رله حفاظتی

  1. لچ (Latching relay)

  2.  رید (Reed relay)

  3. رطوبت جیوه (Mercury-wetted relay)

  4. جیوه (Mercury relay)

  5.  پلاریزه (Polarized relay)

  6.  ماشین ابزار (Machine tool relay)

  7. کواکسیال (Coaxial relay)

  8.  تاخیر زمانی (Time delay relay)

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آن ها امری ضروری است. در مقاله قبل انواع رله (بخش اول) را نام بردیم اکنون می خواهیم به معرفی و تشریح تعدادی از آن ها بپردازیم.

۱-رله لچ

این رله با نام های ایمپالس، نگهدارنده یا مانده نیز معروف است. ویژگی آن در این است که بوبین بصورت لحظه‌ای عمل می کند، درحالی که  تغییر وضعیت داده و کنتاکت‌ها حتی بعد از قطع برق نیز در همان حالت باقی می‌مانند. درشکل زیر یک نمونه از آن  را با آهنربای دائم می بینید

Latching relay

۲-رله رید

این مدل یک کلید کوچک داخل سلونوئید دارد. این کلید همان طور که در شکل میبینید خودش دارای تعدادی کنتاکت‌ داخل یک محفظه شیشه‌ای که درون آن خلا است یا با گازهای نجیب  به منظور حفاظت در برابر خوردگی پر شده است. از آنجایی که کنتاکت‌ها از مواد مغناطیسی ساخته شده اند آن‌ها را به وسیله یک آهنربای خارجی تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می‌دهند.
در شکل زیر در قسمت در بالا و وسط، کلید رید و در قسمت پایین، این تجهیز را می بینید(Reed relay)

 

۳-رله رطوبت جیوه

در واقع این تجهیز شکلی دیگر از رله رید است که در آن کنتاکت‌ها را به جیوه آغشته می کنند. در تصویر زیر شکل آن را مشاهده می کنید.

Mercury-wetted relay

۴-رله جیوه

همانطور که از اسم آن مشخص است در این نوع از جیوه به عنوان عنصر سوئیچینگ استفاده می‌شود. کاربرد آن نیز بیشتر در مواقعیست که کنتاکت ها دچار فرسایش می شوند. از آنجایی که استفاده از فلز جیوه مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند به کاربردن این نوع خیلی رایج نمی باشد.

۵-رله پلاریزه

یک رله پلاریزه برای افزایش حساسیت بین قطب‌های یک آهنربای دائمی قرار دارد. این تجهیز بیشتر در صنعت تلگراف در قدیم برای تشخیص پالس‌های ضعیف و اصلاح اغتشاشات موجی استفاده می شد.

۶-رله ماشین ابزار

از این نوع بیشتر برای کنترل ماشین آلات صنعتی و سایر کنترل‌ های ترتیبی استفاده می شود. ساختمان آن ها از تعداد زیادی کنتاکت‌تشکیل شده است که به راحتی می توانند از حالت باز به بسته تغییر کنند، مزیت استفاده از این نوع این است که کویل‌ های آن ها قابل تعویض بوده و به دلیل اندازه مناسب تعداد زیادی این نوع  را می توان داخل یک تابلو نصب کرد.

۷-رله کواکسیال

اغلب از این نوع  برای کاربرد های مخابراتی و به عنوان  یک فرستنده-گیرنده استفاده می‌شود که وضعیت آنتن را از گیرنده به فرستنده تغییر می دهد.

Coaxial relay

۸-رله تاخیر زمانی

این مدل برای تاخیر عمدی در عملکرد کنتاکت‌های خود استفاده می شود. این تاخیر در حدود کسری از ثانبه است و از یک دیسک مسی بین سیم پیچ و تیغه متحرک استفاده می‌شود به این ترتیب که جریان جاری در دیسک یک  میدان مغناطیسی برای زمان محدود تولید می کند که زمان وصل کنتاکت را افزایش می‌دهد.

Time delay relay

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف رله حفاظتی ، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور با رله حفاظتی (بخش اول)، رله حفاظتی SILG، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *