موتور جریان متناوب در درایو کنترل دور

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1631553316761{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px initial #000000 !important;border-radius: 10px !important;}”]

موتور الکتریکی جریان متناوبی که در سیستم درایو کنترل دور فرکانس متغیر مورد استفاده قرار می گیرد معمولا یک موتور القائی سه فاز است. البته در برخی موقعیت ها به صرفه است که به جای آن از انواع دیگری از موتورها استفاده شود، مانند:

  1. موتورهای تک فاز
  2. موتورهای سنکرون یا همزمان

[/vc_column_text][vc_column_text]

در نوشته “خصوصیات درایو کنترل دور فرکانس متغیر (VFD)” به صورت کلی به معرفی این نوع از درایو کنترل دور پرداختیم. در این نوشته قصد داریم اقسام گوناگون آن و ساختار آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

اجزای تشکیل دهنده درایو کنترل دور

این دستگاه در بخش راه اندازی سیستم ها به کار گرفته می شود. که این بخش راه اندازی شامل سه زیر بخش اصلی می باشد که عبارت است از:

  1. موتور جریان متناوب
  2. مونتاژ اصلی کنترلگر درایو
  3. رابط درایو / اپراتور

موتور جریان متناوب در درایو کنترل دور

در ابتدا لازم است به توصیف این مطلب بپردازیم که موتور الکتریکی جریان متناوبی که در سیستم درایو کنترل دور فرکانس متغیر مورد استفاده قرار می گیرد معمولا یک موتور القائی سه فاز است. البته در برخی موقعیت ها به صرفه است که به جای آن از انواع دیگری از موتورها استفاده شود، مانند:

  1. موتورهای تک فاز
  2. موتورهای سنکرون یا همزمان

توضیح ساختار و کارکرد درایو کنترل دور فرکانس متغیر (VFD)اما همانطور که گفته شد عموما موتور القائی سه فاز به عنوان به صرفه ترین وسیله به دیگر انواع موتورها ترجیح داده می شود. در ضمن در اینجا اغلب از موتورهایی استفاده می شود که برای عملکرد با سرعت ثابت طراحی شده اند.

استاندارد موتور AC مورد استفاده در درایو کنترل دور فرکانس متغیر

موتورهایی که برای این منظور استفاده می شوند باید بتوانند وظایف خود را به نحو درستی انجام دهند تا به این ترتیب درایو کنترل دور قادر باشد کارکرد خود را به خوبی انجام دهد و سرعت و گشتاور موتور را منطبق با کارکردی که مد نظر ما است به خوبی کنترل و هدایت کند.

 به همین منظور از موتورهایی باید استفاده شود که بتوانند در برابر تنش های ولتاژ بالایی که بر موتورهای القائی تحمیل می شود و این تنش ها توسط درایو کنترل دور فرکانس متغیر (VFD) ایجاد می شود، مقابله کنند. بنابراین لازم است که این موتورهای جریان متناوب برای هدف معین و با وظیفه تغذیه اینورتر و مطابق با الزاماتی که در استاندارد NEMA برای آن ذکر شده طراحی و ساخته شوند. برای آشنایی بیشتر با الزامات این استاندارد می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

موتور جریان متناوب در درایو کنترل دوربخش کنترلگر درایو کنترل دور فرکانس متغیر

کنترل کننده سیستم کنترل سرعت فرکانس متغیر یک سیستم الکترونیکی تبدیل قدرت حالت جامد می باشد که خود آن نیز از سه زیر مجموعه مجزا از هم تشکیل شده است که عبارت است از:

  1. مبدل پل یک سو کننده (rectifier bridge converter)
  2. پیوند جریان مستقیم (DC link)
  3. اینورتر (inverter)

درایوها دارای انواع مختلفی هستند. اما درایوهای دارای اینورترهای ولتاژ-منبع (VSI) به مراتب معمول ترین نوع در میان درایوها می باشد. برای آگاهی از این نوع از درایوها و کارکرد آن ها می توانید به صفحه “مروری بر درایوهای اینورتر ولتاژ-منبع” مراجعه نمایید.

همچنین از طرف دیگر بیشتر درایوهای کنترل دور از جنس درایو AC-AC هستند. به این معنا که آن ها ورودی خط جریان متناوب را به خروجی اینورتر جریان متناوب تبدیل می کنند. برای آشنایی با این محصول و همچنین سایر انواع دیگر آن می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *