نمود. البته شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در صورت نیاز به استفاده از سافت استارتر و یا در صورت احتیاج به تعمیر دستگاه های کنترلی خود، می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید و مشورت های لازم را کسب کنید.

[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *