مقایسه درایو AC و DC

در طول سال های گذشته قیمت انرژی الکتریکی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. محققان و تولیدکنندگان صنعتی نیز همواره در پی یافتن راهی برای حداقل کردن مصرف انرژی در کنار استفاده از تجهیزات در حداکثر بازده هستند. استفاده از درایوهای کنترل دور در حال حاضر بهترین راه حل برای پاسخگویی به این موضوع است. درایوها برای کاربری های متفاوتی از مصارف کوچک خانگی مانند پمپ ساختمان ها تا کاربردهای صنعتی سنگین مانند کمپرسورها و آسیاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. (مزایای درایو کنترل دور برای پمپ های صنعتی ( بخش اول ))

طبق آمار رسمی منتشر شده توسط دپارتمان انرژی آمریکا، با استفاده از استراتژی های مدیریت انرژی که شامل لزوم استفاده از کنترل دورها نیز می شود، تا 2011، میزان استفاده از انرژی الکتریکی نسبت به زمان مشابه که استفاده از کنترل دورها در صنایع الزامی نبود، تقریبا 20% کاهش پیدا کرده است. تکنولوژی درایوهای کنترل دور یک روش بهینه برای تطبیق سرعت چرخش موتور بر اساس توان مصرفی ارائه می دهد. درایوها دارای خروجی ولتاژ و فرکانس با قابلیت تغییر هستند. تغییر در فرکانس خروجی بر اساس میزان مصرف انرژی تنظیم خواهد شد.

استفاده تویوتا از کنترل دورها!

از دیگر کاربری های درایوهای کنترل دور در دنیا می توان به خودروهای الکتریکی اشاره کرد. برای مثال شرکت خودروسازی تویوتا، برای خروجی سرعت در سری هیبریدی پریوس، از آن ها استفاده کرده است، که بازده بالای این مدل خودروها را تضمین می نماید. علاوه بر این، در کشور ژاپن به دلیل هزینه بسیار بالای انرژی الکتریکی، بیشتر منازل مسکونی ازدرایوهای کنترل دور درتجهیزات مربوط به تهویه هوا و پمپ های آب استفاده کرده اند.

درایوها بدلیل عبور دادن مداوم جریان از خود، دارای بازده 95 تا 98 % هستند که مابقی انرژی بصورت گرما تلف می شود. بنابراین اجرای سیستم کولینگ مناسب برای خنک سازی درایوهای توان بالا و افزایش بازده آنها امری ضروری است. ( تهویه مناسب ) مورد دیگری که در هنگام استفاده از درایوهای کنترل دور با توان بالا باید در نظر گرفته شود، بحث هارمونیک ها می باشد که خود سبب تولید گرما در سیستم می شوند. اما خوشبختانه در حال حاضر روش های بسیاری برای کنترل هارمونیک های شبکه، مانند قرار دادن فیلتر قبل و بعد درایو، وجود دارد. با این حال، استفاده از درایوهای کنترل دور در شبکه به حدی منفعت دارد که در تمامی صنایع حال حاضر جهان، بدون در نظر گرفتن موارد ذکر شده در حال استفاده هستند.

صرفه جویی انرژی از دید فرمول!

برای درک بهتر صرفه جویی در مصرف انرژی توسط درایوها توجه به این نکته ضروریست که گشتاور یا توان خروجی که توسط کنترل دورها تولید می شوند، با توان سوم سرعت چرخش رابطه مستقیم دارد. بنابراین، کاهش سرعت گردش موتورها و انطباق آن با میزان دقیق مصرفی توسط کنترل دورها، باعث کاهش چشمگیر توان مصرفی خواهد شد. اگر به دنبال درک عمیق تری از نحوه کاهش انرژی توسط کنترل دورها هستید، خواندن مقاله درایو کنترل دور چگونه انرژی مصرفی برق را به حداقل می رساند؟، که در سایت لیان الکتریک ویرا منتشر شده است، توصیه می شود.

صرفه جویی در درایو کنترل دور

امیدواریم که مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای خواندن مقالات بیشتر به سایت لیان الکتریک ویرا مراجعه بفرمایید. علاوه بر این، شرکت لیان الکتریک ویرا تامین کننده انواع کنترل دورها از برندهای معتبر جهانی می باشد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با کارشناسان مجرب این شرکت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *