[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1626529526108{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial !important;border-radius: 10px !important;}”]

نسبت ضربه در واقع نسبت دو ولتاژ می باشد. همانطور که گفته شد سرج به معنای ولتاژ ناگهانی و گذرایی است که اندازه بسیار بزرگتری نسبت به ولتاژ معمولی دارد که یک تجهیزات برقی با آن کار می کند. در واقع نسبت ضربه نسبتی برای مقایسه این دو ولتاژ است. بنابراین نسبت ضربه عبارت است از نسبت ولتاژ سرج که به صورت ناگهانی رخ داده به بیشترین ولتاژ متناظری که در سیکل جریان دائم مدار قرار دارد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

قبل از شروع این بحث که آشنایی بر عملکرد برقگیر یا سرج ارستر است، ابتدا مروری بر مباحثی که در مقالات پیشین راجع به این ابزار گفته شد خواهیم داشت. در نوشته های قبلی دو نکته را توضیح دادیم.

  1. نکته اول این بود که برقگیر به چه ابزاری گفته می شود و چه جایگاهی در صنعت برق و سیستم های الکتریکی دارد. که این موضوع را در مقاله “برقگیر چیست؟” تشریح کردیم.
  2. نکته دوم در رابطه با انواع برقگیرهاست که همانطور که در نوشته “کاربرد صنعتی و خانگی برقگیر” می توانید بخوانید، می توان این محصول را به دو نوع صنعتی و خانگی تقسیم کرد.

برقگیر چگونه از تجهیزات در برابر سرج محافظت می کند؟نسبت ضربه (Impulse Ratio) چیست و چه نقشی در برقگیر ایفا می کند؟

نسبت ضربه در واقع نسبت دو ولتاژ می باشد. همانطور که گفته شد سرج به معنای ولتاژ ناگهانی و گذرایی است که اندازه بسیار بزرگتری نسبت به ولتاژ معمولی دارد که یک تجهیزات برقی با آن کار می کند. در واقع نسبت ضربه نسبتی برای مقایسه این دو ولتاژ است. بنابراین نسبت ضربه عبارت است از نسبت ولتاژ سرج که به صورت ناگهانی رخ داده به بیشترین ولتاژ متناظری که در سیکل جریان دائم مدار قرار دارد. به منظور مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “مطالعه بر روی ضربه تخلیه و برقگیر” مراجعه نمایید.

نسبت ضربه در واقع می تواند معیاری برای انرژی متریال های عایق متنوع باشد. به این معنا که شما می توانید به وسیله نسبت ضربه میزان انرژی مواد عایق مختلف را با هم مقایسه کنید. اما برقگیرها باید دارای نسبت ضربه پایینی باشد.

نسبت ضربه (Impulse Ratio) چیست و چه نقشی در برقگیر ایفا می کند؟نسبت ضربه پایین باعث می شود که هنگامی که سرج رخ می دهد، یعنی جریان با ولتاژ بالا وارد مدار می شود، برقگیر مقاومت بسیار کمی از خود در برابر آن نشان می دهد به این ترتیب جریان ورودی به جای آنکه وارد تجهیزات برقی شود، وارد سرج ارستر می شود و این وسیله آن جریان را به سمت زمین هدایت می کند. پس چنانچه دیدیم برای کارکرد برقگیرها باید از متریالی با نسبت ضربه پایین استفاده شود.

محل نصب برقگیر

اینکه باید برقگیر را در کجای مدار قرار دهیم که بتواند از وسیله برقی ما به خوبی محافظت کند، نکته مهمی است. کارشناسان و متخصصان در صنعت برق می گویند که سرج ارستر باید درست قبل از محل ورود جریان به وسیله مورد نظر وصل شود. به عنوان نمونه همانطور که می بینیم مثلا یخچال خانه ها به یک چندراهی برق متصل شده که مجهز به برقگیر است و جریان برق ابتدا به داخل آن آمده و سپس از آنجا به سمت یخچال هدایت می شود.

برقگیرها همچنین به زمین (earth) متصل هستند. (در سیم کشی ساختمانی سیم هایی به نام سیم زمین یا earth وجود دارند که جریان را برای خنثی سازی به سمت زمین هدایت می کنند.) دلیل آن این است که بتوانند انرژی ای که به دلیل جریان گذرای ولتاژ بالا به آن وارد می شود را به طور مستقیم به زمین بفرستد.

محل نصب برقگیرجهت آنکه با یکی از نمونه های برتر سرج ارستر آشنا شوید که شرکت لیان الکتریک ویرا عرضه کننده آن است و شما می توانید در صورت نیاز با کارشناسان ما برای سفارش ان تماس بگیرید، به صفحه برقگیرهای Fanox در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید و توضیحات تکمیلی در رابطه با این محصول را در آنجا مطالعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیرهای Fanox” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در حالیکه وقتی جریان با ولتاژ معمولی در مدار قرار دارد، برقگیر مانند عایقی است که اجازه نمی دهد جریان ورودی به سمت زمین هدایت شود. بلکه این عایق بودن باعث می شود جریان از برقگیر عبور نکند و به سمت وسیله برقی مرود نظر برود و سبب راه اندازی و کارکرد آن گردد. پس چنانچه گفته شد برقگیر در دو حالت مختلف دو نقش متمایز را به خوبی ایفا می کند. که این دو نقش عبارت است از:

  1. نقش یک رسانای بسیار خوب و با مقاومت بسیار پایین برای زمانی که جریانی با ولتاژ بالای ناگهانی به آن وارد می شود. در این صورت این رسانا اجازه نمی دهد جریان به سمت وسیله برقی برود، بلکه جریان وارد شده را به سمت زمین هدایت می کند.
  2. نقش یک مقاومت عایق خوب که برای زمانی است که جریان با ولتاژ معمولی در مدار برقرار سات. که این عایق بودن باعث می شود جریان به سمت زمین نرفته بلکه به سمت تجهیزات الکتریکی که مورد استفاده قرار می گیرد، برود.

وریستور (Varistor) چیست و چه کارکردی در برقگیر دارد؟

وریستور (Varistor) چیست و چه کارکردی در برقگیر دارد؟وریستور یک قطعه الکتریکی است که به آن مقاومت های وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors) نیز می گویند. وریستور ها می توانند با توجه به ولتاژ جریان ورودی از خود مقاومت های متنوعی نشان دهند. وریستورها کارکرد گسترده ای دارند و از تاریخ پیدایش آن­ها تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده اند. که این تغییرات همگی در راستای افزایش بهره وری این محصول بوده است.

برقگیرها برای آنکه بتوانند در ولتاژ معمولی مقاومت بسیار بالا و در ولتاژ ناگهانی و بالا، مقاومتی بسیار پایین داشته باشند در ساختمان خود از وریستورها استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از این محصول در ساختمان سرج ارسترها می توانید با محققان ما در لیان الکتریک تماس بگیرید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *