استاندارد تابلو برق چیست؟

ساخت تابلو برق مانند دیگر وسایل الکترونیکی از مراحل دقیق و مشخصی متشکل است که اگر می خواهید آن را دنبال کنید توصیه می شود به نوشته “خلاصه ای از مراحل ساخت تابلو برق” مراجعه نمایید که در آن سعی کردیم مخاطبان گرامی را گام به گام به شیوه تولید این محصول آشنا سازیم. اما در اینحا قصد داریم کمی بیشتر درباره ساختار و ماهیت تابلو برق و کارکرد آن در سازه های متفاوت سخن بگوییم.

محفظه تابلو برق

در ابتدا برای روشن شدن چیستی تابلو برق باید گفت که این محصول یک محفظه است که در این محفظه تجهیزات برقی و الکترونیکی نصب شده و سیم بندی می شوند. اما درون این محفظه چه چیزهایی را مشاهده می کنیم؟ در پاسخ به این پرسش می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. کلیدهایی که برای محافظت و کنترل جریان برق در سازه درون محفظه تابلو برق نصب شده اند.
  2. نمایشگرهایی که کمیت های مختلف الکتریکی را به ما نشان می دهند که این کمیت ها عبارتند از:
    1. ولتاژ که اختلاف ولتاژ را بر حسب ولت در دو سر مدار نمایش می دهد.
    2. نمایشگر شدت جریان
    3. نمایشگر فرکانس برحسب هرتز یا کیلوهرتز
    4. توان برحسب وات یا کیلووات
    5. کسینوس فی و …

استاندارد بین المللی تابلو برق چیست؟

بنابراین همانطور که مشاهده شد تابلو برق محفظه ای است که تمام کلیدها و نمایشگرهایی که برای نظارت و کنترل جریان برق یک ساختمان، سازه یا کارخانه صنعتی و غیره مورد نیاز است در آن جمع آوری شده است. به این ترتیب با دسترسی به تابلو برق افراد و تکنسین ها به راحتی می توانند اطلاعات لازم را نسبت به چگونگی جریان الکتریسیته در سازه مورد نظر به دست آورند و در صورت لزوم آن را تغییر دهند و کنترل کنند.

در واقع یکی دیگر از کاربردهای تابلو برق آن است که این امکان را فراهم می کند که وسایل الکتریکی موجود در ساختمان مورد نظر ما را در برابر شوک های الکتریکی که ممکن است به طور ناگهانی وارد شود، نگهداری کند و مانع از آن شود که عوامل محیطی که ممکن است باعث ایجاد افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ شوند بتوانند آسیبی را متوجه افراد یا تجهیزات برقی کنند.

استاندارد تابلو برق چیست؟

تابلو برق ها مانند هر سازه دیگری که به طور بین المللی ساخته و تولید می شوند دارای استانداردهایی است که کنترل کننده و تضمین کننده کیفیت آن ها می باشد. در مورد تجهیزات برقی این استانداردها به دو صورت می باشد که در این نوشته استاندارد بین المللی را توضیح خواهیم داد.

استاندارد تابلو برق چیست؟

استاندارد بین المللی

استاندارد بین المللی تابلو برق برای کشورهایی اعمال می شود که عضو کمیسیون الکترونیکی بین المللی هستند. این کمیسیون که اختصارا به آن “آی ای سی” (IEC) گفته می شود، در واقع یک موسسه غیردولتی است که برای تکنولوژی های برقی و ابزار و تجهیزات الکترونیکی مانند تابلو برق استانداردهایی را تهیه کرده و منتشر نموده است.

سازمان آی ای سی که در سال 1906 در لندن تاسیس شد علاوه بر تابلو برق برای سایر فناوری های الکتروتکنولوژی مانند باتری ها، فیبرهای نوری، نیمه رساناها، انرژی دریایی و غیره استانداردهایی را فراهم کرده و منتشر نموده است. تابلو برق هایی که منطبق با استاندارد بین المللی ساخته شده اند از استاندارد آی ای ‌سی ۶۰۵۲۹ تبعیت کرده که کد آی پی بر روی محفظه آن ها مشخص شده است.

در کنار کد آی پی (IP) بر روی محفظه مورد نظر دو رقم نوشته می شود که رقم اول آن نشان دهنده میزان حفاظت این محصول در برابر اجسام سخت خارجی می باشد و رقمی بین 0 الی 6 می باشد و هر چه که رقم بزرگتر باشد به معنای حفاظت بالاتر تابلو برق می باشد. رقم دوم نیز مربوط به مقاومت تابلو برق در مقابل نفوذ آب است و رقمی میان 0 الی 8 می باشد. در اینجا نیز هر چه رقم بزرگتر باشد نشان دهنده مقاومت در برابر نفوذ بالاتر می باشد.

استاندارد بین المللی

به عنوان مثال اگر رقم دوم بر روی کد آی پی تابلو برق 1 باشد به معنای آن است که این محفظه در برابر چکیدن قطرات آب بر روی آن مقاوم است و نمی تواند آسیبی به آن وارد کند. اما اگر رقم دوم کد آی پی تابلو برق 8 باشد معنی آن این است که این محفظه به طور کامل آب بندی شده است و حتی اگر در عمق یک متری آب غوطه ور شود، آب به داخل آن نفوذ نمی کند.

البته می تواند به این معنا نیز باشد که حتی اگر آب به داخل محفظه مورد نظر نفوذ کند نمی تواند آسیبی به تجهیزات آن وارد کند. و این استانداردها برای تابلو برق به این جهت تهیه شده است که شما بتوانید با توجه به محل به کارگیری و نصب سازه مورد نظر خود و نیاز خاص خود و همچنین اقتضائات محیطی مورد نظر تجهیزات الکترونیکی مناسب را انتخاب نمایید.

رقم اول کد آی پی نیز نشان دهنده این است که محفظه آیا در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک مقاوم است یا خیر. در هر حال به شما پیشنهاد می شود که در انتخاب خود ابتدا با متخصصان ما در لیان الکتریک مشورت نمایید تا به این ترتیب بتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس بهتر است به صفحه تابلو برق لیان الکتریک نیز مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *