حفاظت فرکانسی

رله حفاظتی‌ وسیله‌ای بسیار مهم برای حفاظت از سیستم الکتریکی است. انواع مختلف رله حفاظتی مانند اضافه جریان ، اضافه بار، حفاظت از راه دور، حفاظت فرکانس، توان معکوس و غیره دارای کد حفاظتی ANSI هستند. رله حفاظتی تضمین می‌کند که بخش معیوب بلافاصله در زمان بروز خطا ایزوله می‌شود. بنابراین می‌توان گفت رله‌های حفاظتی ستون فقرات [شبکه برق] الکتریکی هستند.

فرکانس در تاسیسات الکتریکی باید در سطوح عملیاتی تنظیم شده حفظ شود تا خطر آسیب به بارهای موتور، قطعات الکترونیکی حساس به حداقل برسد و از عملکرد مناسب همه بارها اطمینان حاصل شود.

کد‌های ANSI 81H, 81L, 81R مربوط به حفاظت فرکانسی هستند که به ترتیب حفاظت نرخ تغییر فرکانس، افت فرکانس و اضافه فرکانس است.

هر رله حفاظتی دارای شماره دستگاه استاندارد ANSI است. کد ANSI نوع رله و عملکرد آن را نشان می‌دهد. ما در این مقاله بحث خود را به رله فرکانس محدود می‌کنیم.

کد عملکردهای حفاظت فرکانس استانداردهای ANSI

موارد زیر کدهای استاندارد ANSI رله‌ی دارای حفاظت فرکانس هستند.

  • کد ANSI 81L – حفاظت افت فرکانس
  • کد ANSI 81H – حفاظت اضافه فرکانس
  • کد ANSI 81R – حفاظت نرخ تغییر فرکانس (df/dt)

اضافه فرکانس

تجهیزات الکتریکی فرکانس نامی خود را دارند که می‌توانند در آن فرکانس کار کنند. هر گونه انحراف و تغییر در فرکانس از فرکانس نامی آن‌ها، کارایی تجهیزات را مختل می‌کند. در نتیجه تغییر در فرکانس، باعث ایجاد مشکل و آسیب دیدن تجهیزات می‌شود.

به طور کلی تجهیزات برای عملکرد دارای فرکانس مشخصی هستند. برای مثال در کشور ما فرکانس نامی تجهیزات 50Hz است ولی در  ایالات متحده فرکانس نامی 60Hz طراحی شده است. تحمل تغییر فرکانس در اکثر تجهیزات در محدوده 50Hz ،  +/- 5٪ است. تجهیزات با ظرفیت 50Hz در محدوده 48.5 تا 51.5 هرتز می‌توانند کار ‌کنند. فرکانس اگر به زیر 48.5 هرتز برسد، قسمت افت فرکانس فعال می‌شود. رله به طور پیوسته فرکانس سیستم را اندازه‌گیری می‌کند و هنگامی که فرکانس بالاتر از نقطه تنظیم شده است یک سیگنال قطع به بریکر می‌دهد و از تجهیزات در برابر این کاهش/اضافه فرکانس، محافظت می‌کند.

افت فرکانس

در این نوع حفاظت، رله فرکانس را اندازه گیری می‌کند و هنگامی که فرکانس به زیر نقطه تنظیم شده برسد، ارتباط را قطع می‌کند. کنتاکت رله می‌تواند برای کاهش بار بارهای غیر بحرانی یا برای قطع کامل منبع تغذیه استفاده شود.

ما از رله‌های فرکانس استفاده می‌کنیم تا زمانی که سیستم مرتباً از فرکانس تنظیم‌شده پایین‌تر رفت، بخش خاصی از بار را به‌طور خودکار کاهش دهیم.

نرخ تغییر فرکانس

این حفاظت میزان تغییر در فرکانس را کنترل می‌کند. رله هنگامی که نرخ تغییر فرکانس در محدوده مشخص شده نباشد، عمل می‌کند و وضعیت کنتاکت خروجی خود را تغییر می‌دهد.

فرکانس و بار رابطه نزدیکی با هم دارند. با افزایش بار فرکانس کاهش می‌یابد و با کاهش بار فرکانس افزایش می‌یابد.

فرکانس ژنراتور با توجه به بارگذاری روی ژنراتور افزایش یا کاهش می‌یابد. گاورنر توربین بخار را برای تصحیح فرکانس کنترل می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *