مزایای درایو

درایو کنترل دور  VFD یا فرکانس متغیر نیز در واقع یک وسیله کنترلی برای الکتروموتور ها  است که علاوه بر حفاظت قابلیت کنترل سرعت آن را نیز دارد. این کنترل سرعت می تواند حین راه اندازی، توقف و حتی در زمان روشن بودن و عملکرد موتور نیز باشد.. کاربردها VFD ها عموما در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به موارد زیر باشد.

  1. دسترسی به رنج وسیعی از  سرعت موتور  نیاز باشد

  2. صرفه جویی یکی از اهداف ما باشد.

  3. کنترل سفارشی و دقیق نیاز باشد.

درایو کنترل دور فرکانس متغیر

درایو کنترل دور  VFD چگونه کار می کند؟

درایو کنترل دور فرکانس متغیر برق ورودی را به منبعی با ولتاژ و فرکانس قابل تنظیم برای کنترل سرعت الکتروموتور ها تبدیل می کنند. و مطابق با رابطه زیر می توان با کنترل فرکانس سرعت را نیز تغییر داد.

N = 120  f / p

که این کنترل فرکانس از طریق تبدیل برق AC  به DC از طریق مدلاسیون پهنای باند (PWM) به وسیله سوییچ های درایو صورت می گیرد.

pwm

مزایای استفاده از درایو منترل دور VFD

 

  1. صرفه جویی انرژی

  2. سرعت کاملا قابل تنظیم برای کاربرد هایی نظیر پمپها و فن ها

  3. راه اندازی، توقف و شتاب گیری کنترل شده

  4. کنترل دینامیک گشتاور

  5. ایجاد حرکت نرم و روان برای کاربردهایی نظیر آسانسورها و پله های متحرک برقی

  6. تطبیق پذیری

  7. ارتباطات و اماکن تشخیص عیب داخلی

  8. حفاظت پیشرفته در مقابل اضافه بار

  9. منطبق با عملکرد PLC و برنامه نویسی نرم افزاری

  10. ورودی و خروجی های دیجیتال (DI/DO)

  11. ورودی و خروجی های آنالوگ (AI/AO)

  12. دارای خروجی های لازم برای رله

 

دقت داشته باشید که در مواقعی برای برای کاربردهای خاص میتواند از راه اندازهای نرم نیز به جای درایو استفاده کرد که در مقاله های بعدی به تفصیل به مقایسه آن دو خواهیم پرداخت اما به طور خلاصه لازم به یاد آوریست که سافت استارترها کوچکتر بوده و در مقایسه با درایو کنترل دور قیمت کمتری دارند و به نسبت هم انعطاف پذیری کمتری دارند.اگرچه  VFD ها گران ترهستند ولی می توانند می تواند صرفه جویی انرژی بیشتری تا 50 درصد را به همراه داشته باشند که تین امر منجر به افزایش طول عمر تجهیزات خواهد شد

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: مزایای درایو  برای پمپ های صنعتی ، سیگنال های خروجی درایو کنترل دور، کاربرد درایو  در آسانسور چیست؟، راه اندازی اینورتر، پلاک درایو کنترل دور حاوی چه مشخصاتی است؟، و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *