تعمیرات اینورتر برای معکوس کننده های ساده تر

در نوشته “اهمیت تعمیرات اینورتر در زندگی روزمره چیست؟” راجع به این مطلب صحبت کردیم که به دلیل کاربرد بسیار فزاینده ای که معکوس کننده ها در زندگی روزمره ما از طریق تجهیزات و ابزارهایی که زندگی ما را تسهیل می کنند، دارند، بنابراین حفظ و نگهداری از آن ها و همچنین پیشرفت آن ها مسئله ای ضروری و غیر قابل چشم پوشی است. و به همین دلیل اگر دچار آسیب یا خللی شوند تعمیرات اینورتر ضرورت می یابد و بحثی است که باید به آن توجه شود.

تعمیرات اینورتر برای معکوس کننده های ساده تر

قبلا گفته شد که برای آنکه از کیفیت تعمیرات اینورتر مطمئن باشید باید این کار را به افراد متخصص و خبره بسازید تا با آگاهی از پیچیدگی ها و ظرافت هایی که در طراحی آن ها وجود دارد بتوانند با شناخت دقیق مشکل، نهایتا عملیات اجرایی تعمیرات اینورتر را به گونه ای پیاده کنند که شما دارای این ضمانت باشید که مسکل کاملا رفع شده و از آن ناحیه معکوس کننده مورد استفاده شما آسیبی را متحمل نخواهد شد.

نقش اوسیلاتور در تعمیرات اینورتر چیست؟

اما در اینجا به این نکته اشاره خواهیم کرد که طبق بیان متخصصان تعمیرات اینورتر همه معکوس کننده ها دارای طراحی پیچیده نیستند و برخی مدارهای معکوس کننده وجود دارد که به راحتی می تواند توسط افرادی که مقداری تسلط در بستن مدارهای الکتریکی دارند نیز بسته شده و به عنوان معکوس کننده مورد استفاده قرار گیرد که در نوشته های آتی به این شیوه بستن مدارها اشاره خواهیم نمود. اما در چنین مواردی اگر مشکلی نیز پیش آید بحث تعمیرات اینورتر چندان پیچیده نخواهد بود.

پس تعمیرات اینورتر در مورد طراحی های ساده معکوس کننده با برخی راهنمایی ها و اعمال برخی دقت ها می تواند توسط خود افراد استفاده کننده نیز صورت پذیرد. اما برای آنکه بتوانیم پاسخی به پرسش چگونگی انجام تعمیرات اینورتر و روند مشکل یابی آن بدهیم، مسئله مهم آن است که در وهله اول به نحوه عملکرد معکوس کننده بپردازیم و ببینیم که به طور نرمال از چه مراحلی تشکیل شده است.

ابتدا لازم به ذکر است که به اذعان تکنسین های تعمیرات اینورتر یک معکوس کننده ممکن است به سه مرحله اساسی تقسیم شود که در ادامه ذکر می کنیم؛

  1. اوسیلاتور (Oscillator)
  2. تقویت کننده یا درایور (Booster or Amplifier)
  3. مبدل قدرت خروجی

ما سعی می کنیم که در این نوشته و نوشته های دیگری که در آن به مبحث تعمیرات اینورتر می پردازیم به همه مراحل بالا با جزئیات بیشتری اشاره کنیم.

تعمیرات اینورتر برای معکوس کننده های ساده تر

اوسیلاتور

معکوس کننده، در مرحله اوسیلاتور به تولید پالس های نوسانی می پردازد. این پالس ها از دو طریق می توانند تولید شوند.

  1. از طریق مدار مجتمع یا IC که در واقع مجموعه ای از مدارهای الکتریکی است که بر روی یک سطح کوچک قرار داده می شود. این سطح نیمه رسانا است و به آن تراشه یا چیپ گفته می شود. و شما می توانید در کامپیوتر ها و سایر قطعات نموده های زیادی از آن ها را مشاهده نمایید.
  2. مدارهای ترانزیستوری. ترانزیستور نیز از قطعات نیمه رسانا و جامدی است که در مدارهای الکتریکی برای کنترل شدت جریان استفاده می شود.

کارشناسان تعمیرات اینورتر می گویند که این اوسیلاتورها اساسا محصول پیک ولتاژ متناوب مثبت و منفی (زمین) باتری با یک فرکانس مشخص ویژه هستند. که این فرکانس تعداد پیک های مثبت در هر ثانیه می باشد. چنین اوسیلاتورهایی به طور عمومی در شکل ستون های مربعی هستند که به آن ها امواج مربعی گفته می شود و معکوس کننده هایی که با چنین اوسیلاتورهایی کار می کنند را اصطلاحا معکوس کننده های امواج مربعی می نامند.

بنابراین برای تعمیرات اینورتر باید اشخاص تعمیرکننده آشنایی کاملی با ساختمان و کارکرد این اوسیلاتورها داشته باشند تا بتوانند در صورتی که اختلال معکوس کننده ناشی از آن باشد، آن را اصلاح کرده و جبران نمایند. تا اینجا توسط چنین اوسیلاتورهایی ما توانسته ایم امواج مربعی ضعیفی به وجود آوریم. اما آیا این امواج قدرت آن را دارند که مبدل های خروجی جریان بالا را راه اندازی کنند؟

اوسیلاتور

پاسخ این پرسش منفی است. یعنی اگر چه ما در اینجا توانسته ایم امواج را با فرکانس مد نظر و به صورت نوسانی تولید کنیم، اما این برای دستیابی به قدرت نهایی کافی نیست. بنابراین در اینجا ست که پای مرجله دوم معکوس کننده ها به میان می آید. برای آنکه بدانیم از منظر تعمیرات اینورتر در این مرحله به چه فرآیندی نیاز است لازم است با آمپلی فایر ها آشنا شویم.

بنابراین طبق اظهار کارشناسان تعمیرات اینورتر امواج مربعی تولید شده توسط اوسیلاتورها که ضعیف هستند، باید به عنوان خوراک به مرحله آمپلی فایرها داده شوند تا کارهای لازم در مرحله بعد بر روی آن صورت گرفته و آماده ورود به مرحله نهایی شود. و برای دستیابی به تخصص کامل در امر تعمیرات اینورتر لازم است که در همه مراحل خبرگی و تسلط کامل ایجاد شود.

ما بر این تلاش داریم که در این نوشته و نوشته های بعدی آشنایی کاملی را از همه فرآیندهای کاری معکوس کننده ها خدمت شما مخاطبان و خوانندگان گرامی ارائه نماییم و به این ترتیب شما قادر خواهید بود که در صورت نیاز به انجام تعمیر برای اینورتر مورد نظرتان با متخصصان و کارشناسان مربوطه در لیان الکتریک تماس برقرار نمایید و همچنین به صفحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *