در این مقاله به ارائه توضیحاتی در رابطه با نحوه ساخت و طراحی تابلوهای برق می پردازیم. در ابتدا ساختمان کلی این تابلو ها و انواع آنها را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وظیفۀ اصلی تابلوهای برق، حفاظت از تجهیزات به کار رفته در برابر شرایط محیطی مانند گرد و خاک، رطوبت، و غیره می باشد. علاوه بر این، تابلوهای برق با تجمیع تجهیزات الکتریکی بکار رفته شده در یک مجموعه، نظم و زیبایی خاصی به سیستم های الکتریکی به کار رفته شده میبخشد. در شکل زیر یک نمونه از تابلوهای برق به تصویر کشیده شده است.(تابلو توزیع و روشنایی در محیط های باز)

  1. تابلوهای برق را می توان به انواع مختلفی از جمله دیواری، ایستاده، فشار ضعیف، توزیع، فرمان، و … تقسیم نمود. این تابلو ها با توجه به نوع ساخت و در نظر گرفتن کاربرد آن باید از ورق های فولادی روغنی به ضخامت ۱٫۵الی ۲٫۵ میلیمتر ساخته شوند. برای مثال برای ساخت تابلو برق های فشار ضعیف و ایستاده از ورق فولادی و روغنی به ضخامت ۲ میلیمتر استفاده می شود.
  2. به طور کلی بدنه تابلو برق از دو قسمت شاسی و بدنه یا پوشش تشکیل شده است که توسط پیچ و مهره بهم متصل می شوند. همچنین تابلو برق های چند سلولی نیز از پیچ و مهره شدن سلول های جدا از هم تشکیل شده اند.
  3. کلیه سلول ها از قسمت جلو دارای درب مجهز به قفل و لولا و پیچ و مهره می باشند که در کنار درب تابلوها محل مناسب جهت نصب لاستیک تعبیه می گردد.
  4. سلول ها باید به گونه ای ساخته شوند که فضای کافی جهت انجام کارهایی نظیر بازرسی و تعمیرات و دسترسی به لوازم و تجهیزات و شینه ها وجود داشته باشد و انجام این امور به راحتی و بدون ایجاد مزاحمت صورت پذیرد. همچنین تابلوهای برق باید امکان کلی توسعه پیدا کردن و اضافه شدن المان خاصی در آینده را داشته باشند.
  5. قسمت پشت تابلو برق بوسیله ورق روغنی به اسکلت و پایه مد نظر سلول پیچ و مهره می شود.
  6. به منظور جلوگیری از صدمات و خسارت های احتمالی، بخش هایی که برای نصب تجهیزات اصلی مثل واحد کنترل، اندازه گیری و محل ورود و خروج کابل ها در نظر گرفته می شوند، باید تا حد ممکن از هم جدا باشند. معمولا تجهیزات لوازم اندازه گیری در قسمت جلوی تابلو برق و یا بالای آن نصب می شوند به گونه ای که علاوه بردسترسی راحت تر برای انجام تنظیمات، قابلیت رویت نیز داشته باشند.
  7. بخش مربوط به ورودی با در نظر گرفتن اهداف و نیاز پروژه در یک سمت و بخش های مربوط به خروجی در طرف دیگر قرار می گیرند. هم چنین اگر تابلو دو سطح ولتاژی متفاوتی را شامل گردد، باید این سطح ولتاژی با عایق های مناسب از یکدیگر ایزوله گردند.
  8. محل نصب شینه های اصلی که به فازها مربوط هستند در قسمت بالا و عقب تابلو برق و شینه مربوط به نول و سیم حفاظتی ارت در پائین تابلو به طور سراسری باید قرار داشته باشد. تمامی تابلوها باید به خوبی به زمین متصل شوند تا ایمنی کارکنان و تجهیزات تامین گردد.
  9. بدنه تابلو برق ها باید به نحوی ساخته شود تا هر گونه تغییری مانند اضافه یا کم کردن پیچ ها، بدون کمترین اعمال اضافه نظیر جوشکاری یا نقاشی مجدد امکان پذیر باشد.
  10. برای حمل و جا به جایی راحت تر تابلو برق یک قلاب در قسمت بالای تابلو تعبیه می شود.
  11. در تابلوهای ایستاده مرسوم است که از یک پل کابل به منظور عبور کابل های ورودی و خروجی استفاده شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *