راه انداز نرم و موتور

به طور کلی راه انداز های نرم را به دو روش زیر می توان وصل کرد و استفاده نمود. پیش از شروع می توانید مقاله پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟ را مظالعه کنید.

1- اتصال سه سیمه استاندارد در راه انداز نرم

در این حالت سه سیم از موتور القایی خارج می شود که مستقیماً به خروجی راه انداز نرم یعنی ترمینال های  U،V،W  متصل می شوند و با این مدل سربندی در واقع جریان هر دو یعنی موتور و راه انداز  یکسان می شود. همچنین دقت داشته باشید که در صورت اتصال سه سیمه،  مقدار پورت و خروجی شماره ۱۵۰ باید صفر در نظر گرفته شود. یعنی p150=0

راه انداز نرم و موتور

2- اتصال شش سیمه مثلثی در راه انداز نرم

همان طور که از اسم آن میشود حدس زد در این نوع اتصال از موتور الکتریکی 6 سیم خارج می شود و نکته قابل توجه این است که در این مدل جریان عبوری از راه انداز نرم حدودا 58 درصد نسبت به اتصال سه سیمه کمتر خواهد بود که با این ویژگی می توان هزینه های مصرف انرژی را کاهش داد و همچنین می توان با استفاده از راه انداز نرم توان پایین تر برای موتور های الکتریکی با توان بالاتر را نیز راه اندازی کرد. تنها باید دقت داشت که در این روش هزینه های ناشی از کابل کشی اضافه را در نظر بگیریم. همچنین بر خلاف حالت قبل پارامتر 150 باید یک شود.(p150=1)

راه انداز نرم و موتور

نکاتی که باید در مورد  راه انداز نرم بدانید

  • راه انداز نرم درصنعت و کارخانه های فقط برای راه اندازی موتورهای القایی به کار می رود و حین کار موتور وظیفه دیگری ندارد در واقع قابلیت کنترل حین عملکرد موتور را ندارد و در این حالت بیشترین جریان راه اندازی حدود 2.5 برابرجریان حالت عادی موتوراست.
  • در راه انداز های نرم ازکلیدهای استاتیکی (SSR) استفاده می شود که غالبا درتوان های پایین از ترایاک (Triac) و در توان های بالا از یک جفت تریستور(thyristor) بصورت موازی معکوس در راه انداز نرم استفاده می شود.
  • همچنین راه اندازهای نرم این قابلیت را دارند که با استفاده از یک عدد می توان تعداد زیادی موتور الکتریکی را راه اندازی کرد. برای مثال تعداد 10 دستگاه موتور یا بیشتر را می شود با یک راه اندازنرم راه اندازی کرد.
  • امکان افزایش سرعت موتور بیشتر از سرعت نامی آن با استفاده از راه انداز نرم وجود ندارد.
  • راه اندازی موتور به روش مدار ستاره- مثلث نیز به نوعی راه اندازنرم تعبیر می شود با این تفاوت که قطع و وصل کنتاکتوری است و جریان راه اندازی تا 4 برابر جریان نامی می تواند افزایش یابد و هیچ کنترلی روی جریان اولیه نخواهیم داشت.

راه انداز نرم و موتور

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین می توانید مقالات مرتبط دیگر در این زمینه مثل چند نمونه از کاربردهای راه انداز نرم و راه انداز  و دیزل ژنراتور را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *