راه انداز نرم

از آنجایی که روز به روز استفاده از سافت استارتر ها در صنعت افزایش می یابد لذا آشنایی با طریقه سربندی و قرار گیری آن در مدارات الکتریکی امری ضروریست در این مقاله قصد داریم دو روش عمده برای این کار را توضیح بدهیم. به طور کلی دو روش عمده و متفاوت جهت اتصال سافت استارتر به موتور وجود دارد:

  • سری
  • مثلث

البته توجه داشته باشید که تنها بعضی سافت استارترها را می توان بصورت داخل مثلث استفاده کرد. توجه داشته باشید که تنها چند نوع از سافت استارتر ها در واقع می تواند در داخل مثلث متصل شود به عنوان مثال یک سری از سافت استارتر های شرکت ABB این قابلیت را دارند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه این تجهیز الکتریکی می توانید مقاله تنظیم پارامترهای مختلف سافت استارتر را مطالعه بفرمایید

 

اتصال سری سافت استارترها

این روش عمومی ترین و ساده ترین روش اتصال سافت استارتر به موتور است . هر سه فاز سری با رله اضافه بار، کنتاکتور اصلی و سایر المانها مطابق شکل زیر متصل می شود . توان تجهیزات لازم جهت اتصال سری باید متناسب با جریان نامی موتور انتخاب گردد. به عنوان مثال یک موتور 100 آمپری نیاز به یک سافت استارتر 100 آمپری و کنتاکتور 100 آمپری و دیگر تجهیزات مرتبط در این رنج دارد.

اتصال مثلث سافت استارترها

در این نوع اتصال، سافت استارتر در مدار مثلث قرار می گیرد و به همین دلیل به راحتی جایگزین راه انداز های ستاره – مثلث می گردد . در این حالت تنها 58 % جریان حالت مستقیم از سافت استارتر عبور می کند ، بنابراین می توان از تجهیزاتی با توان پایین تر استفاده نمود . موتوری که بصورت مثلث راه اندازی می شود باید از نوعی باشد که در هنگام کار پیوسته بصورت مثلث بسته شود.همچنین خواندن مقاله مسئله حفاظت در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر توصیه می شود

سافت استارتر و موتور

به عنوان مثال برای یک موتور 100 آمپری در حال استفاده در مدار اتصال مثلث داخل نیاز به یک سافت استارتر 58 آمپری و کنتاکتور 58 آمپری و دیگر تجهیزات مرتبط در این رنج دارد .

نکته: یک موتور برای استفاده از اتصال مثلث داخل باید قادر به اتصال مثلث داخل حین کار باشد. در ایالات متحده و بعضی شرکت ها موتور های خاصی با اتصال شش سیمه و این قابلیت استفاده می شود.شما می توانید فرایند راه اندازی را در مقاله  تشریح فرایند راه اندازی نرم پس از تعمیرات سافت استارتر مطالعه بفرمایید

محل نصب کنتاکتور اصلی در سافت استارتر ها

هنگامی که سافت استارتر بصورت داخل مثلث نصب می شود، دو گزینه برای نصب کنتاکتور اصلی وجود دارد در مدار مثلث و یا خارج از مدار مثلث . در هر دو حالت با قطع کنتاکتور متوقف می گردد، ولی در حالت دوم موتور همچنان برقدار باقی خواهد ماند . در حالت اول جریان کنتاکتور متناسب با جریان نامی موتور است  و در حالت دوم  به جریان کنتاکتور متناسب با 58 % جریان نامی موتور انتخاب می گردد.

محل نصب کنتاکتور اصلی در سافت استارتر ها

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین می توانید جهت خرید و تعمیرات سافت استارتر ها و انواع درایو ها با متخصصان شرکت لیان الکتریک تماس حاصل کنید و مشورت لازم را به عمل بیاورید. همچنین می توانید مقاله دسته بندی سافت استارتر ها  را نیز در زمینه معرفی  و تعمیرات سافت استارتر مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *