استفاده از مولتی متر در تشخیص خرابی رله

کارشناسان لیان الکتریک علاوه بر اینکه انواع تجهیزات الکتریکی مدرن مانند سافت استارتر، درایو کنترل دور، رله، برقگیر و غیره را خدمت هم میهنان عزیز عرضه می کنند. خدمات مربوط به تعمیر و عیب یابی را نیز ارائه می دهند. از جمله تعمیرات سافت استارتر و تعمیرات اینورتر و غیره. در این نوشته قصد داریم این محصول را از این جهت بررسی کنیم. یعنی ببینیم چگونه می توانیم بفهمیم یک رله خراب شده است.

عیب یابی رله

گفتیم که رله ها سوئیچ های الکتریکی از نوعی خاص هستند که در آن ها یک مدار الکتریکی نقش کلید را برای یک مدار دیگری بازی می کند و با دو نوع آن در مقاله “رله به صورت نرمال باز و رله به صورت نرمال بسته چیست؟” آشنا شدیم. اما هر چند این محصول کاملا قابل اعتماد است، اما مانند هر وسیله دیگری ممکن است دچار خرابی گردد.

چگونه یک رله معیوب را تشخیص دهیم؟استفاده از مولتی متر در تشخیص خرابی رله

خوشبختانه پیدا کردن نوع معیوب این وسیله به راحتی توسط مولتی متر امکان پذیر است. برای این کار مراحل زیر را باید طی کرد:

  1. در وهله اول باید محلی را که مدار وارد رله شده و محلی را که مدار از آن خارح می شود، مکان یابی کنیم. این ناحیه نوعا به وسیله پین ها علامت گذاری می شود.
  2. پس از موقعیت یابی ذکر شده در مرحله قبل می توانید از مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ در هر نقطه استفاده کنید.
  3. ابتدا ولتاژ را در محل شاخه های ورودی این محصول به مدار اندازه گیری کنید.
  4. اگر در این نقطه ولتاژی نداشته باشیم لازم است که فیوز یا سوئیچ را چک کنیم که خراب نباشند. ممکن است خرابی آن ها باعث شده که ولتاژ به این نقطه از سوئیچ الکتریکی نرسد.
  5. اگر در نقطه اتصال ولتاژ برقرار باشد، از عملکرد پیوستگی مولتی متر استفاده کنید تا مطمئن شوید که اتصال به زمین خوبی در طرف مقابل آن وجود دارد.
  6. اگر با استفاده از مراحل ذکر شده تا اینجا نتوانستید منبع مشکل پیش آمده برای این قطعه را ردیابی کنید. ولتاژ را در نقطه ای که به باتری یا دیگر منابع انرژی الکتریکی متصل است، اندازه گیری کنید. اگر در این نقطه ولتاژ نداشته باشیم ممکن است اشکال در فیوز یا مدارشکن قدرت باشد. بنابراین آن ها را بررسی یا تعویض نمایید.
  7. در مرحله آخر باید از داشتن اتصال مناسب میان رله و قطعه مورد نظری که به آن وصل است، مطمئن شویم. برای این منظور می توان از عملکرد پیوستگی رله استفاده کرد. اگر اتصال برقرار باشد و اگر مراحل قبلی هیچ گونه خرابی یا سوء عملکرد را به ما پیشنهاد نداد، بنابراین به معنی آن است که زمان تعویض رله فرا رسیده است.

استفاده از مولتی متر در تشخیص خرابی رلهشما می توانید هنگام طی کردن این مراحل برای عیب یابی رله و تعمیرات آن با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس داشته باشید تا در صورتی که هیچ یک از مراحل بالا نتوانند به شما در زمینه یافتن علت خرابی رله کمکی کنند، مشاوره متخصصان لیان الکتریک بتواند در رفع این مشکل شما را یاری کند. به علاوه نوشته “مشکلات رله” نیز می تواند در این راستا به شما کمک کند.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

در صفحه رله حفاظتی زیمنس می توانید یکی از انواع مدرن این محصول را که شرکت لیان الکتریک ویرا عرضه کننده آن است مشاهده نموده و در صورت نیاز آن را سفارش دهید. در صفحه ذکر شده می توانید با کاربردها، انواع و معیار انتخاب این محصول آشنا شوید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/relay-siemens/” button_title=”رله حفاظتی زیمنس” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *