کنترل موتورهای سه فاز با اینورتر

اینورتر (inverter) به معنای معکوس کننده می باشد که درایو کنترل دور، یا درایو AC یا درایو فرکانس متغیر نیز نامیده می شود. همانطور که در مقاله “دستگاه اینورتر چیست؟” بیان شد، کارکرد این دستگاه آن است که در میانه منبع تولید جریان و موتور الکتریکی بسته شده و تغییراتی در جریان ورودی به موتور اعمال می کند که این امر باعث می شود بتوانیم بر روی سرعت و گشتاور موتور کنترل داشته باشیم.

اینورتر چگونه موتور را کنترل می کند؟

کارکرد این دستگاه به این شکل است که

  1. جریان الکتریکی را از منبع دریافت می کند.
  2. توسط یکسوکننده های کنترل شده سیلیکونی این جریان را به جریان مستقیم تبدیل می کند.
  3. سپس توسط تقویت کننده ها و آمپلی فایرها سطح ولتاژ و همچنین فرکانس را به مقدار مورد نیاز و متناسب با کارکرد موتور تبدیل می کند.
  4. در مرحله آخر با استفاده از معکوس کننده ها، جریان مستقیم را دوباره به جریان متناوب تبدیل می کند و با این جریان موتور الکتریکی را تغذیه می نماید.

کنترل موتورهای سه فاز با اینورتربه این ترتیب اینورتر خواهد توانست سطح ولتاژ و فرکانس جریان ورودی به موتور الکتریکی را کنترل کند و آن را متناسب با فرکانس مورد نیاز اپراتور تنظیم نماید. به این ترتیب هم می توان سرعت و گشتاور موتور را تغییر داد و هم آنکه می توان هنگام استارت، یک راه اندازی نرم و ملایم را برای موتور الکتریکی ترتیب داد تا در اثر هجوم جریان ابتدایی دچار تنش های الکتریکی و مکانیکی نگردد.

با استفاده از روش عملکرد فوق می توان هر گونه موتور الکتریکی سه فاز را که در صنایع مختلف به کار گرفته می شود، توسط اینورترها کنترل نمود و به این ترتیب هم بهره وری و کارآیی این محصول افزایش پیدا می کند و هم انرژی مصرفی آن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. برای آکاهی بیشتر نسبت به مزایای اینورترها می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

مقاله “موتور القائی سه فاز” می تواند دید خوبی نسبت به کنترل موتورهای سه فاز با اینورتر به شما ارائه دهد. همچنین در صورت نیاز به تهیه این محصول می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

[button title=”تماس با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *