کارکرد تارایک چیست؟

با دنبال کردن نوشته های لیان الکتریک در زمینه راه انداز نرم متوجه خواهید شد که ما سه موضوع مهم در رابطه با این وسیله را مورد توجه قرار داده ایم که عبارتند از:

  1. سافت استارتر در چه وسیله هایی کاربرد دارد. در اینجا نمونه هایی از پرکاربردترین وسایلی که با آن ها سر و کار داریم و لاجرم از راه انداز نرم در آن ها استفاده شده است، نام بردیم. برای نمونه می توانید به مقاله “کارکرد راه انداز نرم در نوار نقاله چیست؟” مراجعه نمایید.
  2. سافت استارتر چگونه سیم بندی شده و به موتور وصل می شود و باعث می شود که شروع به کار آن ملایم باشد که با مراجعه به نوشته “شیوه های کنترلی راه انداز نرم چیست؟” می توانید در این باره اطلاعاتی کسب کنید.
  3. بخش سوم نیز مربوط به ساختمان و اجزای داخلی این قطعه است که در این نوشته مقداری به آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

ساختمان درونی راه انداز نرم

حال که درباره برخی کاربردها و نحوه سیم بندی این وسیله صحبت کردیم، وقت آن است که راجع به کارکرد درونی آن سخن بگوییم. اما قدم اول معرفی اجزای آن می باشد. قطعه و جزء اصلی سافت استارتر، یک تریود جریان متناوب (triode for alternate current) است که اختصارا به آن ترایاک (Triac) گفته می شود.

عملکرد درونی راه انداز نرم چگونه است؟

کارکرد تارایک چیست؟

عملکرد اصلی این تریود جریان متناوب آن است که ولتاژی که به موتور اعمال می شود را محدود کند. ترایاک خود شامل دو تریستور پشت به پشت یا SCRs می شود. تریستور یک نیمه رسانای قدرت است که به آن یکسوساز کنترل شده با سیلیکون نیز گفته می شود. تریستورها قطعه ای چهارلایه هستند که دارای سه پایه آند، کاتد و گیت می باشند. برای آشنایی بهتر و دقیق تر با ساختمان تریستورها بهتر است که با متخصصان و کارشناسان لیان الکتریک در این رابطه مشورت نمایید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

در نماد گذاری پایه آند را با A، پایه کاتد را با K و گیت را با G نشان می دهند. هر دو پایه آند و کاتد به مدار قدرت اتصال پیدا می کنند، اما گیت باید به مدار کنترل وصل شود. در مورد روش کار تریستور به طور تفصیلی در نوشته های دیگری که راجع به راه انداز نرم است، گفتگو می کنیم. اما برای این نوشته همین مقدار کافی است که روش کار آن مانند رله می باشد.

کارکرد تارایک چیست؟

وقتی که پالس درونی به گیت تریستور راه انداز نرم اعمال می شود، به جریان اجازه می دهد که شارش پیدا کند که به این ترتیب جریان را به سمت موتور می فرستد. پالسی که به تریستور فرستاده می شود بر اساس زمان رمپ می باشد. به این ترتیب جریان به صورت آهسته به موتور اعمال می شود و در واقع همین امر سبب می شود که موتور به طور ناگهانی به نهایت قدرت و گشتاور خود دست پیدا نکند.

بیشتر بخوانید: یک راه انداز نرم چیست؟

البته نباید فراموش کنید که همانطور که قبلا نیز گفته شد این روش از کنترل راه اندازی موتور که بر اساس کنترل ولتاژ صورت می گیرد، تنها یکی از روش هایی است که برای این منظور ابداع شده است و ما سعی کردیم که در نوشته های دیگر راجع به انواع دیگری از سافت استارترها گفتگو نماییم. اما به شما پیشنهاد می شود که برای آشنایی جامع با این محصول به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *