نقش درایو کنترل دور در صنعت

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

اگر شما از موتور الکتریکی بدون بهره مندی از ابزارهای کنترلی و از جمله درایو کنترل دور استفاده نمایید، بارهای با سرعت ثابت می تواند موتور را در معرض گشتاور راه اندازی بالا و نوسانات جریانی قرار دهد که این نوسانات جریانی می توانند به اندازه هشت برابر جریان بار کامل موتور باشند

[/vc_column_text][vc_column_text]

موتورهای الکتریکی با سرعت و گشتاور ثابت، نمی توانند بهینه ترین محرک ها برای سیستم ما باشند. بلکه ما نیازمند به آن هستیم که بتوانیم با توجه به اندازه بار وارد شده بر سیستم، سرعت و گشتاور موتور را کنترل کنیم که هم کارکردی با راندمان بالاتر داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم از هدر رفت انرژی پیشگیری کنیم. به همین جهت چنانچه در نوشته “تاریخچه ای درباره درایو کنترل دور” ذکر شد، به سمت تولید این ابزار کنترلی رفته ایم.

نقش درایو کنترل دور در صنعت

نقش درایو کنترل دور که به آن اینورتر یا درایو AC نیز گفته می شود، ایجاد بهبود پروسه عملکرد موتور و ارتقای کیفیت کاربردهای صنعتی و تجاری در رابطه با کمیت های زیر می باشد:

  1. شتاب
  2. جریان
  3. نظارت فرایند
  4. سرعت
  5. دما
  6. کشش
  7. گشتاور

در واقع درایو کنترل دور به شما کمک می کند که هم بتوانید نظارت بهتری بر عملکرد سیستم خود داشته باشید و هم اینکه کمیت های ذکر شده در بالا را کنترل نمایید.

چگونه با درایو کنترل دور عملکرد سیستم را بهبود ببخشیم؟تفاوتی که استفاده از درایو کنترل دور ایجاد می کند

اگر شما از موتور الکتریکی بدون بهره مندی از ابزارهای کنترلی و از جمله درایو کنترل دور استفاده نمایید، بارهای با سرعت ثابت می تواند موتور را در معرض گشتاور راه اندازی بالا و نوسانات جریانی قرار دهد که این نوسانات جریانی می توانند به اندازه هشت برابر جریان بار کامل موتور باشند و می توان تصور کرد که فشاری که به یک سیستم بیش از هشت برابر قدرتش وارد می شود، چه آسیبی می تواند به آن وارد کند.

اما درایو کنترل دور باعث می شود که هنگام راه اندازی سرعت کارکرد موتور به تدریج افزایش پیدا کند که پیامدهای زیر را به دنبال خواهد داشت:

  1. از استرس های برقی و مکانیکی وارد آمده به موتور و اجزای آن می کاهد.
  2. عمر موتور و تجهیزات راه اندازی را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
  3. نسبت به هزینه هایی که برای نگهداری و تعمیرات لازم است بپردازید، صرفه جویی به عمل می آورد.

نقش درایو کنترل دور در صنعتآپشن های دیگر درایو کنترل دور

درایو کنترل دور این امکان را نیز برای شما فراهم می کنند که بتوانید موتور را تحت یک الگوی مشخص و مخصوص راه اندازی کنید تا به این ترتیب تنش های مکانیکی و الکتریکی به حداقل میزان خود برسد. مثلا اگر از درایو کنترل دور برای کنترل موتور یک نوار نقاله استفاده شود، می توان یک الگوی منحنی S را به آن اعمال نمود. این الگو باعث می شود که فرآیند شتاب گیری و همچنین از دست دادن شتاب دستگاه بسیار ملایم تر و آهسته تر رخ دهد.

این کاهش در عملیات شتاب گیری و شتاب از دست دادن، باعث کاهش واکنش برگشتی سیستم می شود که هنگام شتاب گیری یا کاهش شتاب نوار نقاله ممکن است اتفاق بیفتد.

مقایسه درایوهای AC و درایوهای DC

برخی فاکتورها وجود دارند، که این فاکتورها تمایل استفاده از درایو کنترل دور DC را نسبت به درایو کنترل دور AC ترجیح می دهند. این فاکتورها عبارتند از:

  1. عملکرد مداوم در سرعت پایین
  2. عملکرد موتور در چهار ربع
  3. پروسه های شتاب گیری و کاهش شتاب مکرر
  4. نیاز به مراقبت موتور در محیط های خطرناک

آپشن های دیگر درایو کنترل دورسوالات متداول

  1. محدوده سرعت معمولی در گشتاور ثابت را بین درایو AC و DC مقایسه کنید.

پاسخ: این محدوده برای اینورترهای جریان مستقیم بین صفر تا صد درصد است ولی برای اینورترهای جریان متناوب بین ده تا صد درصد می باشد. برای کسب اطلاع بیشتر برای مقایسه این دو نوع اینورتر می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید و در رابطه با ساختمان و تفاوت این دو نوع محصول اطلاعات جامع را به دست آورید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. چگونه یک درایو کنترل دور به کاهش مصرف انرژی کمک می کند؟

پاسخ: این ابزار از طریق قادر ساختن موتورهای الکتریکی به کارکردن در پایین تر از سرعت کامل، به کاهش مصرف انرژی از طریق آن ها کمک می کنند. هنگامی که اینورتر باعث کاهش سرعت موتور به اندازه 25 درصد می شود، ذخیره انرژی به اندازه نزدیک به 60 درصد افزایش می یابد و هنگامی که اینورتر سرعت موتور را به نصف کاهش می دهد، ذخیره انرژی توسط دستگاه به نزدیک 90 درصد خواهد رسید.

  1. انواع درایو کنترل دور فرکانس متغیر را نام ببرید.

پاسخ: این نوع از اینورتر دارای سه نوع اصلی می باشد که در همه آن ها جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل شده و به دنبال آن جریان نستقیم دوباره به جریان خروجی متناوب متغیر تبدیل می شود. این سه نوع عبارتند از: منبع جریان، منبع ولتاژ و درایوهای تبدیل مستقیم. که همانطور که ذکر شد، کارکرد اصلی در تمام آن ها یکسان است ولی در جزئیات با هم متفاوت هستند.

مقایسه درایوهای AC و درایوهای DCبرای آشنایی بیشتر با انواع درایو کنترل دور فرکانس متغیر که به آن VFD گفته می شود، می توانید به مقاله “انواع و ویژگی های درایو فرکانس متغیر چیست؟” مراجعه نمایید. در آخر به شما توصیه می کنیم که جهت تهیه این محصول برای الکتروموتور مورد استفاد خود، با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

[button title=”ارتباط با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *