راه اندازی چند موتور با یک درایو

همان طور که می‌دانیم با استفاده از درایو می‌توانیم سرعت یک موتور را کنترل کنیم که بسته به کاربرد مورد نظر این امر می‌تواند بسیار حائز اهمیت و حتی ضروری باشد. اما سوال اینجاست که آیا راه اندازی چند موتور با یک درایو امکان پذیر می باشد!؟

در کاربردهایی که سرعت چرخش موتورها نیاز به دقت بالایی ندارد و یا در زمانی که ما نیاز داریم تمامی موتورها با یک سرعت راه‌اندازی شوند می‌توانیم از درایو استفاده کنیم. راه اندازی چند موتور با یک درایو مزایای زیادی دارد که به عنوان مثال می‌توان به تولید گرمای کمتر توسط درایو، فضای اشغالی کمتر نسبت به چند درایو اشاره کرد که برای این کار باید الزامات زیر رعایت شود تا بتوان یک راه‌اندازی موفق با یک درایو داشته باشیم.

الزامات راه‌اندازی چند موتور با یک درایو

  • اتصال یا جدا کردن هر یک از موتورها در حین کارکرد اینورتر امکان پذیر است، اما توصیه نمی‌شود.
  • جریان هجومی ممکن است باعث از کار افتادن اینورتر شود.
  • هنگامی که یک موتور قطع می‌شود ممکن است ولتاژهای بالایی ایجاد کند که ممکن است به درایو آسیب برساند.
  • SVC (کنترل بردار کمتر حسگر) امکان پذیر نیست.
  • عملیات رمزگذار VC (کنترل برداری) فقط تا حد محدودی امکان پذیر است.
  • مجموع جریان‌های موتور باید کمتر از جریان خروجی درایو باشد.
  • مقاومت استاتور باید روی مقاومت کل موتورها برای همه موتورهای موازی تنظیم شود.
  • جریان موتور و توان باید روی مقدار کل موتورها تنظیم شود.
  • عملکرد حفاظت موتور ارائه شده در درایو را نمی‌توان برای عملکرد چند موتوره استفاده کرد. توصیه می‌کنیم برای هر موتور یک حفاظت اضافه بار خاص ارائه شود.
  • طول کل کابل نباید از حد توصیه شده برای درایو تجاوز کند.
  • از چوک خروجی نیز می‌توان برای کاهش گرمایش در دستگاه‌های حفاظتی استفاده کرد.

امروزه اکثر درایوهای کنترل دور از دو روش کنترلی V/F و کنترل برداری بهره‌مند هستند که امکان راه‌اندازی چند موتور با هر دو این حالت امکان پذیر است ولی معمولا توصیه می‌شود که از حالت کنترل V/F استفاده شود. به بررسی هر کدام از این دو حالت می‌پردازیم:

کنترل V/F در صورتی که بار هنوز به صورت مکانیکی کوپل نشده است

کنترل V/f روش کنترلی پیشنهادی برای زمانی است که می‌خواهیم راه اندازی چند موتور با یک درایو را انجام دهیم .. اینورتر نقطه تنظیم فرکانس را می‌دهد و بسته به بار، موتورها لغزش خود را تنظیم می‌کنند.

کنترل برداری با سنسور زمانی که بار به صورت مکانیکی کوپل شده است و انکودر نیز وجود دارد

هنگام استفاده از کنترل برداری با سنسور، باید یک موتور را به عنوان یک موتور اصلی با انکودر تعریف کنید. سیگنال انکودر را باید به اینورتر متصل کنید. با توجه به بار جفت شده مکانیکی، سایر موتورها در تامین کل گشتاور سهیم می‌شوند. کنترل برداری بدون سنسور منطقی نیست، زیرا دقت اندازه گیری سرعت چرخش به پارامترهای موتور بستگی دارد.

طول کابل موتور

مورد بعدی که در راه‌اندازی چند موتور با یک درایو حائز اهمیت است نحوه سیم‌بندی و انتخاب طول کایل می‌باشد. مجموع طول هر کابل موتور باید کمتر یا برابر با حداکثر طول کابل موتور مجاز اینورتر فرکانس باشد.

به منظور کاهش طول کابل، می‌توان با یک کابل  قطورتر تا نزدیکی موتورها رفت و از آنجا کابل‌های کوتاه‌تری به موتورها دیگر تقسیم کرد.

راه اندازی چند موتور با یک درایو

برای سیم‌بندی نیز در ساده ترین حالت، موتورها مستقیماً به درایو متصل می‌شوند.

راه اندازی چند موتور با یک درایو

حفاظت اضافه بار

از عملکرد حفاظت اضافه بار ارائه شده در درایو نمی‌توان برای عملکرد چند موتوره استفاده کرد. ما توصیه می‌کنیم که برای هر موتور یک حفاظت اضافه بار مخصوص در نظر گرفته شود. همچنین لازم است حفاظت موتور (31.00) غیرفعال شود.

بهترین حالت این است که برای هر یک از موتورها یک سنسور دما در نظر گرفته شود که با استفاده از آن یا به صورت تکی و یا به صورتی گروهی حفاظت اضافه‌ بار برای تمامی موتورهای موجود در سیستم پیاده سازی شود.

حفاظت اضافه بار برای هر موتور به صورت تکی

برای هر موتور به یک سنسور دما (PTC یا KTY84) نیاز داریم که این سنسور دمای موتور را به صورت لحظه‌ای پایش می‌کند. همچنین یک کنتاکتور در بالای دست هر موتور در نظر می‌گیریم و سیگنال سنسور دما را به بوبین آن متصل می‌کنیم. در صورتی که سنسور، خطا را تشخیص دهد کنتاکتور موتور آسیب دیده را از مدار خارج می‌کند.

حفاظت اضافه بار برای چندین موتور

در این حالت مانند حالت قبلی برای هر موتور یک سنسور دما در نظر می‌گیریم. در مرحله بعد تمامی این سنسورها را به یک واحد کنترل (RTD relay ) متصل می‌کنیم. خروجی دیجیتال واحد کنترل باید به یکی ار ورودی‌های دیجیتال درایو به عنوان خطای خارجی متصل شود. (به عنوان مثال خطای خارجی30.00, 30.01). در صورتی که هر کدام از موتورها دچار آسیب شوند واحد کنترل دستور خطا به درایو ارسال می‌کند و درایو تمامی موتورها را متوقف می‌کند. با استفاده از چراغ‌های سیگنال واحد کنترل می‌توان موتور آسیب دیده را تشخیص داد که باعث ساده شدن عیب یابی می‌شود.

مثال:

درایو یک تسمه نقاله با هشت رول، هر رول به طور جداگانه توسط یک موتور گیرباکس‌دار روشن می‌شود. 8 موتور آسنکرون (ASM) وجود دارد که توان هر کدام از موتورها ۵.۵ کیلووات می‌باشد.

اطلاعات موتور:

ASM – 5.5 کیلو‌وات – ستاره 400 ولت – جریان ۱۱.۲ –  ضریب توان ۰.۸۱ –  1455 دور در دقیقه

انتخاب درایو:

  • جریان موتور ۸ * ۱۱.۲ =۸۹.۶ آمپر
  • قدرت موتور ۸ * ۵.۵ = ۴۴ کیلووات

یک درایو حداقل 55 کیلووات مورد نیاز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *